Doorverkoop van Hammer - 230V vs 400v?

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Ik zou die 3k lekker in mijn zak houden en een andere ruimte zoeken, kun je mooi wat extra huur mee afdekken. Je vermindert zo je ondernemersrisico door courantere machines te kopen die makkelijker en mogelijk beter te verkopen zijn bij stoppen en je hebt een betere werkomgeving met betere machines voor ca. hetzelfde geld, wat efficiënter werkt en dus beter rendeert.
Enig uitdaginkje *kuch* is de benodigde ruimte vinden en onder het huurcontract uitkomen.....
Ik heb de huurovereenkomst nog niet getekend, dus ik zou weg kunnen gaan. Het grote probleem is het vinden van een ruimte die betaalbaar is voor €500/€700 incl. Alleen de grotere eenheden bieden 400V aan waar ik voor zou moeten betalen, als ik er een kan vinden rond €1200+.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Je zit dus met een flinke uitdaging ja. Weet je toevallig ook hoe lang het duurt om elektra aan te laten passen? Wellicht dat je dat mee kunt nemen in je beslissing om toch voor 230 te gaan?
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik vind het wel begrijpelijk dat de verhuurder deze kosten doorberekend aan jou. Mocht je op korte termijn je contract opzeggen dan heeft de verhuurder een investering gedaan die hij (waarschijnlijk) niet terug zal verdienen.

Wat is de looptijd van jouw contract? Wellicht kan je een kant op onderhandelen waar jij voor een stukje zekerheid zorgt door een langer contract of langere opzegtermijn te tekenen en de verhuurder de investering daardoor wel durft te doen?

Daarnaast zou je ook kunnen redeneren dat jouw investering voor de krachtstroom installatie zichzelf voor een deel weer uitbetaald door efficiëntere machines met een lagere afschrijving.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vind dit toch een vreemde manier om een zaak op te starten. Voordat je effectief start maak je toch een businessplan en budgettering en laat je dat in elkaar passen. Budget en wensen passen nooit. Als er een ruimte aangeboden wordt is die voorzien voor een bepaald doel. Vermits er slechts beperkt stroom aanwezig is, lijkt die unit niet gebouwd voor er een werkplaats van te maken. Eerder een opslagruimte. Is er al overlegd met de verhuurder op er een werkplaats gevestigd mag worden? Mogelijk is het zelfs niet toegelaten ivm vergunningen en verzekeringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Ik zou die 3k lekker in mijn zak houden en een andere ruimte zoeken, kun je mooi wat extra huur mee afdekken. Je vermindert zo je ondernemersrisico door courantere machines te kopen die makkelijker en mogelijk beter te verkopen zijn bij stoppen en je hebt een betere werkomgeving met betere machines voor ca. hetzelfde geld, wat efficiënter werkt en dus beter rendeert.
Enig uitdaginkje *kuch* is de benodigde ruimte vinden en onder het huurcontract uitkomen.....
Bedankt Emilio! Ik besloot de ruimte niet te nemen en op zoek te gaan naar een plek met krachtstroom.
Het is niet ideaal, want de ruimte en locatie zijn fantastisch, maar dat is secundair. De machines staan centraal in het bedrijf en dus is 400V duidelijk de beste oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Ik vind dit toch een vreemde manier om een zaak op te starten. Voordat je effectief start maak je toch een businessplan en budgettering en laat je dat in elkaar passen. Budget en wensen passen nooit. Als er een ruimte aangeboden wordt is die voorzien voor een bepaald doel. Vermits er slechts beperkt stroom aanwezig is, lijkt die unit niet gebouwd voor er een werkplaats van te maken. Eerder een opslagruimte. Is er al overlegd met de verhuurder op er een werkplaats gevestigd mag worden? Mogelijk is het zelfs niet toegelaten ivm vergunningen en verzekeringen.
Kan ik lawaai maken en een houtwerkplaats inrichten was mijn eerste vraag bij het zien van de werkruimte. Dat vonden ze prima. De ruimte leent zich voor kleine bedrijfjes en opslag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die 3000 voor krachtstroom is toch verder geen groot probleem? In die regio begint een beetje bedrijfsruimte bij 1500 ex kaal. Als er al wat te vinden is. Dus het eerste wat je probeert te regelen is een bedrijfsruimte die binnen je budget past. 3000 voor wat aanpassingen is toch te verwaarlozen? Als je een andere bedrijfsruimte wil huren, heb je ook grote kans, dat je overname kosten hebt.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Die 3000 voor krachtstroom is toch verder geen groot probleem? In die regio begint een beetje bedrijfsruimte bij 1500 ex kaal. Als er al wat te vinden is. Dus het eerste wat je probeert te regelen is een bedrijfsruimte die binnen je budget past. 3000 voor wat aanpassingen is toch te verwaarlozen? Als je een andere bedrijfsruimte wil huren, heb je ook grote kans, dat je overname kosten hebt.
Ja, ik kwam een tijdje geleden tot die conclusie - €1500 voor ruimte:confused:. Ik zie het niet zo zitten om €1500 per maand uit te geven aan een ruimte. Ik zou dat huurgeld liever gebruiken voor een hypotheek. Ik kan +-70% aanbetalen en een eenzame hypotheek krijgen voor +-30% - zakelijk gezien lijkt me dat logischer dink ik.

Hoe dan ook, dit gesprek heeft zich ver verwijderd van de doorverkoop van 220V vs 400V. Ik denk dat ik op een beter traject zit dankzij alle adviezen van iedereen.

Heel erg bedankt voor al je advies Chevy!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het heeft allemaal met elkaar te maken. Je moet ergens beginnen. Dat je ook wat kan kopen is heel mooi. Maar is er ook wat te koop? Mijn vrouw en ik konden met veel geluk in utrecht in een nieuwbouwprojectje iets kopen. Maar eigenlijk alles dat hier ontwikkeld wordt is huur. Of veel te groot. Mensen komen hier aan de deur vragen of je wil verkopen, of dat je weet dat er iemand wil gaan verkopen. Maar ook voor een koop pand heb je nog een hoop vaste lasten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik denk omdat de ruimte vrij klein is, 24 vierkante meter. Vanwege de grootte heeft de gemiddelde persoon geen 400V nodig.
Wanneer je al die machines uit je openingsbericht kwijt moet in die 24 vierkante meter, met nog een werkbank, opslag etc; is dat nog wel werkbaar ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.