Doorzichtige plaat voor hulpstukken

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.858
841
Antwerpen
Ben op zoek naar doorzichtig (!) plaatmateriaal met goede glijdende eigenschappen voor het maken van jigs/hulpstukken als bodem voor de Shaper of een bovenfrees. Acrylaat of plexiglas heeft zulke eigenschappen niet en PTFE en POM zijn niet doorzichtig.
Iemand een idee wat ik zou kunnen gebruiken en waar ik dit (op maat) kan kopen ?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Hier heb je een lijst. Niet alles is en plaatmeteriaal verkrijgbaar.

Ik zie heel wat transparante freesvoeten etc. Glijden die niet goed? Wat maakt dat ze niet goed glijden?

Zijn hout en transparante plaat zo glad dat ze gaan plakken?

Statische electriciteit? Help aarden dan?

Wat doet een flinterdun laagje kaarsvet?

Ik heb wel lijstje met wrijvingscoefficienten van kunststoffen (pdf), dat zou bij de keuze helpen. Die van polycarbonaat tegen staal = 0.3, die van plexiglas = 0.4-0.5, dan doet polycarbonaat het iets beter

Als er niets geschikt in transparant is dan kun je in het transparante materiaal misschien glijschoentjes van HMPE zetten. Glijd goed en is goed verkrijgbaar.

(een extreme oplossing is kanaaltjes en gaatjes in een zool en er perslucht op zetten)

Laatst bewerkt:

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
37
52
Ranst
CMT maakt/verkoopt een doorzichtige universele ondervoet ( artikelnr CMT300-SB) voor bovenfrezen. Ik denk uit acrylaat.
Er zijn verschillende types/soorten acrylaatplaten heb ik me ooit laten wijsmaken bij Van Wauwe in Deurne, ik was toen op zoek naar goed verzaagbaar doorzichtig materiaal voor de afdekking van een brede lichtstrip binnen en kwam toen bij hun uit.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.858
841
Antwerpen
misschien wat meer achtergrond : de shaper heeft een voet (‘skid pad’) die goed glijdt op hout en hun workstation.
Bij bepaalde toepassingen is een grotere voet interessant dus had ik er een gemaakt uit plexi en een uit acryl maar al gauw gingen die heel stroef en dat maakt de shaper niet nauwkeuriger (dit in tegenstelling tot de originele voet). En af en toe wil ik ook naar het werkstuk kijken dus een grotere doorzichtige voet is dan wel handig.
En zo’n doorzichtige, goed glijdende plaat moet ook een zekere stijfheid hebben want door de toepassing wordt de voet ook niet altijd volledig ondersteund maar mag dan ook niet doorhangen.
==> dikkere doorzichtige plaat met low friction

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.347
510
Er zijn meerdere soorten Acrylaat/plexiglas en er kan ook nog kraswerende coating op zitten
(meestal maar aan 1 kant)

zat er geen hars na een tijdje?
dat is erg stroef

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
Misschien is lubriceren een goede oplossing? Elk soort smeermiddel zonder siliconen zou geschikt kunnen zijn. Ik ben zelf fan van camelia-olie. Maar mss Supergleit op de voet spuiten?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.858
841
Antwerpen
Misschien is lubriceren een goede oplossing? Elk soort smeermiddel zonder siliconen zou geschikt kunnen zijn. Ik ben zelf fan van camelia-olie. Maar mss Supergleit op de voet spuiten?
had ook al Bison houtglij gebruikt maar dat hielp maar even (er komt zaagsel tussen)
de originele voet blijft glijden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.