Doorverkoop van Hammer - 230V vs 400v?

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Hallo allemaal!
Ik ben van plan een aantal Hammer machines te kopen - B3 Tafelzaag/Frees, HB950 Shuurmachine, A3 31 Vandiktebank, Stofzuiger Af14 en Lintzaag N3800.
Ik heb de keuze om deze machines in 230v of 400v te laten leveren.
Ik denk dat 400v voor de meesten een no brainer is, je krijgt een sterkere machine en iets goedkoper dan de 230V.
Het enige nadeel is dat ik €3000 moet betalen om de ombouw in mijn gehuurde werkruimte te laten doen - geen grote factor in het geheel. De andere factor, waar ik eigenlijk een mening over wilde, is de doorverkoop van deze hamermachines. De Hammer-serie is gericht op hobbyisten en semi-professionals. Zou er meer vraag zijn naar een 400v of 230v als ik ze zou verkopen?

Vriendelijke groet,
Jacques





Translated with DeepL
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zou als je kan, alles op krachtstroom kopen. Geeft gewoon minder problemen. Goede machines verkopen toch wel. Ook de particulieren die zo'n machinepark kwijt kunnen, hebben meestal krachtstroom. Dit zijn ook machines die gevraagd zijn bij kleine zelfstandigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jorisvh

Post veel
geen antwoord op je vraag maar 1x230V kan je enkel overwegen als je meerdere 16A of 20A groepen hebt.
als ik het goed heb heeft de B3 1x230V 3.0kW motor(en) en de AF14 1x230V een 1.8kW motor. die trekken samen dus 4.800kW/230V ~ 21A stroom (en meer bij opstarten).

qua verkoop:
voor profs is 3f sowieso beter. voor particulieren zal het een mix zijn maar toch een groot deel dat 3f verkiest.
als je zelf niet zakelijk koopt is het erg onwaarschijnlijk dat je aan een prof gaat doorverkopen omdat die de BTW niet kan recupereren.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die BTW is voor gebruikte machines minder boeiend. Je werkelijke afschrijving is heel laag, je kan de machine verder gewoon boeken. Het heeft me nog nooit weerhouden om een gebruikte machine te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koudstaal

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Op dit moment heeft mijn werkruimte een C20-aansluiting, wat volgens mij voldoende is voor de B3 en AF14.

Ik koop de machines via mijn eenmanszaak dus de BTW is er.

Luisterend naar jou en Chevy66 lijkt het erop dat de 400V de juiste keuze is. Het enige minpuntje is de €3000 extra die betaald moet worden voor de ombouw.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou ook zeker 400v kopen nu. Is gewoon veel sterker en loopt veel rustiger. Ook idd ivm de overbelasting van de groepen, met 230 kan het maar net met 1 machine, afzuiger erbij die automatisch aan/uit gaat kan er sowieso niet bij dan. Maar lees ook vaak dat de stoppen er af en toe toch uitvliegen.
Al heb jij een 20A aansluiting als ik het zo lees en zal je waarschijnlijk geen problemen hebben met eruit vliegen van de stoppen, maar iemand die ze ooit van je koopt heeft dat wss niet, dus dan is het daarvoor al minder interessant.

Ook is het sowieso een goede investering om 400v te hebben. Het aanbod in machines (zeker ook gebruikt) wordt daardoor zoveel groter, dat het zich mogelijk al uitbetaalt in het kunnen aanschaffen van een goedkopere machine.
Bij de bouw van mijn werkplaats heb ik 400v aangelegd ‘voor het geval dat’. Daar ben ik achteraf zo blij mee omdat er nu machines staan die ik anders niet had kunnen kopen.

En qua doorverkoop, de machines in die klasse op 400v die hier worden aangeboden zijn vaak bijna meteen weg, terwijl ik juist machines op 230 dan langer erop zie staan “omdat het geen 400v is”.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Ik ken je situatie verder niet, dus het is lastig om te adviseren maar als je het kunt veroorloven.. doen!
Als je er je brood mee gaat verdienen, wil je dat alles goed is. Dat het een huurruimte is, is natuurlijk wel zonde
maar je krijgt er vast spijt van als je het niet laat doen. Ik vraag me wel af waarom het zo duur is?
Nu gebruik ik zelf geen Hammer machines maar deze zijn toch altijd goed verkoopbaar dunkt me. Mocht je later willen upgraden kun je deze zelfs inruilen toch.
 

jorisvh

Post veel
Die BTW is voor gebruikte machines minder boeiend. Je werkelijke afschrijving is heel laag, je kan de machine verder gewoon boeken. Het heeft me nog nooit weerhouden om een gebruikte machine te kopen.
zakelijk 2dehands kopen van een particulier aan nieuwprijs (incl BTW) min 30% doe ik niet. dan kost nieuw met garantie maar 10% meer (is kort door de bocht want doordat je de BTW mee kan afschrijven wordt het verschil na belastingen weer wat groter, maar toch).
als een machine voor 50% van nieuwprijs weggaat is dat wat anders natuurlijk maar dat verwacht ik niet voor een hammer van enkele jaren oud...
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het is een afweging. Nieuw kopen betekent vaak maanden wachten op levering. Als je er werk voor hebt, heb je tegen die tijd de machine al terug verdient. Maar ik ben met je eens dat het niet op schiet als je bijna de nieuw prijs moet betalen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Hammer-machines zijn de laatste jaren flink duurder geworden. Ik heb nog een prijslijst uit het jaar dat ik mijn A3/31 gekocht heb. Het basismodel kostte toen € 2380,– (er kon ook nog eens 200 euro aan bonus vanaf). Hedentendage kost de A3/31 € 2845,–. Dat is bijna 20% duurder (30% als die bonus meegerekend wordt).

