Douglas deurtje / tuinhekje blijft maar doorhangen

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
Ik heb een deurtje gemaakt van douglas,
en dat heb ik in eerste instantie 'verkeerd' geschoord, dat kun je duidelijk aan de foto's zien :)

Maar óók na omkeren van de schoor en opnieuw vastzetten met meer en dikkere schroeven blijft het deurtje doorhangen.
Ik heb het sterke vermoeden dat het puur in het hout van het deurtje zit, dat lijkt ook niet meer haaks t.o.v. elkaar te staan.
De palen waar het hek in hangt staan zijdelings allemaal aan elkaar dus die zakken niet zomaar 'naar binnen', ook staan ze nog net zo 'loodrecht' als dat ik ze geplaatst heb.

Wie heeft er een idee waar het in kan zitten?
Zijn deze planken so wie so te slap? Had ik een balkje moeten gebruiken voor de horizontale constructie.
 

Bijlagen

  • IMG_20200804_102938.jpg
    IMG_20200804_102938.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 144
  • IMG_20200804_102950_1.jpg
    IMG_20200804_102950_1.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 148

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik zou de schoor eruithalen, alle verbindingen met 1 schroef vastzetten. Dan de onderkant op hoogte stellen, en een nieuw passend schoor erin maken. De schoor moet er strak ingaan, heeft deze enige speling dan gaat het doorhangen. Daarna alles weer met 2 schroeven gaan vastzetten. Het moet goed gaan , heb er al verschillende gemaakt, en er is nog geeneen gaan doorhangen
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik heb links en rechts van de deuren wel een extra plank geschroefd, dan kan de schoor zijn kracht kwijt . En de hoekpunten in een hoek maken van 2 x 45 graden, stukje hor. en een stukje vert. Hoop dat het zo duidelijk is
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zie je ook dat het poortje aan het doorzakken is of hing het direct scheef?
Indien dat laatste, dan kan het ook zijn dat je je scharnieren (heng/duim) niet juist gesteld hebt. Zet het poortje zoals je het wil hebben op zn plek, gesteund aan de onderkant. Dan de onderste duim duwend tegen de heng plaatsen en de bovenste duim trekkend aan de heng plaatsen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het deurtje en de ophanging zijn 2 verschillende zaken
je zou het deurtje haaks kunnen zetten, en aan de andere zijde een schoor in tegengestelde richting plaatsen
zoals die ene schoor nu staat, hoort het
maar een 2de in X geeft weerstand in de andere richting
stellingen schoort men ook in X
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
Nee het hekje is in de loop van zo'n jaar gaan door hangen.
Ik heb eigenlijk eerst de hengen op het hout bevestigd helemaal netjes haaks op elkaar zogezegd,
en daarna het geheel in de poort gehangen en de duimen 'duwend' bevestigd.

Ik heb een plaatje gemaakt van hoe het hek nu 'schematisch' in elkaar steekt en eentje hoe ik het antwoord van @the duke opvat. Snap ik het zo goed? Dus twee verticale planken erbij schroeven aan de uiteinden en de schoor met punt er strak tussen?

Aan de andere kant van het hek, de 'zichtkant' vanaf openbare weg heb ik niets bevestigd om het estetish fraai te houden (voor zoverre dat kan met zo'n hekje).
 

Bijlagen

  • huidig.png
    huidig.png
    10,2 KB · Weergaven: 71
  • verbetering optie 1.png
    verbetering optie 1.png
    10,6 KB · Weergaven: 68

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vermits je de de voorzijde esthetisch wilt laten, blijft enkel de achterzijde
ook daar kan je in een X werken
je kan een 2de schoor plaatsen, maar er waar ze de huidige kruist, een stuk uit zagen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan komt het zakken vooral omdat je schoor niet wordt tegengehouden. Als je die zowel onder als boven in de regel laat vallen, dan zal het probleem van het zakken zijn opgelost.
Er zijn een aantal mooie topics te vinden of de manier waarop een deur geconstrueerd zou moeten zijn, het advies om die vooral eens door te nemen, dat is goed leesvoer.
 

Dizkobeatz

Nieuw lid
9 dec 2020
12
5
Misschien een simpele vraag maar kan iemand uitleggen hoe je aan de goede hoeken komt wanneer je bijvoorbeeld niet in de mogelijkheid bent de planken op elkaar te leggen en af te tekenen en het ook niet met een zweihaak kan. Is dit te berekenen of hoe doet men dit?

Sorry ben echt nog een leek
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201221-124220_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201221-124220_Samsung Internet.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan iemand uitleggen hoe je aan de goede hoeken komt
om iets uit te passen gebruik ik vaak karton
dat vind je bij ons in de supermarkt tussen de lagen waterflessen

wil je het meer wiskundig aanpakken, dan kan je met sinus & cosinus werken
sinus staat voor 'Overstaande over Schuine zijde'
cosinus voor 'Aanliggende op Schuine zijde'

met een tekenprogramma kan je ook de hoek bepalen

waarom het niet met een zweihaak noch met een digitale hoekmeter zou lukken, begrijp ik niet
maar dat was niet de vraag
 
  • Leuk
Waarderingen: Dizkobeatz

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
Even na lange tijd een update: na mijn laatste bericht het hekje nog eens moeten nastellen en verstevigd met extra schroeven.
Kom zojuist dit filmpje tegen: The Only Way To Brace A Gate
Mijn hekje breder dan dat die hoog is dus is de diagonaal schuiner dan 45 graden en werkt alleen zo'n enkele schoor niet zo goed. Dat verklaart denk ik een hoop.
 

pw64

Nieuw lid
9 jan 2024
24
1
Apeldoorn
onderste hoek van de schoor te klein deze moet groter zijn als 45 graden
Recht zetten en een nieuwe langere schoor er in zetten die verzinken in de onderste lat zodanig dat hij niet uit kan glijden
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
onderste hoek van de schoor te klein deze moet groter zijn als 45 graden
Dat bedoelde ik ook, vandaar dat ik dat nog even aan dit draadje wilde toevoegen. Wellicht niet echt duidelijk zoals ik het schreef. In ieder geval bedankt voor je toelichting !
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.