Dit had ik eerder moeten doen: kacheltje in de werkplaats

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
964
Riemst
Sorry, maar het moet me toch even van het hart. Ik ben technicus verwarming en van deze open toestellen krijg ik de kriebels. Ik snap niet dat deze dingen verkocht mogen worden. Het is wellicht beroepsmisvorming, maar het minste spoor van rookgassen in de lucht merk ik op. Als er ergens zo een toestel staat te branden gaan bij mij dadelijk de alarmbellen af. Er zijn te vaak berichten van mensen die het niet meer kunnen na vertellen. Enkele jaren geleden ben ik bij kennissen geweest die een probleem hadden met de waterverwarmer in de badkamer. Al verschillende jaren daarvoor had ik gezegd dat dat toestel beter onmiddellijk op straat konden gooien. Ze hebben geluk gehad dat iedereen het nog kan navertellen. Toen ik aan de voordeur stond, rook ik de slecht verbrande gassen al. Op dat ogenblik moest het toestel wel vervangen worden door een veilig (gesloten) exemplaar.
Mijn vader had ook zo een toestel, maar heeft het maar enkele keren gebruikt omwille van de stank. Ik heb het één keer in mijn werkplaats gehad, maar nooit meer. Open toestellen, op gas of olie, zijn sluipmoordenaars. Het maakt weinig uit welke brandstof je gebruikt. Er komt een hoop rotzooi vrij bij de verbranding.

Wat de oplosmiddelen betreft. Ik probeer ze zo weinig mogelijk te gebruiken. En als ik ze gebruik is het bij voorkeur buiten.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik heb een tijdje geleden ook een Zibro'tje aangeschaft. Hij is lang niet zo mooi als die van Arthag, maar voor vijf tientjes moet je niet zeuren.
De vorige eigenaar stookte er huisbrandolie in, (HBO 3/Mazout) en dat stinkt de tent uit.
Bij de Fixet wordt Firelux Plus verkocht, is iets goedkoper dan de originele Zibro-peut.
Reukloos, alleen bij het aansteken en doven van de kachel ontstaat er wat geur, maar dat valt alles mee en is binnen 10 minuten niet meer waarneembaar.

Op marktplaats zie ik advertenties van Belgische aanbieders die Zibro achtige brandstof verkopen voor ongeveer € 1,10/liter Is er iemand die ervaring heeft met dat spul?

Ik ben zéér tevreden met m'n kacheltje, houd mijn werkplaatsje netjes op temperatuur.

Peter
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Dag Peter,

Wij kunnen hier in verscheidene tankstations petroleum tanken. Prijs ligt momenteel rond 1,10 euro.
Geeft ook enkel geur af bij aansteken en doven.

Deze petroleum heeft volgende eigenschappen :
(Lamp)Petroleum Type C​
Petroleum Type C is een veilige, zuivere en zwavelvrije brandstof, met een uitmuntend rendement.
Veilig daar het vlampunt hoger is dan 55 °C, Zuiver in zijn oorspronkelijke vorm, ontstaat er geen geurhinder bij verbranding.
Zwavelvrij want het bevat minder dan 0,01 % zwavel,
Deze lampetroleum is specifiek geschikt voor de draagbare kachel met wiek of katalysator, alsook de befaamde kookfornuizen.


Is geel gekleurd omwille van accijnsrechten.

Dus als het lamppetroleum type C is, is het in orde.

Groetjes,

Wilfried
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vrees dat Mathieu gelijk heeft. En is niet in de eerste plaats CO de boosdoener? De andere effecten zijn daarbij vergeleken ongemakken. De mensen die het niet na kunnen vertellen zijn niet dood gegaan aan de stank of aan een te hoog zwavelgehalte etc. maar aan CO-vergiftiging dacht ik.
Hoe dan ook, ik zou niet een kacheltje zonder afvoer nemen.

klaas0639
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Inderdaad, niet primair de stank maar onvolledige verbranding is het grote probleem. Juist omdat je daardoor vervelende koolwaterstofverbindingen (ook in de vorm van roet) produceert en inademt en omdat je daarbij koolmonoxide produceert in plaats van kooldioxide. Die onvolledige verbranding krijg je bij een te lage verbrandingstemperatuur en bij een tekort aan zuurstof in de ruimte. Daarom is het dus belangrijk om geen te grote kachel neer te zetten én om voldoende te ventileren.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een kacheltje voor in de werkplaats. Zat te denken aan zoiets als een turbohoutkachel of iets dergelijks. Maar ik zou het liefst echt een gesloten systeem willen hebben, heeft iemand daar merken/linkjes ervaringen mee etc.?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Opmerking van een natuurkundige: aan een gesloten systeem heb je weinig wat verwarming betreft. Daar gaat per definitie niks in en er komt niks uit. Ook geen energie c.q. warmte :)

Maar wat bedoel je precies? Een systeem wat z'n luchttoevoer en -afvoer beide buiten de te verwarmen ruimte heeft? Of ook brandstoftoevoer buiten de ruimte?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wat een gave kachel joh!!!!
Jammer dat houtkachels relatief veel ruimte in nemen.
Zeg: krijgen we de kachel straks ook te zien in zijn nieuwe habbitat??
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een houtkachel is leuk, maar op het moment dat ik iets installeer moet het de werkplaats vorstvrij kunnen houden als ik me er niet bevindt. Om die reden heb ik gas aangelegd en is het de bedoeling om een oud cv'tje op de kop te tikken en hier een radiatortje op aan te sluiten.
Isolatie van het geheel is momenteel gaande, dus als het goed is zit/sta ik er komende winter warmpjes bij.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat zou ook nog kunnen, maar daarvoor kom ik met mn ruimte niet echt lekker uit. Plus dat ik mn cv'tje op kan hangentegen de kopgevel waar het gas ook binnen komt en ik dan maar een klein stukje gasleiding hoef aan te leggen. Met een gevelkachel moet ik mn halve werkplaats door met het gas en daar ben ik niet zo'n fan van.
 
een vorstwachter is ook een optie als je de ruimte vorstvrij wilt houden
gebruik er van de winter zelf ook een die 24/7 aan staat en als ik er bezig ben staat er een elektrische kachel aan
heb wel het voordeel dat mijn draaihok niet al te groot is dus hoef ik ook niet veel lucht te verwarmen
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb een boot, een oud binnenscheepje. Het ruim moet van binnen nog worden ingetimmerd, dat ligt door omstandigheden al een paar jaar stil. De badkamer met ligbad en aparte douche (en toilet en wastafel, dat alles op 1,80 x 2,20 m) is al wel functioneel. Dat moet ook vorstvrij worden gehouden. Dat doe ik met een Webasto heteluchtkachel. Die dingen zijn er in 12, 24 en 230V, in verschillende capaciteiten. Ze gebruiken diesel. Ik heb een 15kW kachel, en die kan toe met zo'n 2 liter per uur. Deze winter draaide de kachel bij stevige vorst gemiddeld zo'n 4 uur per dag (afgelezen van electronische thermostaat). Verbrandingslucht komt van buiten, rookgassen gaan naar buiten, lucht binnen circuleert. Er zijn ook waterverwarmers, leuk alternatief voor een CV keteltje, omdat ze er in kleine capaciteit zijn. Ander merk is Eberspacher. Kijk maar eens rond op sites uit het pleziervaart- en kampeerwereldje.

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.