Donkere grondverf met lange standtijd

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.444
1.214
Ulvenhout
ik ben gevraagd om voor schoonmoeder een vervangende poortdeur te maken. Best lastig want ze woont 70km verderop en ik wil zoveel mogelijk hier thuis doen. De huidige poort is 83cm breed boven en 82cm breed onder, opgehangen met hengen die ik ga hergebruiken.
Ik heb net een deurplaat gehaald van 40mm hardhout multiplex, die wil ik gronden voordat ik hem daar ga proberen te plaatsen. Later zal een schilder deze aflakken. Ik ben op zoek naar een goede alkyd grondverf waarvan de standtijd lang genoeg is dat deze ook een half jaar kan blijven staan.

Onze oude aannemer had een donkere grondverf waarbij hij makkelijk nog dingetjes kon bijtippen en welke makkelijk pas na een half jaar afgelakt kon worden. Maar geen idee wat dat was.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.385
3.767
Een deurplaat koop je toch al gegrond? Daar hoeft alleen randsealer op en dan aflakken. Rubbol primer extra kan je bij 2 lagen een jaar open laten staan. En heeft een goed vullend vermogen voor je hardhouten dekfineer. En is half glans, zodat het niet zo snel vuil wordt als je het open laat staan. En op kleur leverbaar.

• Leuk
Waarderingen: orf en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.706
3.648
Gaanderen
Elke goede grondverf kan een jaar buiten prima aan. Op die manier kan het hout ademen en nog wat vocht kwijtraken. Wat ik begrepen heb van "garantieplaten voor deuren"is dat een randsealer verplicht is aan de kopse kanten om garantie te kunnen claimen. Dat is duidelijk ander spul dan een gewone goede grondverf. Vult ook meer. Een gewone goede grondverf voldoet voor elke andere deur dus waarom niet voor dit soort platen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
81
63
Oosterbeek
Een deurplaat koop je toch al gegrond? Daar hoeft alleen randsealer op en dan aflakken. Rubbol primer extra kan je bij 2 lagen een jaar open laten staan. En heeft een goed vullend vermogen voor je hardhouten dekfineer. En is half glans, zodat het niet zo snel vuil wordt als je het open laat staan. En op kleur leverbaar.
+1

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
412
307
Schouwen-Duiveland
Bij de betere verf handel kan je grondverf op kleur laten mengen. Dat heb ik al een aantal keren laten doen bij ons in de buurt. Werk prfect. Scheelt je een hoop extra lagen verf met aflakken ipv witte grondverf.
Dan kan je zelf de kwalitiet van je grondverf bepalen en dan op kleur laten mengen.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
104
56
Mijn stelregel: met een lichte kleur aflakken, dan een puur witte grondverf. Wil je een donkere kleur aflakken, dan een (half) donkere grondverf zoals grijs of antraciet.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Musicus

John1969

Post veel
10 jul 2023
938
561
‘s-Hertogenbosch
Als je er groeven in gaat frezen, zou hier volgens mij ook iets van een rand sealer in moeten, alleen loop je dan kans (denk ik) dat je gladde plekken krijgt op het vlak 🤔misschien eerst overleg met je schilder omtrent verfsysteem en de kleur….
Als ik het niet vertrouw strijk ik altijd het kopse in met 2 lagen verdunde houtlijm. Superglad te gronden en te schuren.

John1969

Post veel
10 jul 2023
938
561
‘s-Hertogenbosch
multiplex, die wil ik gronden voordat ik hem daar ga proberen te plaatsen.
Hoezo proberen??? Gewoon doen…. By the way, als je hem ergens neerzet is hij al geplaatst, maar als het een poort moet worden zal hij toch wel gehangen moeten worden…
Het laatste na by the way is met een knipoog bedoelt maar het verhaal proberen ga ik ervan uit dat we binnenkort een paar foto’s kunnen verwachten van een netjes afgehangen poort…. Zeker met jouw voorbereidende vragen, werkzaamheden en denkwerk. Ik heb het volste vertrouwen 👍🏼 go for it…
Groetjes John

