dilemma, wat te doen met zulk mooi hout

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Hier dan mijn eerstse post.
Ik heb een paar jaar geleden een prachtige Es bemachtigd en gered van de kloofmachine. Ik heb hem door Dirk Hoogendoorn laten zagen en hij ligt nu te drogen.
Het onderste deel van de stam is 5 meter lang en ca. 80 cm in diameter en gezaagd in delen van 28 mm, 50 en 70 mm. Dan heb ik nog een wonderschoon stuk van 2,5 meter lang met waanzinnige tekening in het hout, ook verzaagd in platen van 5 cm dik.
Van een van die platen hieronder een foto. Er zit een groot gat in dus voor een tafelblad misschien minder geschikt.
Hier de plank:
essen blad 1.jpg

Van een deel zou ik een platte schaal kunnen draaien:schaal.jpg
Vlak boven het grote gat zit misschien een bookmatched gitaartop:gitaarset...jpg
Of misschien een gitaartop uit een stuk: gitaar uit 1 stuk.jpg
Als ik de restanten slim wegzaag kunnen er nog mooie handvatten uit worden gedraaid.
Dit vind ik lastig met zo'n mooie plank, keuzes maken.
Wat zou jij doen?
 
P

Pylk

Guest
Ik heb bij Dikhout in Groningen eens en tafel gezien van wortelhout met gaten. Zij hadden de gaten opgevuld met glashelder epoxy. Heel mooi
Het ding was overigens niet te tillen:p
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wauw , ik zou ervan een tafel maken, en heel duur verkopen.
maar je hebt toch al goede plannen, ik zou hier ook niet snel de zaag in durven zetten.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Misschien niet belangrijk maat heb je gezien dat er een konijnen kop in zit ,kan je daar niets mee .

konijn .jpg
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ben je der weer met je konijnekop René :)

gitaar onderdelen zijn ook een goed idee vind ik. Tafel kan altijd ook, of bijzettafeltjes, krukjes, ondiepe schalen of borden, .... als het maar iets is dat meestal in het zicht staat he :) Je kan ook een kunstwerk maken met cirkels van verschillende diameters bvb. Mogelijkheden legio!

In ruil voor een plank van die boom, wil ik ook wel een ontwerp maken overigens :cool:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou die grote knoesten vermijden als je een gitaar maakt. Niet dat ik daar verstand van heb, van gitaren, maar het is meestal hout dat om problemen vraagt, kan zelfs uit elkaar vallen.

Mooi plankje in elk geval :cool:
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Ik zou die grote knoesten vermijden als je een gitaar maakt. Niet dat ik daar verstand van heb, van gitaren, maar het is meestal hout dat om problemen vraagt, kan zelfs uit elkaar vallen.

Mooi plantje in elk geval :cool:
klopt, ik heb mijn aftekenenmal verplaatst zodat ik de knoesten omzeil. Spectaculair hout heeft helaas veel spanning in zich. Het zou overigens een gitaartopje worden, verlijmd op een body van toonhout. Het essen wordt max 8 mm dik en is uitsluitend voor de show.
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Het topje is ook voor een elektrische gitaar, maar dan met een lichtere of uitgeholde body eronder. Een massieve body van het essen zou kunnen, de plank is dik genoeg, maar dan wordt het wel een zware gitaar.
Btw, als je serieus interesse hebt voor een plaat, Antwerpen is 5 kwartier hier vandaan.....
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb bij Dikhout in Groningen eens en tafel gezien van wortelhout met gaten. Zij hadden de gaten opgevuld met glashelder epoxy. Heel mooi
Het ding was overigens niet te tillen:p

Das ook een zeer kundig en ervaren meubelmaker, en heeft ook mooi hout.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow...bijzonder mooi stuk hout...Mogelijkheden zijn te veel om op te noemen... Tafelbladen is een logische keuze, ook is het herzagen zeker de moeite waard, daar levert veel mooi gespiegeld hout op!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.