Op Marktplaats staan er vandaag twee, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch:
Eentje uit 2005 (!) waarvoor € 2200,– gevraagd wordt.
Een jonge (anno 2021) met SilentPower, op 220V (!), waar al € 2950;– voor geboden is.

Ik waag te concluderen dat een Hammer behoorlijk waardevast is & dat het je niet gaat lukken om er eentje te vinden voor 30 of 40% onder de nieuwprijs.
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Ik ken je situatie verder niet, dus het is lastig om te adviseren maar als je het kunt veroorloven.. doen!
Als je er je brood mee gaat verdienen, wil je dat alles goed is. Dat het een huurruimte is, is natuurlijk wel zonde
maar je krijgt er vast spijt van als je het niet laat doen. Ik vraag me wel af waarom het zo duur is?
Nu gebruik ik zelf geen Hammer machines maar deze zijn toch altijd goed verkoopbaar dunkt me. Mocht je later willen upgraden kun je deze zelfs inruilen toch.
Ik begin een nieuw bedrijf dus ik wil niet te snel te veel investeren. Als de ruimte die ik gebruikte mijn eigendom was, zou ik natuurlijk de verbouwing doen. Mijn plan was om te beginnen in een kleinere ruimte en dan als alles goed gaat zou ik verhuizen naar een grotere ruimte met 400V en dan de machines upgraden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je euro's zijn minder waard geworden. Het zijn zakelijk gezien geen hele dure machines. Wat ik dus aan gaf, je schrijft er weinig op af. Voor koudstaal; Je kan dit betalen, het voldoet voorlopig aan je plannen. Wijzigen je plannen, dan verlies je er weinig op en groei je door, dan kan je ze moeiteloos inruilen op een stap hoger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koudstaal

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Hammer-machines zijn de laatste jaren flink duurder geworden. Ik heb nog een prijslijst uit het jaar dat ik mijn A3/31 gekocht heb. Het basismodel kostte toen € 2380,– (er kon ook nog eens 200 euro aan bonus vanaf). Hedentendage kost de A3/31 € 2845,–. Dat is bijna 20% duurder (30% als die bonus meegerekend wordt).

Op Marktplaats staan er vandaag twee, niet helemaal vergelijkbaar, maar toch:
Eentje uit 2005 (!) waarvoor € 2200,– gevraagd wordt.
Een jonge (anno 2021) met SilentPower, op 220V (!), waar al € 2950;– voor geboden is.

Ik waag te concluderen dat een Hammer behoorlijk waardevast is & dat het je niet gaat lukken om er eentje te vinden voor 30 of 40% onder de nieuwprijs.
Goed om te horen. Ik heb net de prijs binnen en ik kan een 220V A3 31 krijgen voor €3336.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Waarom moet trouwens die krachtstroom aansluiting zo duur zijn? Zit je midden in een weiland of zo?
 

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Waarom moet trouwens die krachtstroom aansluiting zo duur zijn? Zit je midden in een weiland of zo?
De hoofdzekeringkast met de stroom voor alle eenheden komt op één locatie. Ze zouden kabels moeten verleggen naar mijn unit en mijn eigen zekeringkast moeten installeren. Het lijkt ook moeilijk te zijn om de kabels naar mijn unit te krijgen, afhankelijk van waar hij zich bevindt. De stoop moet worden opgetild. De eigenaar ziet dat niet zitten. Als ik wist dat ik er de komende 5 jaar zou zijn, is het de investering waard, maar met een jaarcontract dat verlengd kan worden, is het misschien geen goede zet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je nu maar een 220 groep hebt, kan je dan beter naar lichtere machines kijken. Je hebt er niets aan, als elke keer dat je je zaag aan zet, het licht uit gaat.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Al die units zitten natuurlijk op 1 centrale kast alszijnde 1 adres. Ik zou als ik de eigenaar was het zeker wel overwegen. Hij plukt er later zelf de vruchten van, heeft geen/weinig kosten en zelf te graven hoeft ie ook niet.
Lastig dilemma zo hoor.
Waarschijnlijk toch het beste het advies van Chevy te volgen, aan de gang te gaan en intussen je ogen open te houden voor locatie elders..
 
  • Leuk
Waarderingen: Koudstaal

Koudstaal

Nieuw lid
24 okt 2023
24
3
Delft
Ik denk omdat de ruimte vrij klein is, 24 vierkante meter. Vanwege de grootte heeft de gemiddelde persoon geen 400V nodig.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou die 3k lekker in mijn zak houden en een andere ruimte zoeken, kun je mooi wat extra huur mee afdekken. Je vermindert zo je ondernemersrisico door courantere machines te kopen die makkelijker en mogelijk beter te verkopen zijn bij stoppen en je hebt een betere werkomgeving met betere machines voor ca. hetzelfde geld, wat efficiënter werkt en dus beter rendeert.
Enig uitdaginkje *kuch* is de benodigde ruimte vinden en onder het huurcontract uitkomen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.