Douglas schuttingpalen plaatsen. Hoe?

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik ben de tel kwijt hoeveel palen ik al niet bij mezelf en bij anderen heb geplaatst, en kan dit alleen maar beamen. Ik stamp met een metalen strip van 40 bij 8 mm rondom en vlak langs het paaloppervlak alles goed aan. Als er geel zand in de buurt is, gebruik ik dat . Het gat maak ik met een palenboor.
Nog nooit bij al die palen klachten gehad. Ze staan allemaal nog recht en waterpas overeind.
Zand alleen is echt goed genoeg!

Thanks voor je bericht!

Hier heb ik wat aan. Ik doe het op dezelfde manier, maar dan met wat cement er bij voor de zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

woodandkilos

Actieve deelnemer
27 mei 2020
81
17
Thanks voor je bericht!

Hier heb ik wat aan. Ik doe het op dezelfde manier, maar dan met wat cement er bij voor de zekerheid.

Ik zou hetzelfde doen. Mijn project lijkt op die van jou, maar dan reverse. Ik ben gestart met de overkapping en de schutting/zijkant woning overkapping ga ik later dit jaar doen. Bij mij gaat het een schutting met een 80cm brede overkapping worden, aangezien we op een hoek wonen en de ruimte naast ons huis functioneel willen benutten.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik ben de tel kwijt hoeveel palen ik al niet bij mezelf en bij anderen heb geplaatst, en kan dit alleen maar beamen. Ik stamp met een metalen strip van 40 bij 8 mm rondom en vlak langs het paaloppervlak alles goed aan. Als er geel zand in de buurt is, gebruik ik dat . Het gat maak ik met een palenboor.
Nog nooit bij al die palen klachten gehad. Ze staan allemaal nog recht en waterpas overeind.
Zand alleen is echt goed genoeg!

En goed inwateren scheelt ook.

Als je veel palen in de rubber seal moet zetten is dit een de helft goedkoper alternatief: Multi Bouwdicht 2K 8 kilo
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik gebruik altijd paalhouders.

Ik tot op heden ook altijd. Maar paalhouders geven zo'n naar vierkant stuk ijzer aan de onderkant.
Lastig met het monteren van dingen aan de paal. Regels bijvoorbeeld voor de zweeds rabat delen.

Daarom wil ik dit eens anders doen.
 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Insmeren met rubber seal tot ongeveer 10cm boven de grond. Een paal rot op de overgang van grond en lucht. In de grond zelf gebeurd er niet veel mee.

Eventueel wat zand om de paal om vaster te zetten, en minimaal 90 cm in de grond. Dan gebeurd er weinig meer mee.

Nu na anderhalf jaar verder nog tevreden? Is rubberseal beter dan teerverf? Een soort beits. Hoeveel palen doe jij met rubberseal? Hoe vaak heb je ze gecoat.
Nog andere tips?
 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Nee, ik smeer ze niet tot onder. Dat heeft weinig zin. De verrotting van het hout vind plaats op de overgang van grond naar lucht. Omdat de paal daar elke keer nat word en weer opdroogt.
99% van alle oude palen die ik uit de grond haal, is verrot op die overgang. In de grond is de paal altijd nog puntgaaf.
Hoeveel palen heb jij met 1 kilo gedaan?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Nu na anderhalf jaar verder nog tevreden? Is rubberseal beter dan teerverf? Een soort beits. Hoeveel palen doe jij met rubberseal? Hoe vaak heb je ze gecoat.
Nog andere tips?
Ik gebruik de rubberseal wekelijks in de tuinen die in aanleg. Tot nu toe heb ik nooit geen klachten ontvangen. Ik smeer ze 2 keer in. Teerverf heb ik geen ervaring mee.
Hoeveel palen heb jij met 1 kilo gedaan?
Lastig te zeggen. Ik heb standaard een emmer van 5 liter in de bus staan. Ik schat dat ik daar een 20 palen mee doe? Maar het hangt uiteraard ook van de maat van de palen af. Vaak gebruik ik douglas palen van 12x12 of 15x15. Een enkele keer 20x20. Dan heb je natuurlijk al snel meer oppervlakte te verven.
 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Ik gebruik de rubberseal wekelijks in de tuinen die in aanleg. Tot nu toe heb ik nooit geen klachten ontvangen. Ik smeer ze 2 keer in. Teerverf heb ik geen ervaring mee.

Lastig te zeggen. Ik heb standaard een emmer van 5 liter in de bus staan. Ik schat dat ik daar een 20 palen mee doe? Maar het hangt uiteraard ook van de maat van de palen af. Vaak gebruik ik douglas palen van 12x12 of 15x15. Een enkele keer 20x20. Dan heb je natuurlijk al snel meer oppervlakte te verven.
Dank je wel jelmer, ik had nog aquaplan staan. Ik las dat dat ook goed werkt. Dat nu eerst geprobeerd .

Nog 1 vraagje, is het nog zinvol om geïmpregneerde palen extra te behandelen, deel boven de grond bedoel ik. En zo ja hoe dan?
 
J

j1eke

Guest
Dank je wel jelmer, ik had nog aquaplan staan. Ik las dat dat ook goed werkt. Dat nu eerst geprobeerd .

