Doos probeersel

WR1944

Oud hout
Omdat ik op een bestelling moest wachten van een onderhanden project en ik moeilijk duimen kan draaien ging ik op zoek naar iets om m'n tanden in te kunnen zetten. Omdat ik pas een stevig koksmes had gekocht (voor het minimale koken dat hier plaatsvind) besloot ik er een kistje voor te maken. Zo kon ik ook wat sloophout verwerken, western red cedar waarschijnlijk maar daar was men het indertijd niet geheel over eens.
Tevens besloot ik zoveel mogelijk handgereedschap te gebruiken. Alleen voor bewerkingen waar ik niet het geschikte gereedschap voor had wilde ik met de machine doen, zoals langsgroeven. Ik heb geen tekening gemaakt en het mes gebruikt om globaal het hout voor te bewerken. Het moest een kistje worden met een deksel en een interieur om het mes te fixeren waarbij de snede niets kan raken.
Ik maakte eerst de wanden van de doos en het deksel op maat en met m'n gammele freestafel maakte ik er de groeven in. In de lange wanden werd aan de uiteinden een lip gemaakt en werd de definitieve lengte vastgelegd. Door de lip werden de langsgroeven onzichtbaar. De bodem en deksel werden met de schaaf recht gemaakt (het hout was in de loop der jaren aardig krom getrokken) en op een gelijke dikte. Met de freestafel werd rondom een messing gemaakt. Doos en deksel werden gelijmd en wat ongelijkheden van de randen weg gewerkt.
Bij Woodcraft had ik messing scharniertjes en een sluiting gekocht. Eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat het mes $10 kostte en het messing beslag ruim het dubbele. Het beslag werd aangebracht en het houten interieur. Het mes zit bij gesloten doos geheel gefixeerd en kan er uit genomen worden zonder dat de snijkant iets hoeft te raken.
Het was een probeersel en ik wilde er van leren. Het belangrijkste was dat ik niet voldoende handvaardigheid bezit om haaks en recht te schaven. Wil ik het iets verbeteren dan moet ik een degelijke werkbank hebben (staat op de verlanglijst). Maar ik denk dat ik de weg van de minste weerstand kies en op termijn ook een vandikte- en schaafbank koop. Alsmede een lintzaag.
En scharnieren aanbrengen moet je doen met de scharnieras op de deling tussen doos en deksel. Omdat ik de scharnierhelft globaal opmeette en afrondde op een metrische maat zat ik er een fractie naast. Ook belangrijk is op tijd naar de WC gaan. Anders gaat dat ten koste van je concentratie. :mrgreen:

P.S. Het is op de foto's niet goed te zien maar de bovenkant van het deksel heeft rondom een facet, net als bij een paneeldeur. Leek me een leuk effect.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat lijkt een mooi solide opbergdoos te zijn!! Mooi hout! Het zou leuk geweest zijn wanneer je rekening had gehouden met de hout-nerf. Ik vind het zelf altijd mooi wanneer deze rondom loopt.
Heb je de doos al voorzien van een laagje afwerkmiddel?
 

WR1944

Oud hout
@Rick, zoals gezegd is het sloophout, afkomstig van een boekenrek dat de vader van m'n vrouw ooit maakte. Ik gebruik de restjes op en daardoor is de keuze aan hout erg beperkt. Maar in principe heb je gelijk. Ik heb nog overwogen om eerst een gesloten doos te maken en dan het deksel los te zagen maar dat vond ik net een stap te ver gaan voor m'n handzaagvaardigheid.
Ik ga het in een blanke lak zetten.

@Jan, de geleerden zijn er nog niet uit of het inderdaad western red cedar is. Het was populair in de tijd dat de vader het meubel maakte. Maar bij Woodcraft zag ik een stuk er van maar dat had een andere structuur. Dus voorlopig is het nog een raadsel.
 

tuoh

Oud hout
Mooie recuperatie van sloophout. Maar de houtsoort is zeker geen Western Red Cedar, ik denk eerder aan Californian Redwood.
Deze houtsoort is een beetje vergelijkbaar met W.R.Cedar, maar is tegenwoordig niet of nauwelijks nog te krijgen. En dat is heel jammer, het is namelijk een duurzame houtsoort (duurzaamheidsklasse I/II), en vroeger verkrijgbaar in (zeer) grote maten. De bomen zijn dan ook gigantisch, uit één stam zaagde men al heel wat m3 hout. Als je oude foto's ziet van houthakkers die met bijl en trekzaag zo een mastodont omleggen, dat was werken geblazen.
Dat kistje is dus geld waard :D

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Het originele hout was gebeitst en vervolgens voorzien van was o.i.d. Ik moet eerst ruim een millimeter wegschaven voordat de houtstructuur zichtbaar wordt.
Ik ben blij dat ik het in de loop van jaren vergammelde boekenrek enkele nieuwe bestemmingen kan geven.

@Andre, ik ken foto's waarbij men een tunnel door de voet van de boom heeft gemaakt, ruim voldoende voor een T-Ford.

Zoals in een ander draadje al aangegeven is het hout erg licht in gewicht. Ik ben nog steeds benieuwd naar de houtsoort.
 

tuoh

Oud hout
Nou, beide houtsoorten werpen ongeveer evenveel gewicht in de schaal. W.R.Cedar ong. 370kg/m3, en C. Redwood 400kg/m3, dat scheelt dus niet veel.
En evenals W.R.Cedar geeft ook C. Redwood problemen met metalen bevestigingsmiddelen, die corroderen.
Ben er dan ook vrij zeker van dat de houtsoort inderdaad Redwood is.

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie doos, dat facet doet het leuk. Het voordeel van het afzagen van het deksel is, dat het alle zijden op elkaar passen en de kleur en tekening in het hout doorlopen. Doorzagen doe ik gewoon op de cirkelzaag, zaag bijna op dikte van de zijkant en dan rondom een zaagsnede maken. Daarna met de handzaag de laatste mm doorzagen. Als je een figuurzaag hebt zou je ook nog een frans inlegstuk kunnen maken, de contouren van het mes uit een plankje zagen , zodat het mes er in valt.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Als ik een cirkelzaag gehad zou hebben had ik ook de deksel los gezaagd van de doos maar helaas, ik moet m'n CMS tafel nog uit Holland hier krijgen. Ik mis dat wel.
Een tweede aspect is dat ik heb geprobeerd zoveel mogelijk met de hand te doen. Alleen de groef en messing van de bodem en deksel ging met de frees.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap en handig doosje .
mooie vlamtekeningen in het hout ook !
veel plezier met de inhoud van het doosje ;)


groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.