Douglas lijmen/kitten/vullen

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Goedenavond,



Ik ben bezig met een Douglas poort. Ik ben nog redelijk onervaren met houtbewerking, maar al doende leert men.

Door dit gebrek aan inzicht heb ik op sommige plaatsen hout wat niet helemaal lekker aansluit (zie foto) omdat het hout toch niet helemaal recht bleek, maar het valt opzich mee verder.

Tussen dat verticale balkje en de horizontale framebalk zit een stukje ruimte wat ik op wil vullen. Voordat ik het verticale balkje heb gemonteerd heb ik bruislijm op het kopshout gesmeerd (ook vooral om het hout te sealen), maar die kier zit er nog steeds. Is dit te doen met een acrylaatkit of wordt dat een bende om er fatsoenlijk tussen te krijgen?



Daarnaast heb ik de verticale framebalken met rvs houtdraadbouten verbonden met de horizontale balken. Deze bouten zijn verzinkt aangebracht ej vervolgens plak ik die andere helft van de verticale balk wel ik over de lengte heb doorgezaagd er weer tegenaan zodat ik niet met houtvullers aan de gang hoef wat zich bovendien gaat aftekenen in het schilderwerk ben ik bang. Moet dat verzinkte gat nog opgevuld worden evengoed voordat ik de andere helft hout er tegenaan lijm (ivm vochtophoping misschien??) of is dat niet nodig?


Daarnaast vroeg ik mij af of ik bepaalde gaten ipv met 2k houtvuller ook met akrylaatkit zou kunnen vullen omdat die akrylaatkit wat soepeler is en geen scheurvorming in gaat ontstaan waardoor er misschien vocht tussen het opvulmiddel en hout kan blijven staan?

Groetjes
 

Bijlagen

  • IMG20230801222136.jpg
    IMG20230801222136.jpg
    103 KB · Weergaven: 53
  • IMG20230801222112.jpg
    IMG20230801222112.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 53
  • IMG-20230617-WA0008.jpeg
    IMG-20230617-WA0008.jpeg
    76,3 KB · Weergaven: 53

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Kijk eens bij bison woodmax. De vraag is moet je alles dicht maken. Als het "open" is kan het vocht er ook uit. Het is even zoeken maar tuoh (helaas niet meer aktief) heeft heer vast wel wat over geschreven. De constructie moet eigenlijk zo gemaakt zijn dat het vocht er uitloopt en nergens kan blijven staan. Gemakkelijk gezegd. Ik heb ook last van voorschreidend inzicht.
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Ik heb er wel rekening mee gehouden door die schoor aan de bovenkant van een 45 graden hoek te voorzien zodat het water onderin de hoek niet blijft staan. Hetzelfde geldt voor dat balkje onderaan waar ik die verticale planken tegenaan lijm. Enkel tussen die planken in besefte ik dat er ook een hoekje zit waar water kan blijven hangen, dus dat wil ik eventueel met kit oplossen in die hoek en dan schuin afstrijken.

Bison woodmax is misschien wel wat ja. Het ziet er wel mooi vullend uit. Is dat ook fatsoenlijk op te schuren daarna zodat ik oneffenheden mooi strak kan schuren?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Gewoon zo laten. Geen enkele lijm of kit is langdurig bestand tegen weersinvloeden en het werken van het hout.Verder de raad van Wim volgen en zorgen dat alles kan opdrogen.
Het paneel (of toch de stroken) zitten als ik goed zie in een groef. Daar zou ik wel het nodige doen om te zorgen dat het water weg kan uit de groef. Beter is de planken tegen de regels schroeven.
Maar het zal zijn tijd wel mee gaan.Het is een mooi hekje en als het rot is maak je gewoon een nieuw, met meer ervaring en inzicht om het langer te laten meegaan.
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
@mathieu
War bedoel je precies? Die planken die tegen de schoor aan komen zijn geen mes groef verbinding hoor. Bedoel jij dat er onderaan bij die planken water kan blijven staan tussen de planken en horizontale framebalk?

Poort wordt trouwens wel geschilderd met speciale verf geschikt voor Douglas.
Misschien dat dat de wood max of akrylaatkit ten goede komt wanneer ik het eventueel toch ga gebruiken om her en der wat oneffenheden op te vullen? Water war eventueel in zo'n naad blijft staan is toch iets schadelijker dan een kitopvulling oid wat eventueel slijt onder weersinvloeden?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Inderdaad onderaan. Als ze tegen de regel aangeschroefd zijn is er geen probleem.
Indien (nog) mogelijk de beplanking en het frame afzonderlijk lakken en dan pas monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Picobello

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Van welk hout zouden jullie een dergelijke poort maken? Bij een volgend project of het maken van een buitendeur zit ik toch te denken aan Meranti.

Vaak zie je bij voordeuren ook 'hardhout' staan als gebruikt materiaal. Zal dit dan meestal Meranti zijn?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.499
961
Riemst
Meranti zou ik niet meer onder hardhout rekenen. De meranti die vandaag beschikbaar is, is meestal van zeer matige kwaliteit. Er zijn heel wat soorten tropisch hout in duurzaamheidsklasse I beschikbaar, maar Europees (of inlands) hout heeft toch de voorkeur. Douglas is prima, maar niet het meest duurzame (klasse III). Eik, kastanje of robinia genieten de voorkeur. Je moet er enkel rekening mee houden dat deze houtsoorten gaan 'bloeden'. In het begin kunnen looistoffen uitspoelen die bruine vlekken op de grond geven. Maar die verdwijnen ook weer. Schroeven en bouten moeten in RVS.
Je hebt ook nog verduurzaamd hout via verschillende procedés (accoya en thermisch verduurzaamd).
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Meranti is idd vrij zacht voor hardhout heb ik weleens gemerkt bij een weldorpel.

Leek mij wel mooi hout, en bovendien nog fatsoenlijk te bewerken. Zal evengoed nog wel duurzamer zijn dan Douglas, gok ik?

Woodmax inmiddels in huis gehaald en leek mij wel mooi spul. Morgen even kijken hoe het uitgehard is op het proefstukje.

Hopelijk binnenkort de klus qua frame afmaken, had gister de schoor verkeerd en om op de tafelzaag gelegd voor de 45 graden rand. Nieuw stuk hout mag eerst weer drogen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.