Dorpel maken - technieken

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Hallo allemaal,

sorry voor mijn late reactie! Ik krijg geen waarschuwingen meer dat er een nieuw bericht is gepost, moet ik even aanpassen.

Het lukt aardig om de dorpels te maken, heb ervoor gekozen om vooral de techniek van het wegzagen te gebruiken (+ elektrisch schaven om bij te werken) ipv in twee stukken te werken. Achteraf bekeken waren er inderdaad heel wat opties om het in twee stukken te doen, maar het hout had ik dus al (voor een prijsje op de kop kunnen tikken). Het afzagen en weer aanlijmen heb ik nog niet uitgeprobeerd, met de middelen die ik heb (geen vandikte) leek me dit tijdrovender..

Het resultaat (voor schuren) in bijlage. Tweede dorpel dus de techniek wordt nog verfijnd ;)...

@mathieu wat begrijp je onder een druiprandje? waar zou dat precies komen? momenteel heb ik het 'klassieke' design aangehouden, maar zeer geïnteresseerd in manieren om de duurzaamheid van de dorpel (en de muur) te verbeteren. De bestaande dorpel was in dermate slechte staat...zie andere bijlage. Was een tweede stuk aangezet maar de verticale :/ spleet duidelijk niet goed afgewerkt. En dan lood over geslagen. En veel PUR gebruikt.

Hebben jullie tips over hoe de onderkant/kopse kant te behandelen? Dorpel komt op stenen muur (zie bijlage). Ik dacht aan de onderkant impregneren met anti-houtrot (van dat oranje merk), ik twijfel nog over insmeren met houtrotvuller (van datzelfde oranje merk) zeker op de kopse kanten, en daarbovenop menie op de stukken die met cement in contact zijn.Heb ook gelezen over twee-componenten PU-Lak (dat merk met een S dat ze voor vloeren en werkbladen gebruiken) en sealers die bestaan om kopse kanten af te werken...Afijn, door de bomen het bos niet meer zien dus :).

Bedankt!!!
 

Bijlagen

  • nieuwe dorpel.jpg
    nieuwe dorpel.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 54
  • oude dorpel.jpg
    oude dorpel.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 54
  • vensterbank.jpg
    vensterbank.jpg
    91 KB · Weergaven: 55

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
een houten raamdorpel is geen alledaags verschijnsel
wil je die toch leggen, zet dan een laag siliconen tussen de onderkant van de dorpel & de rode of blauwe steen
code oranje helpt op zijn eentje weinig
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als bescherming zou ik eerst beginnen met een product wat in het hout trekt. Dus iets wat dun vloeibaar is en diep indringt. Niet op een laagje kijken.
Achteraf kan je nog dekkend afwerken.
Je kan er niet om heen dat hout niet de beste oplossing is voor een dorpel. Wil je hout langdurig in goede staat houden, moet het kunnen opdrogen. Een constructie moet er in eerste plaats op gericht zijn om het hout goed te laten drogen. Bescherming tegen nat worden komt eigenlijk op de tweede plaats.Het meeste hout zal niet rotten als het maar telkens de kans krijgt om op te drogen. Uitzondering hierop is kopshout, zeker verticaal. Daar is een afdekking wel belangrijk.
Juist door de beperkte mogelijkheid om te drogen aan de onderkant (waar de dorpel om de muur ligt) is hout niet de beste oplossing. Zelfs hout klasse I gaat schimmelen als het niet kan opdrogen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Vroeger werden de niet zichtbare delen die tegen steen aan komen in gesmeerd met loodmenie. Dit mag professioneel niet meer gebruikt worden. Laatst zag ik het nog in een een of andere bouwmarkt. Ja als de pot echt zwaar is zit er loodmenie in. Tegenwoordig zijn de grondverven van goede kwaliteit en ik zou de kopse kanten en de andere delen hier twee keer mee insmeren. Dan kan het hout nog iets "ademen" hoe meer lagen je er op smeert hoe minder het ademt. Ik zou een en ander aan elkaar lijmen met woodfix. Is het staande hout niet meer goed passend neem dan een goede houtrotvuller. Polyfilla Pro W370 2K Grote Houtreparatie en dan moet je ook nog het juiste voorsmeermiddel er bij hebben dat is bij elkaar veel geld.
Voordeel van de 570 is dat het niet op epoxybasis is (allergie)
Andere middelen repair care renovaid en zusex. Let wel bij al deze middelen heb je het juiste voorstrijkmiddel nodig. Anders krijg je niet de juiste hechting.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ja wat mij op beurzen verteld is dat je anders net zo goed gewoon plamuur kunt gebruiken. Van repaire care heb ik het voorstrijk middel. Voor alle andere merken gebruik ik wat anders maar dan krijg je geen garantie.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Kopse kanten zou ik goed in de menie zetten, onderkant zou ik voorzien van lood en dat laat je 5-10mm over de dorpelstenen vallen. Op zijn plaats en zorgen voor een goed gevulde lijmnaad tussen de stijl en dorpel met repair care of repox. Het lood zorgt voor een goede afdichting, voorkomt optrekkend vocht in de onderdorpel en geeft bescherming tegen houtrot.