Nog 1 vraagje, is het nog zinvol om geïmpregneerde palen extra te behandelen, deel boven de grond bedoel ik. En zo ja hoe dan?
Zou ik ook gewoon tot 10cm boven de grond doen, net als de rubber seal. Als je het even afplakt eerst krijg je mooie strakke randjes.

nog kleine aanvulling: dat de onderste 10cm zwart zijn valt niet heel erg op, daar spat toch aarde tegenop bij regen en ziet er door het zwarte uiteindelijk dan juist strakker uit.

1DD58F76-0D40-4E5A-851B-66D586EFA448.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Zou ik ook gewoon tot 10cm boven de grond doen, net als de rubber seal. Als je het even afplakt eerst krijg je mooie strakke randjes.

nog kleine aanvulling: dat de onderste 10cm zwart zijn valt niet heel erg op, daar spat toch aarde tegenop bij regen en ziet er door het zwarte uiteindelijk dan juist strakker uit.

Bekijk bijlage 115966
Mooie foto, ik had nu tot 5 cm gedaan, is bij mij grijs, maar er staan zoveel planten dat het niet gaat opvallen.

Ik bedoelde eigenlijk of je boven de 10 cm nog blanke vernis moet doen. Eigenlijk denk ik het is geïmpregneerd, niet nodig.
 
J

j1eke

Guest
Mooie foto, ik had nu tot 5 cm gedaan, is bij mij grijs, maar er staan zoveel planten dat het niet gaat opvallen.

Ik bedoelde eigenlijk of je boven de 10 cm nog blanke vernis moet doen. Eigenlijk denk ik het is geïmpregneerd, niet nodig.
Hout dat gewoon kan drogen heeft dat niet nodig, lijkt me dat het dan wel aardig in evenwicht is qua bescherming. De kopse kant kan nog wel wat bescherming gebruiken en liefst schuin afgezaagd, of diamantkop eraan. Je hebt daar aparte groene of blanke impregneer voor, kost niet zoveel. Als je de groene gebruikt kun je het daarna weer licht bijschuren, dan komt de kleur aardig overeen met de rest van de paal.
Of het geimpregneerde uiteinde naar boven, maar die zijn niet altijd even fraai.
32F5A039-42DB-446F-BD7D-9BC1725E83DF.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Hout dat gewoon kan drogen heeft dat niet nodig, lijkt me dat het dan wel aardig in evenwicht is qua bescherming. De kopse kant kan nog wel wat bescherming gebruiken en liefst schuin afgezaagd, of diamantkop eraan. Je hebt daar aparte groene of blanke impregneer voor, kost niet zoveel. Als je de groene gebruikt kun je het daarna weer licht bijschuren, dan komt de kleur aardig overeen met de rest van de paal.
Of het geimpregneerde uiteinde naar boven, maar die zijn niet altijd even fraai.
Bekijk bijlage 115969
Dank je wel.
 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Toch nog 1 vraagje. Dit maal over de aanpak. We gaan ze de palen in onze tuin plaatsen. Ik zie twee typen boren, zie bijgevoegd bestand. Daarnaast zie ik handboren en spiraal die je met boor kan aandrijven. Benzine is voor eenmalig gebruik geen optie. Huren wat lastig omdat we niet alle kanten in 1 keer aanpakken. Wat zou je mij adviseren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het is maar net wat voor grond je zit. Ik gebruik normaal een benzinegrondboor van Stihl. Maar als er puin of wortels in de grond zitten, gebruik ik een handmatige grondboor, en stootijzer om het puin kapot te slaan.
Als het maar een paar palen zijn, kan je dat best met de handboor doen. Goed voor de spieren ;)
 

Jac12

Nieuw lid
27 feb 2022
10
0
5751gb
Het is maar net wat voor grond je zit. Ik gebruik normaal een benzinegrondboor van Stihl. Maar als er puin of wortels in de grond zitten, gebruik ik een handmatige grondboor, en stootijzer om het puin kapot te slaan.
Als het maar een paar palen zijn, kan je dat best met de handboor doen. Goed voor de spieren ;)
Afwachten dus, zandgrond. De eerste palen komen in bestaand gaten. De andere wijzigen van plek. Denk 20 tot 30 nieuwe. Maar hoeft niet in 1 keer. Gelukkig heeft de buurman belooft mee te helpen.
En met een elektrische boormachine?

Mij lijkt spiraal het fijnst. En jou?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En met een elektrische boormachine?

Mij lijkt spiraal het fijnst. En jou?
Een grondboor op een boormachine kan ik me niks bij voorstellen. Zelf nog nooit gebruikt in ieder geval.

Ik gebruik deWit grondboren. Verschillende diameters. Voor 12x12cm palen gebruik ik een 20cm grondboor. Zo heb je wat speling in het gat om de paal te kunnen stellen naar alle kanten, en kan je, als de paal goed staat, het gat afvullen met zand.
Maar een spiraalboor zal net zo goed gaan werken. Op de motorboor zitten ook spiraalboren.
 
J

j1eke

Guest
Nee, een gewone elektrische boormachine trekt dat niet, die hebben heel weinig koppel. Voor zoveel gaten kan het al snel uit om even een grondboor te huren als er niet teveel wortels zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.