Dissel slijpen: snede brokkelt af

19 jan 2026
10
6
Sneek
Ik heb zojuist mijn dissel geslepen na veel hakken in droog en hard eiken. Prima merk: Renzo Milani. Met de hand geslepen en daarvoor waterwetstenen gebruikt. Dissel vastgezet en met de steen er langs. Steeds met een fijnere korrel. Uiteindelijk zie ik dat de snede afbrokkelt.
Wat doe ik fout?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.190
4.195
Je dissel lijkt me eerder te hard, dan door warmte ontlaten. Maak je de hoek niet te scherp? Ernest dubois zal hier wel op reageren. Die is erg goed thuis in dit soort gereedschappen.

19 jan 2026
10
6
Sneek
Dit was de eerste keer dat ik de dissel sleep. Geen ouder type denk ik. Jaar of 8 geleden gekocht bij de Baptist. Inderdaad beter om de vouw wat steiler te maken. Inmiddels een diamantblok gekocht. Is het slim om dan daarop de vouw aan te passen? Is daar een slimme truc voor om de boel stabiel te houden?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.855
2.824
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij nieuwe beitels en bijlen wil het wel eens voorkomen dat de uiterste paar millimeter wat te bros zijn geworden bij het harden en ontlaten. Het lijkt me dat een dissel, net als een gewone bijl, niet kneiter hard gemaakt wordt, het moet enigszins taai blijven omdat je er mee hakt.
Als het een holle dissel is, zou ik voorzichtig een spindelschuurmachine gebruiken, of een houten ronde klos met schuurpapier op de boormachine. Is ook handig om later mee te wetten, schuurpapier er af en pasta er op.

jaap

ps, wat meer foto's is handig.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.