Naden tussen het kozijn en gevel niet afkitten, dan kan het vocht niet meer weg. Indien er grote naden tussen de stijlen en de muur zitten deze afwerken met een houten lat of met een beetje (kalk)specie afdichten.

Verder kan ik een oliebasis verfsysteem zoals Toplin van Rigo aanbevelen, dat is vochtregulerend en voorkomt vochtopsluiting. Wordt ook wel toegepast bij monumenten en is naar mijn mening de betere keus voor vooroorlogse bouw dat in tegenstelling tot nieuwbouw met een vochtopen karakter is gebouwd.
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Hallo allemaal,

heel veel dank voor al jullie tips..Duidelijk meerdere wegen naar Rome :). Ik maak er iets van en houd jullie op de hoogte.

@usernaamvergeten als je spreekt van lood, wat bedoel je dan precies? loodvervanger? of aluminium waterkeringen? Veronderstel dat echt lood niet meer mag? Hoe monteer je deze dan precies op de onderzijde van de dorpel? Bedankt!

Groeten,
Gilles
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Hallo allemaal,

heel veel dank voor al jullie tips..Duidelijk meerdere wegen naar Rome :). Ik maak er iets van en houd jullie op de hoogte.

@usernaamvergeten als je spreekt van lood, wat bedoel je dan precies? loodvervanger? of aluminium waterkeringen? Veronderstel dat echt lood niet meer mag? Hoe monteer je deze dan precies op de onderzijde van de dorpel? Bedankt!

Groeten,
Gilles
Echt lood mag zeker nog steeds. Zit nog onder veel dorpels ramen en ook loketten van de schoorsteen worden er nog vaak van gemaakt. Ik zou ook niet weten waarom niet eigenlijk. Lood is zeer duurzaam en tevens voor bijna 100 procent te recycelen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Hallo allemaal,

heel veel dank voor al jullie tips..Duidelijk meerdere wegen naar Rome :). Ik maak er iets van en houd jullie op de hoogte.

@usernaamvergeten als je spreekt van lood, wat bedoel je dan precies? loodvervanger? of aluminium waterkeringen? Veronderstel dat echt lood niet meer mag? Hoe monteer je deze dan precies op de onderzijde van de dorpel? Bedankt!

Groeten,
Gilles
Gewoon snijlood 15ponds.
IMG_8112.JPG
Zo heb ik het laatst gedaan, sponning van 20x4 aan de binnenkant geschaafd en daar het lood in gespijkerd met zinknagels. Ik heb geen kloostersponning toegepast. Als de binnenbetimmering ertegenaan komt zie er er niks meer van.
IMG_8113.JPG
Zo kan je het doen bij een kloostersponning, beetje overlap en dan met een lat van 5-10mm afsnijden op de dorpelstenen.

duurzaam maar ook duur
om die reden gebruikt men alternatieven
Op het totaal van de reparatie is het mijn inziens te verwaarlozen, zeker als je ook een uurtarief en ander materiaal rekent. Een tube Repair Care is net zo duur.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zie eigenlijk geen reden om lood te gebruiken. Als het enkel is om optrekkend vocht tegen te houden kan je even goed roofing, EPDM, Diba of eender welke stevige waterdichte folie gebruiken. Maar ik vraag me af wat het grootste kwaad is.Opstijgend vocht of water (condens) die tussen het lood (of ander materiaal) komt te zitten. Water tussen het lood en het hout gaat moeilijk weg kunnen met alle gevolgen van dien. In principe heb je ter hoogte van een raam weinig opstijgend vocht te verwachten, uitgezonderd regen. Maar metselwerk dat vochtig is van de regen zal in principe snel opdrogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.