Dikte plaatmateriaal corpus opliggende deuren

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Voor de kast waar ik mee bezig ben, was ik gisteravond een testje aan het doen met 15mm underlayment wat ik nog had liggen.
Vroeg mij alleen af, zijn er nog vereisten voor de dikte van het corpus, om scharnieren voor opliggende deuren goed te laten werken?
Ben nog even aan het zoeken geweest, maar kan het zo snel niet vinden.
Heb wat eiken parket liggen wat ik goed kan gebruiken hiervoor, het is helaas alleen 16mm dik.
En scharnieren uitvullen zie ik ook niet echt zitten.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
voor de blum-scharnieren heb je een diepte van 13 mm nodig
als op je boor nog een centreerpunt zit, dien je die daar bij te tellen
Dat is dan de diepte van de pot in de deur.

Het corpus kan zo dik (of dun) zijn als de schroef waarmee het scharnier vast zit. 15 a 16 is dan wel een beetje waar de max zit. Een euroschroef voor 5 mm gaten heb je ook in kortere maten. Dan kan het nog minder maar of je dat met een deurtje eraan wilt hangt erg af van de breedte van dat deurtje. ;-)

De boorafstand van de pot bepaald mede hoeveel overlap de deur krijgt tov het corpus. De fabrikanten hebben hier tabellen voor. Dan kun je zien bij welke dikte je welke afstand moet aanhouden. Er zijn ook dikkere en dunnere montageplaten om diverse situaties aan te kunnen. Even studeren maar dan kun je wel veel variabelen aan!
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Dan ga ik met 16mm wel weg komen denk ik, gebruik hier Samet master scharnieren.
Zoals ik het lees, moet m'n potgat op 3mm afstand geboord worden dan.
Want A is bij mij 5, en B= 16.
Wat K in houd weet ik dan echter niet, maar eerst wat experimenteren met 18mm plaat voor ik gaten in m'n deurtjes ga boren iig.
Dikte van de deurtjes vind ik info zat over, maar dikte van het corpus is qua info vrij gebrekkig. Of ik zoek onder de verkeerde termen.
Want bij een linker deurtje, komt je deur ook 2mm naar links. Als je corpus van 18 naar 16 gaat. Maar m'n corpus is weer inliggend in een stalen frame, om het weer lastig te maken.
Inliggende scharnieren heb ik ook nog liggen, maar is vrij lastig te monteren in mijn geval.
 

Bijlagen

  • Samet-master.JPG
    Samet-master.JPG
    63,8 KB · Weergaven: 9

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zo lees ik het ook. En je hebt nog wat stelmogelijklheid om langs je stalen frame te draaien en mooi in het midden uit te komen. Of een afgerond/afgeschuind kantje aan de deur maken. Dat geeft ook meer draairuimte.
Let op dat de dikte van de deur andere waarden kan geven. Hoewel ik bij jouw scharnieren daar geen aanwijzingen voor zie.

Als je corpus dunner wordt veranderen inderdaad de parameters mee. Je kunt vaak met andere montageplaten dat soort verschillen weer oplossen. Maar vooruit plannen, eventueel met een testje is wel makkelijker.

Een tabelletje zoals hierboven is overigens wel de gebruikelijke manier om hier informatie over te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.