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.444
1.214
Ulvenhout
Het gaat vast lukken, maar dit is niet echt het leukste project.
Probleem is oa dat er 2 stalen kaders naast de gemetselde muur zitten en daar moet ik mee werken. De hengen lijken ooit wel zelf gelast te zijn door iemand en zien eruit als paumelles. De sluitplaat heeft nogal een afwijkende maat waardoor je niet met een standaard slot kan werken. De afstand tussen dagschoot en nachtsschoot is 50mm. Dat is ongeveer de afstand van een slot met een PC maat van 85. Die is niet veel te verkrijgen. Daarnaast bevindt de sluitplaat zich heel erg laag en zal de deurklink dus ook laag komen te hangen. Wat er eigenlijk helemaal niet goed uitziet en niet praktisch is. Maar ik weet niet hoe ik een nieuwe sluitplaat maak in dat stalen profiel....
Daarnaast kan ik het slot hier nog niet infrezen want ik weet pas waar het slot moet komen als de deur hangt. Ik ga dus een mal maken om dat ter plaatse te doen....

IMG-20250504-WA0016.jpg

IMG-20250504-WA0018.jpg

IMG-20250807-WA0000.jpg

Maar goed.

Deurplaat is gehaald, banen zijn ingefreesd, kopse kanten zijn geseald en de oneffenheden opgevuld met 2 componenten. Er zat een stukje dekfineer los, dat heb ik weggestoken en ook dit opgevuld. Inmiddels staat het in 2 lagen grondverf.
20250809_170001.jpg

20250809_170123.jpg

20250814_141218.jpg

• Leuk
Waarderingen: John1969

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
449
97
Oss
Maar je vroeg om verf met lange standtijd. Maar standtijd is toch eigen opentijd. Of tijd dat je iets kunt verwerken.
Maar als je er bang voor bent kun je altijd een keer voorlakken. Dat is het bij schoonmoeder alleen een keer aflakken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.444
1.214
Ulvenhout
Ik bedoelde met standtijd de tijd die een grondverf aan kan voordat je hem moet aflakken.
De kozijnen van mijn schuur hebben bijvoorbeeld ruim een half jaar in de grondverf gestaan voordat ik ze kon aflakken.
Maar inmiddels is dat niet meer echt van toepassing want schoonmoeder had nog verf staan in de kleur van het huis.
Helaas wel crème wit, dus achteraf had ik beter een andere kleur grondverf kunnen halen...

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.444
1.214
Ulvenhout
De titel doet niet meer echt recht aan dit topic, maar laat ik maar even het verhaal afmaken.
Deur is 1 keer voorgelakt, nu weet ik weer waarom het altijd wordt aangeraden om pas na het plaatsen af te lakken. Je krijgt gewoon te snel beschadigingen bij het plaatsen en invriezen van het slot. Maar goed, dat wordt later nog een keer opgelost.

Ik heb vanochtend ter plaatse het slot ingefreesd. Daarvoor had ik een mal gemaakt voor de voorplaat met 2 inzetstukjes waardoor ik daarna ook de slotkast kon infrezen. Helaas kon ik ook met een verlengde frees van Ecotools niet genoeg diep frezen. Ik verlies natuurlijk 18mm door de mal, maar dat is ook bij een gekochte mal zo. Zijn er bovenfrezen waar je dieper mee kan frezen? Nu liep de spanmoer op een gegeven moment tegen de kopieerring aan waardoor ik niet dieper kon. Erg frustrerend.
Uiteindelijk heb ik zonder mal en kopieerring de juiste diepte kunnen halen maar dat was wel een spannend klusje want je wil niet uitschieten

20250824_102232.jpg

20250824_102239.jpg

De oude hengen hebben we hergebruikt omdat er nu geen andere manier was ,maar 1 van de hengen was zo krom dat we die hebben weggelaten. Dit zou alleen maar spanning op de deur hebben gezet en met 2 hengen is het ook een stabiel geheel.

Nu laten we eerst de verf goed uitharden en daarna zal de schilder het waarschijnlijk nog een keer aflakken.

20250824_135711.jpg

20250824_135749.jpg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.444
1.214
Ulvenhout
Ach, dat weet ik niet. Mijn initiële vraag ging over de verf, nu is het meer een verslag van het maken van de deur.
Al is het niet meer dan het infrezen van wat groeven in een plaat multiplex...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.