Donkere plekken in vloer

Buster2407

Nieuw lid
11 aug 2021
4
0
Zuidholland
Bij ons is de vloer pas opgeknapt. Het is sowieso niet geworden wat het moest zijn maar ik vraag me af hoe die plekken in de vloer komen. De meneer die de vloer heeft opgeknapt zegt dat die plekken erin zitten omdat op die plaats meer tannine in de vloer zit. Kan dit kloppen? En hoe krijg je deze weg?45A75655-AE08-434A-B230-0C4C9C167A47.jpeg5EE196CB-441A-4004-BCA7-3595F489C460.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeiemorgen

vooreerst . . . welkom als nieuw lid

tannine ?
dat komt vooral in eikenhout voor
volgens de tekening van het hout zou dit wel eens naaldhout kunnen zijn, ipv loofhout zoals eik

wanneer ik de betekenis van tannine opzoek, dan lees ik dat dit ook in wijn voorkomt
de vlekken lopen 'mooi' van de ene strook naar de andere door
het lijkt er eerder op dat hier vroeger (opgeknapte vloer ?) vloeistof (wijn ?) op gemorst is
als de vloer nu opgeschuurd werd, en de vlekken er nog altijd in zitten, dan vrees ik dat ze dieper dan de bovenlaag zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: Buster2407

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Lijkt me op het eerste zicht toch een eiken parket te zijn.

Eik bevat inderdaad tannine, waardoor planken kunnen verschillen van kleur na afwerking bv. bij gebruik van ammoniak of andere producten om de parket te verouderen. Maar dan is dat kleurverschil per plank, en niet willekeurig zoals op de foto's. Welke afwerking is hier gebruikt? Het lijkt een soort beits die nog een toplaag moet krijgen? Bij ongelijkmatig aanbrengen van een beits kan dit ook dit vlekpatroon geven (borstelstrepen).

De vorm van de vlekken doet vermoeden dat er ooit vloeistof gemorst is, maar het kan ook de poes geweest zijn (op de foto?) die daar ooit geplast heeft. Dat veroorzaakt enorm donkere, bijna zwarte vlekken (spreek uit ervaring).

Hoe is de parket opgeschuurd? Waren die vlekken na schuren zichtbaar op het kale hout?
Zijn die vlekken over heel de ruimte of enkel op 1 plaats?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Buster2407

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Gezien het feit dat de rand van de vlek zich over 8 planken uitstrekt (zie foto 1), lijkt het me eerder dat het t resultaat is van slecht uitsmeren van de beits/olie oid, dan dat er iets is gemorst/of is geplast. Dan krijg je toch rondere vlekken (dat zegt althans de sherlock in mij..)
 
  • Leuk
Waarderingen: Buster2407 en Athanor

Buster2407

Nieuw lid
11 aug 2021
4
0
Zuidholland
Het is een Frans eiken vloer. Hij was geborsteld en geolied.
5F93BFA1-EE74-4826-8554-22954AE7C6C4.jpeg
De vloer is daarna geschuurd.
F04A5C16-DAE1-439E-B491-827E2F4E62C5.jpeg
Daarna is hij geborsteld, verouderd met een reactive beits, een ander kleurpigment ingepoetst en nog een paar bewerkingen en als laatste een hard wax olie.

Maar dan de vraag. Bestaat er iets waardoor je dit weg kunt krijgen?
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Heb je de vloer al lang? Kan je herinneren dat er ooit iets gemorst is? Het is dat of, zoals vele voor mij al hebben aangegeven, dat de beits is uitgegoten en niet snel genoeg is uitgestreken. De "verticale vlek" lijkt akelig veel op de "horizontale vlek" richting de muur onderin de foto.

Toevallig 2 jaar geleden een huis gekocht waarin een houten vloer lag. Verhuizing was al duur genoeg dus ik dacht "dat doe ik zelf wel"... Het is een vak apart waarbij je erg snel de handel kan verpesten. Een klein plekje onder de bank (welke fungeerde als mijn proef stukje) is daar het bewijs van. Kleine stukjes werken..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De meneer die de vloer heeft opgeknapt zegt dat die plekken erin zitten omdat op die plaats meer tannine in de vloer zit. Kan dit kloppen?
toch nog maar een keer herhalen dat die vlekken over meer dan 1 plank doorlopen + een - alhoewel grillig - ononderbroken geheel vormen
het zou toch een uiterst toeval zijn dat die tanine zich op die manier in die toevallig naast mekaar gekomen planken zo verzameld heeft
hier zijn dus vlekken gemaakt
ze waren er in vooraleer de vloer opgeknapt werd, of ze zijn het resultaat van de behandeling na het opknappen
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Hier lijk je zelfs de kwast strijken te zien die vrij abrupt lijken te stoppen. Lijkt me wel iets teveel om onder toeval te vallen.
Geen idee hoe je dat ongedaan maakt, lijkt me nog een hele toer…
 

Bijlagen

  • 9D4A3EFE-9DE4-4D77-B633-287CB01A73C5.jpeg
    9D4A3EFE-9DE4-4D77-B633-287CB01A73C5.jpeg
    60,9 KB · Weergaven: 28

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Het is een Frans eiken vloer. Hij was geborsteld en geolied.

De vloer is daarna geschuurd.
Daarna is hij geborsteld, verouderd met een reactive beits, een ander kleurpigment ingepoetst en nog een paar bewerkingen en als laatste een hard wax olie.

Maar dan de vraag. Bestaat er iets waardoor je dit weg kunt krijgen?
Er is ergens in die bewerkingen iets fout gelopen, waarschijnlijk bij het aanbrengen van de beits. Ik zou dit resultaat niet aanvaarden en eisen dat alles herdaan wordt (opnieuw schuren). Je kan verwachten van een professionele parketteur dat hij zijn producten kent en de manier om deze aan te brengen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoe zag de vloer eruit voordat hij werd geschuurd? Ik sluit me aan bij de reacties dat het waarschijnlijk een foutje in de uitvoering is. Hoewel ik me niet snel aan iets zou gaan ergeren, zou ik me hier zeker aan gaan storen.
Het zal niet de eerste kleine zelfstandige zijn die een foutje op zijn klant probeert af te wentelen. En dan moet je je ook gelijk af vragen hoe de kwaliteit is van de rest van zijn werk.
Ik heb zakelijk en prive met klussen moeten leren dat je beter gelijk door de zure appel kunt bijten en opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.