Dino's kinderfeestje

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mijn zoon is afgelopen maand jarig geweest, en daarom moest er ook een kinderfeestje worden georganiseerd.
Hij is momenteel gek op dino's, en daarom moest het feestje ook daarmee te maken hebben volgens hem.

Op internet wat gezocht, en een paar leuke ideeën gezien. Dus aan de slag in de werkplaats om voor te bereiden. Het ging een bouwpakket worden om zelf een dino in elkaar te knutselen. Met 7 jongens aan de werkbank met een grote hamer is toch het leukste wat er is? Keuze uit 2 dino's. Ik heb in dit topic 1 soort dino op de foto's, maar bij het eindresultaat is de andere ook te zien.



Het lijf van de dino. Ik heb besloten om alle randen een ronding te geven. Om ze het nou allemaal te laten schuren, hebben de meeste kinderen geen geduld voor, en is de lol er snel vanaf. Als er een hamer in de buurt ligt, moet die ook gebruikt worden natuurlijk ;)

tymen 2.jpgtymen.jpg

De nek en staarten van de dino's ook even netjes afgerond.
tymen 3.jpg


En dan heb je al snel een hele verzameling met poten en lijven. Ik had voor een stuk of 12 dino's onderdelen gemaakt. Maar dan moeten er nog heel wat poten gezaagd en gefreesd worden.

tymen 4.jpg


En natuurlijk moest ik samen met mijn zoon één van de dino's even zelf in elkaar zetten om te testen, en bij het in elkaar zetten, vond hij het toch wel lastig om de spijkers er goed in te krijgen. Ik had bijv. de poten wel voorgeboord, maar in het lijf zelf niet. Dus dan alles maar voorboren, om het een beetje makkelijker te maken. En zo komen de onderdelen ook precies op de goede plek terecht. Als stekels een paar lamello's met een dotje houtlijm. En deuvels als stekels op de staart.

tymen 5.jpgtymen 6.jpg


Een heel werk met de voorbereiding, maar superleuk om te doen met al die kinderen. Ze vonden het allemaal leuk om te doen.
Maar uiteraard moest de dino ook nog een kleurtje krijgen, dus na het spijkeren, werd er geverfd/gekliederd. De resultaten daarvan komen later!


Ook waren er een paar meisjes. En meisjes en dino's :rolleyes:

Dus moest daar ook iets voor verzonnen worden. En dat is een bloemspiegel geworden. Dit heb ik een avond van te voren nog gemaakt, omdat we nergens spiegeltjes (op tijd) konden vinden van 10cm doorsnede. Maar op het laatst toch nog een paar ronden en vierkante gevonden. De vierkante, omdat er geen ronden genoeg meer waren.

Eerst een achterhoutje voor de spiegel gemaakt. De spiegel word daar opgelijmd.
En daarna even de hoeken uitrekenen en wat bladeren to be zagen.

tymen 7.jpg


Even een mooi blad tekenen en uitzagen met de lintzaag. En natuurlijk weer even de hoeken afronden.

tymen 8.jpg
tymen 10.jpg

Hier nog niks gelijmd. De bladeren moesten ook worden geverfd, dus om knoeien op de spiegel te voorkomen hebben ze dat eerst gedaan, en daarna heb ik de bladeren vastgelijmd met een paar strepen lijmkit.
tymen 9.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Leuk om te doen! Ga ik onthouden! En wow! Die stapels houten systainers!! Impressive!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Leuk om ze zo bezig te houden, en een stuk beter dan de verjaardagsfeestjes van vroeger.
Wij gingen indertijd beurtelings met het gezicht in een volle afwasteil, om met de lippen een snoepje van de bodem te pakken. Allemaal met je snotbellen in hetzelfde water (niemand wou als laatste...), tegenwoordig niet meer denkbaar.

Je hebt een overzichtelijke gereedschapswand. Zijn de kisten zelf ook gelabeld voor als je meerdere tegelijk hebt gebruikt?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Bedankt allen.


En wow! Die stapels houten systainers!! Impressive!
Als je DIT topic even doorleest, leg ik uit hoe ik ze maak. Ik moet wel zeggen dat het een langdurig project is. Ik heb er niet veel tijd voor (meestal in de winter) maar het is wel leuk om te maken.


Je hebt een overzichtelijke gereedschapswand. Zijn de kisten zelf ook gelabeld voor als je meerdere tegelijk hebt gebruikt?
De systainers zelf heb ik (nog) niet gelabeld. Maar het idee is er wel voor. Maar ik gebruik ze hoofdzakelijk in de werkplaats, dus dan is het wel overzichtelijk genoeg zonder labels.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ja, ik kan mij dat topic wel herinneren van jaren geleden, maar wist niet dat je er zoveel gemaakt hebt :) .
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ja, ik kan mij dat topic wel herinneren van jaren geleden, maar wist niet dat je er zoveel gemaakt hebt :) .
Het is inderdaad wat uit de hand gelopen, maar wel erg leuk om te doen. En veel verbaasde reacties als mensen het zien :)

Hulde voor de creativiteit en de uitvoering. Klinkt alsof de kinderen het naar hun zin gehad hebben!
Ik heb niemand horen klagen, en alle vingertjes zijn ongeslagen gebleven gelukkig! Een waar succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.