Donkere vlekken op 3-laags gelakte eiken eettafel – zepen?

apples

Nieuw lid
3 jun 2020
2
0
Hoi,

Drie jaar geleden een eettafel gekocht in massief eik afgewerkt met 3 lagen mat transparante lak.

We merken nu dat er donkere vlekken (vetvlekken) op de tafel zitten die we niet kunnen uitkrijgen.
Op sommige plaatsen zijn er grijze verkleuringen.
Leverancier gecontacteerd maar ze konden niet specifiëren over welke lak het juist gaat.

Mag ik ontweringswater op de vlekken doen?
Of best gewoon heel het blad schuren?

Mag ik daarna 5 lagen lak gebruiken ipv 3 lagen? We dachten aan Skylt.
Maar waarschijnlijk moet ik om de zoveel jaar toch weer opschuren en terug lakken?

We hebben ook een eiken keukenblad dat afgewerkt is met Woca transparante werkbladolie.
De werkblad wordt in feite nog intensiever gebruikt maar ziet er op dit moment wel beter uit.
Desondanks wil ik liever de tafel niet in olie zetten omdat het donkerder wordt.

We hebben gedacht aan Woca wit-transparante werkbladolie maar via een staaltje gemerkt dat de witte pigmenten zichtbaar worden in de nerven van eikenhout.

Eventueel hadden we gedacht om de eettafel te zepen aangezien ik het toch dagelijks moet reinigen.
Heeft er iemand ervaring met gezeepte eik als afwerking? Of toch best gewoon lakken en daarna periodiek schuren en herlakken?

Bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_8903 (1).JPG
    IMG_8903 (1).JPG
    16 KB · Weergaven: 31
  • IMG_8902 (1).JPG
    IMG_8902 (1).JPG
    15,6 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

apples

Nieuw lid
3 jun 2020
2
0
Misschien is dit dan een natuurlijke verdonkering van het hout ...
Het valt wel op omdat in het begin de tafel over het geheel lichter en meer effen was van kleur.
Dank voor uw insteek alleszins.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.