Douglas hout voor tuinbank

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Kun je douglas (goed geschaafd uiteraard) gebruiken voor een tuinbank? Als ik google, kom ik her en der tegen dat 'het geschikt zou zijn' voor tuinmeubelen, maar dat is op sites die de soort verkopen ;-)

Ja, ik weet dat je het beste teak kunt gebruiken voor buiten, maar budget-technisch past dat niet. Kwam een bank op Youtube tegen die ik eens wil uitproberen te bouwen. De bewuste bouwster gebruikt ceder-hout, maar dat is zo te zien slechter in Nederland verkrijgbaar.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Dat kan prima, er zijn meer mensen op het forum die dit hebben gedaan.
Kijk wel uit voor hars pockets. Die wil je niet hebben op het zit gedeelte.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Vond vooral eiken en andere projecten met hard hout. Ook mooi natuurlijk.

Hars pockets? Je bedoelt waar het hars uitloopt? Met een groot zitoppervlak is dat wat lastig te vermijden natuurlijk. Overigens kwam ik als alternatief ook 'red class wood' tegen (=geïmpregneerd vuren), wat weinig tot geen hars kent en iets idealer lijkt dan Douglas.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kun je douglas (goed geschaafd uiteraard) gebruiken voor een tuinbank? Als ik google, kom ik her en der tegen dat 'het geschikt zou zijn' voor tuinmeubelen, maar dat is op sites die de soort verkopen ;-)

Ja, ik weet dat je het beste teak kunt gebruiken voor buiten, maar budget-technisch past dat niet. Kwam een bank op Youtube tegen die ik eens wil uitproberen te bouwen. De bewuste bouwster gebruikt ceder-hout, maar dat is zo te zien slechter in Nederland verkrijgbaar.
Cedar (western red) is prima te verkrijgen. Er is zelfs lokaal WRC…

cederhout (Libanon ceder bv) is een ander verhaal, maar het zou ook zonde zijnnom daar een tuin bankje van te maken. En ‘Spaanse ceder’ is alleen geschikt om sigarenkistjes van te maken…
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Cedar (western red) is prima te verkrijgen. Er is zelfs lokaal WRC…
Als boeidelen ed vind ik het, maar niet als balken. Misschien kijk ik verkeerd hoor ..
cederhout (Libanon ceder bv) is een ander verhaal, maar het zou ook zonde zijnnom daar een tuin bankje van te maken.
Misschien als ik ooit nog een tempel a la het Oude Testamtent wil bouwen .. ;-)
En ‘Spaanse ceder’ is alleen geschikt om sigarenkistjes van te maken…
Da's dat spul wat zo splintert? Vroeger nog mee geknutseld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.