DIY Vacuum systeem ingebruik

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo,

Sinds kort heb ik een werkend DIY vacuum systeem in gebruik en de eerste indruk is best positief.

De pomp heb ik overgenomen van forumlid Kor van der Meulen, en is een dubbel diafragma vacuumpomp / compressor. Hij kan dus ook druk leveren.. De pomp haalt iets meer dan 800 mbar onderdruk en het max volume ligt bij 55 ltr/min. De onderdruk is ruim voldoende, het debiet zou aan de krappe kant kunnen zijn maar zorgt er wel voor dat je heel secuur de lekverliezen zoveel mogelijk moet reduceren maw dat je zorgvuldig te werk moet gaan.

De vacuum adaptor (overgang naar draaibank) is gemaakt van Ertalon kunststof, een messing pijpje, een stukje fietsband rubber, en een dubbel gesloten kogellager en twee O ringen en schuift strak in de holle as van de Stratos FU230. En er is vaseline of siliconenvet nodig om alles dicht en soepel te laten werken. Er is nog enig verlies merkbaar maar niet veel als je de holle as afsluit aan de opname zijde. Een adaptor (bijv Oneway) is uiteraard ook te koop en misschien iets beter, maar daar heb ik geen ervaring mee.

De verbinding met het werkstuk wordt gemaakt met vacuum-drum-chucks, en deze heb ik gemaakt naar voorbeeld van Doc Green (Chucks and Fixtures), in feite dus enkele plaatjes multiplex, standaard PVC koppelingen (50/75/110mm) en een M33 opname die ik heb gemaakt met de M33 snijtap. De afdichting tussen drum chuck en werkstuk is een vel neopreen gesloten cel rubber van een paar mm dik. Het multiplex moet zeer secuur worden gesealed tegen lekverlies (sanding sealer en melamine lak) .

In het voorbeeld filmpje is de onderdruk ca 600 mbar en zit het schaaltje erg stevig vast. Het eerste filmpje laat ook zien hoe het werkstuk wordt gecentreerd. Daarna komt het tegencenter ertegen en de wordt de voet afgedraaid en glad geschuurd. Op het laatst is er dus geen tegencenter meer actief en dat zie je in het tweede filmpje. Het toerental is iets boven de 1000 RPM. Het schaaltje meet 180 * 85 * 5 mm en is van Taxus met epoxy.

(wordt vast vervolgd).

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.