DMT steen grove korrel

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een 400/1000 slijpsteen, maar met een hele set aan beitels en schaafbeitels te slijpen die flink een nieuwe vouw nodig hebben is dit toch te fijn. Ruim 3 kwartier op de 400 kant is erg lang, en dat slijt deze kant toch erg hard.

Daarom op zoek naar een grovere korrel. Ik zie dat er een korrel 220 bestaat vanuit de DMT.
Uiteraard is die nieuw te koop, maar wellich theeft iemand hem nog liggen en gebruik je hem niet. Laat het even weten.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
waarom voor nieuwe vouwen niet geïnvesteerd in een (goedkope) bankslijper en een CBN wiel?
Ik heb een Ferm nat/droogslijp combinatie met een traagdraaiend slijpwiel.
Echter is de afstelling hiervan niet zo verfijnd als de Veritas slijphulp die ik gebruik.
Dus na het 'voordraaien' op de natslijper moet die holling er weer uit, en klopt de hoek niet perse met de ingestelde slijphulp.
Daarom dacht ik een grove korrel, ik vind wat handmatig slijpen echt niet erg, maar zo lang vind ik wat zonde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die holling zou ik er niet uitslijpen persoonlijk, maar lekker laten zitten. Je kunt dan uit de hand wetten, en later naslijpen. Je kunt ook met de slijphulp slijpen en dan alleen de voorkant van de vouw (je maakt dan feitelijk een secondary, of microbevel...). Dat zou mijn aanpak zijn. WIl je toch na slijpen op het wiel (of sowieso) een vlakke vouw slijpen, dan zou ik inderdaad een hele grove korrel steen gebruiken. Voor dat doel heb ik een 120 grit steen. Da's de eerste steen in mijn slijpproces voor de schaafbeitels die ik voor mijn bamboehengels gebruik. Daar gaan de beitels overheen als ik een nieuwe hengel start. Tussendoor gebruik ik dan alleen de 600 en 2000 steen. Bij de eerstvolgende hengel begin ik weer met 120. Zo eens per 10 hengels gaan de beitels even over het CBN wiel.

Overigens, als je de hoek op je bankslijper nauwkeurig wilt instellen zijn er instelhulpen die je zelf kunt maken die je slijptafel (leunspaan) precies op de juiste hoek tov het wiel kunnen zetten. Als je interesse hebt kan ik de technische beschrijving wel eens voor je opzoeken (ik heb er een paar jaar geleden een aantal gemaakt voor een aantal verschillende hoeken - die dingen maak je maar eens in je leven, dus ik moet weer even op zoek naar de handleiding...)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Die holling zou ik er niet uitslijpen persoonlijk, maar lekker laten zitten. Je kunt dan uit de hand wetten, en later naslijpen. Je kunt ook met de slijphulp slijpen en dan alleen de voorkant van de vouw (je maakt dan feitelijk een secondary, of microbevel...). Dat zou mijn aanpak zijn. WIl je toch na slijpen op het wiel (of sowieso) een vlakke vouw slijpen, dan zou ik inderdaad een hele grove korrel steen gebruiken. Voor dat doel heb ik een 120 grit steen. Da's de eerste steen in mijn slijpproces voor de schaafbeitels die ik voor mijn bamboehengels gebruik. Daar gaan de beitels overheen als ik een nieuwe hengel start. Tussendoor gebruik ik dan alleen de 600 en 2000 steen. Bij de eerstvolgende hengel begin ik weer met 120. Zo eens per 10 hengels gaan de beitels even over het CBN wiel.

Overigens, als je de hoek op je bankslijper nauwkeurig wilt instellen zijn er instelhulpen die je zelf kunt maken die je slijptafel (leunspaan) precies op de juiste hoek tov het wiel kunnen zetten. Als je interesse hebt kan ik de technische beschrijving wel eens voor je opzoeken (ik heb er een paar jaar geleden een aantal gemaakt voor een aantal verschillende hoeken - die dingen maak je maar eens in je leven, dus ik moet weer even op zoek naar de handleiding...)

Klopt. Daarom dus eerst grof, en voor tussentijds slijpen kan je simpelweg de 400/1000 gebruiken (en de 6000 watersteen etc).

Ja een leunspaan op een vaste hoek maken voor het slijpwiel is wel iets wat ik wil doen, maar het instellen van een hoek t.o.v. een ronde schijf is wel lastig.... Technische beschrijving is altijd welkom!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja een leunspaan op een vaste hoek maken voor het slijpwiel is wel iets wat ik wil doen, maar het instellen van een hoek t.o.v. een ronde schijf is wel lastig.... Technische beschrijving is altijd welkom!
Ik zal m opzoeken... In essentie is het een instelmaat waarbij een kant een uitholling heeft die precies op het wiel past (gelukkig slijt een CBN wiel niet dus de diameter is constant - da's bij een keramisch wiel niet het geval); de andere kant is recht en staat onder precies de juiste hoek. Als je het geval op het wiel legt en dan de leunspaan zo bijstelt dat het rechte deel vlak op de leunspaan ligt dan slijp je een vouw van een beitel die je daarna op de leunspaan legt onder precies die hoek...
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik was vanmiddag zo dicht in de buurt van Baptist, dis maar snel een DMT korrel 220 steen gekocht.
Met een klein half uurtje netjes de vouw van 25 graden aangezet. Vanaf hier is het een kwestie van bijhouden 👍🏼
 

Bijlagen

  • D6219EBC-E136-45C2-AF14-768805E14DE0.jpeg
    D6219EBC-E136-45C2-AF14-768805E14DE0.jpeg
    103,4 KB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.