Herkenbare verhalen en situaties.
Onze buren hebben ooit een blokhut laten bouwen met als functie atelier voor de dame des huizes.
Het is opgebouwd uit 4cm dikke blokhut profielen.
De eerste winter zijn ze gaan stoken met een butagas kacheltje, geen afvoer van de rookgassen naar buiten, je kent dat type kachel wel, alleen geschikt als er ruim wordt geventileerd.
Om een lang verhaal kort te maken: uit kosten overweging werd er dus niet geventileerd, en de dame klaagde over stank en duizeligheid.
In het tweede jaar van de blokhut waren er zoveel kieren en naden ontstaan, dat er een soort van natuurlijke ventilatie was.
Zelf ook wel eens over een zibro na gedacht, maar voor de volgende winter overweeg ik om een klein gevelkacheltje geschikt te maken voor flessengas.
Het geeft natuurlijk, naast dat het veiliger is, ook nog eens een stukje gemoedsrust.
Ach, en zolang mn hut nog geen dorpel onder de deur heb, kan ik met alles stoken wat ik wil, ventilatie genoeg!
De meeste mensen hier zullen echt wel weten waar ze qua verwarming mee bezig zijn.
Zo, en nu ga ik een lekker stukkie schaven om te kijken of het in een paar uur mogenlijk is om een vuren balkje haaks en vlak te krijgen.
Dan kan de vuurkorf straks weer gevuld worden met mooie gladde glimmende stukkies hout