Douglas schuttingpalen plaatsen. Hoe?

Haverkamp

Nieuw lid
26 jul 2022
1
0
Brabant
Insmeren met rubber seal tot ongeveer 10cm boven de grond. Een paal rot op de overgang van grond en lucht. In de grond zelf gebeurd er niet veel mee.

Eventueel wat zand om de paal om vaster te zetten, en minimaal 90 cm in de grond. Dan gebeurd er weinig meer mee.
Hoe dit te doen in geval van kleigrond?
Deel in rubberseal? En dan alsnog storten in beton?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Hoe dit te doen in geval van kleigrond?
Deel in rubberseal? En dan alsnog storten in beton?
Kleigrond blijft langer vochtig. Dus rondom met zand afvullen zal gedeeltelijk dat probleem oplossen.
Beton gebruik ik eigenlijk nooit. Zoals gezegd, is met zand aanvullen stevig genoeg. Of je moet al een vrijstaande paal hebben, waar je bijvoorbeeld een schommel of hangmat aan wil hangen. Maar het gaat eerder rotten met beton, omdat rond het beton het vocht blijft hangen.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Even een oud topic omhoog trappen voor een praktische vraag aan @jelmer
Ik gebruik de rubberseal wekelijks in de tuinen die in aanleg. Tot nu toe heb ik nooit geen klachten ontvangen. Ik smeer ze 2 keer in.
Als je dit spul zo vaak gebruikt: kun jij misschien ook iets zeggen over de effectieve droogtijd in deze toepassing? Plaats je de palen daadwerkelijk pas 24 tot 48 uur na aanbrengen of gooi je ze er vrijwel direct na aanbrengen al de aarde?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Vaak is de 1e laag na een half uur tot een uur droog. Maar als het weer wat vochtiger is, duurt het wat langer. Maar nooit veel langer dan 2 uur. De 2e laag net zo. Ik smeer ze wel redelijk dik in, maar wel gelijkmatig. Als je dikke klodders hebt, duurt het drogen daarvan erg lang.

Ik plaats ze niet in de grond, als de rubberseal nog nat is. Als ik weet tot hoe ver ik ze in moet smeren, dan doe ik dat vaak als eerste, en begin daarna met de gaten te boren/graven. Dan is de rubberseal droog, als ik alle gaten en voorbereidingen klaar heb.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Ah dankjewel, dat is in ieder geval flink korter dan de 48 uur die bison voorschrijft 👍

Heb jij toevallig ook wel eens die postsaver bitumen geprobeerd?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De voorschriften van de leveranciers zijn vaak langer. Maar dat is ook een stukje indekking denk ik.
Maar als je voor jezelf zeker wil zijn, kan je het natuurlijk altijd aanhouden, maar ik vind het onnodig. Droog is droog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.