Domino en HPL

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Ik ben bezig met HPL en moet wat verbindingen maken die niet geschroefd kunnen worden omdat dit in het zicht is en niet mooi staat. Ik wil mijn Domino 500 hiervoor gebruiken maar heb deze tot nu toe alleen op onbewerkt hout gebruikt. Dan drup je wat lijm in de gaten van de domino en doe ik wat op de randen van de houtstukken die tegen elkaar komen.
Nou weet ik niet hoe ik dit met HPL moet gaan doen. Lijm in de gaten waar de domino's in gaan is natuurlijk geen probleem. Maar HPL tegen HPL aan lijmen....? Hoe doen jullie dat? Is het nodig? Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis.
Aaron
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De sterkte van de verbinding komt van de dominoos, niet van de raakvlakken van de onderdelen.
Genoeg dominoos gebruiken en niet te zuinig met de lijm, zeker als het spaanplaat met een open structuur is.
Twijfel je, maak dan een proefstuk en tracht dat te slopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: akatar

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
De sterkte van de verbinding komt van de dominoos, niet van de raakvlakken van de onderdelen.
Genoeg dominoos gebruiken en niet te zuinig met de lijm, zeker als het spaanplaat met een open structuur is.
Twijfel je, maak dan een proefstuk en tracht dat te slopen.
Bedankt en duidelijk!
Het is populieren multiplex. Totaal met HPL 16,4 mm
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
je kan ook de hpl waar de diktekant op komt plaatselijk wat opruwen met grof schuurpapier, dan kleeft je witte lijm er ook aan :)

indien je dit niet wil doen bestaat er in de handel ook laklijm die wel kleeft op het gladde hpl
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
je kan ook de hpl waar de diktekant op komt plaatselijk wat opruwen met grof schuurpapier, dan kleeft je witte lijm er ook aan :)

indien je dit niet wil doen bestaat er in de handel ook laklijm die wel kleeft op het gladde hpl
Bedankt. Welke laklijm zou je daarvoor kunnen gebruiken?
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
zoiets: Frencken Nova Col D2 A 750gr

Er zijn meer merken die vergelijkbare lijmen leveren. Google levert ruim opties. Ook voor de prijs loont het een beetje rond te kijken.

Groet,
CC
Oke. Kon niet zo snel wat vinden op google. Kwam dan meer op lijm die geschikt is om HPL panelen te maken.
Zelf gebruik ik veel Titebond III maar zie nergens of deze ook geschikt is voor HPL.

groeten,
Aaron
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Oke. Kon niet zo snel wat vinden op google. Kwam dan meer op lijm die geschikt is om HPL panelen te maken.
Zelf gebruik ik veel Titebond III maar zie nergens of deze ook geschikt is voor HPL.

groeten,
Aaron
al die lijmen kan je gerust gebruiken om een vel hpl op onderplaat te lijmen. ik dacht dat wij vroeger laklijm gebruikten van gebroeders bodegraven, maar deze lijm is echt specifiek om hout aan de gladde kant hpl te verlijmen
 
  • Leuk
Waarderingen: SilverApe

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Oke. Kon niet zo snel wat vinden op google. Kwam dan meer op lijm die geschikt is om HPL panelen te maken.
Zelf gebruik ik veel Titebond III maar zie nergens of deze ook geschikt is voor HPL.

groeten,
Aaron
Voor de volledigheid: Zoals ook gezegd door Bert1991 kun je HPL op een drager plakken met veel verschillende soorten lijm. Contact(spuit)lijm wordt vaak gebruikt om hele platen te verlijmen.
De gladde kant van HPL aan iets anders verlijmen, bijvoorbeeld voor een hoek verbinding zoals volgens mij in jouw geval, gaat eigenlijk alleen goed met laklijm. En dan helpen voldoende domino's ook om de verbinding heel te houden.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Voor de volledigheid: Zoals ook gezegd door Bert1991 kun je HPL op een drager plakken met veel verschillende soorten lijm. Contact(spuit)lijm wordt vaak gebruikt om hele platen te verlijmen.
De gladde kant van HPL aan iets anders verlijmen, bijvoorbeeld voor een hoek verbinding zoals volgens mij in jouw geval, gaat eigenlijk alleen goed met laklijm. En dan helpen voldoende domino's ook om de verbinding heel te houden.
Bedankt, Ik zal die van Frencken hiervoor aanschaffen. Bedankt voor alle informatie en tips 👍
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde van het verlijmen van de plaat zelf niet. Zoals al gezegd, de sterkte gaat van de Dominoos komen. Corpussen van kasten en dergelijke worden geschroefd of met deuvels gemonteerd. Zover ik weet nooit gelijmd. Lijm op de koppen wordt al snel een knoeiboel die moeilijk te verwijderen is.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Eerlijk gezegd zie ik de meerwaarde van het verlijmen van de plaat zelf niet. Zoals al gezegd, de sterkte gaat van de Dominoos komen. Corpussen van kasten en dergelijke worden geschroefd of met deuvels gemonteerd. Zover ik weet nooit gelijmd. Lijm op de koppen wordt al snel een knoeiboel die moeilijk te verwijderen is.
Ik ben dat gewend met ruw hout en kaal plaatwerk maar verder eigenlijk nooit met HPL oid gewerkt. Ik denk dat je wel gelijk hebt idd. Maakt het alleen maar makkelijker 😄
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
De sterkte komt volgens mij ook wel van de verlijming van platen op elkaar. Laatst voor een test met laklijm een stukje MDF met lakdraagfolie op MDF kopse kant gelijmd, zonder domino of wat dan ook. Dat zat echt wel vast. Nou weet ik niet of de lakdraagfolie dezelfde eigenschap heeft qua verlijming als HPL
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De sterkte komt volgens mij ook wel van de verlijming van platen op elkaar. Laatst voor een test met laklijm een stukje MDF met lakdraagfolie op MDF kopse kant gelijmd, zonder domino of wat dan ook. Dat zat echt wel vast. Nou weet ik niet of de lakdraagfolie dezelfde eigenschap heeft qua verlijming als HPL
Ik zeg niet dat je geen sterke verbinding krijgt. Ik heb het nooit geprobeerd, dus kan er niet op antwoorden. Maar ik vind het gewoon overbodig. Je gaat geen meerwaarde creëren in de verbinding want met de domino's gaat het al sterk zat zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en SilverApe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.