Dikte mdf bodemplaat

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
91
7
Amersfoort
Misschien dat het je plannen voor project B in de war gooit, maar flessen olie en azijn zou ik niet horizontaal bewaren.
Één keer een lekke dop en je lade schuift geweldig soepel natuurlijk, maar wel een grote bende.
Als je 6 mm multiplex gebruikt een sponning frezen van 6mm diep en 12 breed. Daar je bodemplaat in leggen, lijmen en schroeven.

Je kan ook een aluminium hoekprofiel van 10 x 10 in de ladezijkanten schroeven en daar een bodemplaat op leggen.
Ik ben overgestapt op hpl. Dan hoef ik niks af te werken. Met dat frezen verlies ik dan veel ruimte. Dan overweeg ik toch onder tegen de lade aan te schroeven. Qua constructie leek me frezen sterker, maar schat dat een geschroefde bodem er ook niet zomaar uitvalt. Voor de zekerheid toch weer terug bij de 6 mm.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.978
1.144
Omgeving Eindhoven
Het is trespa volgens mij.

Ik zag deze. HDPE zwart dikte 3 mm – Kunststofbaas
HDPE is absoluut geen trespa. Dat is zeer buigzaam en niet vormvast; het zet ook enorm uit bij temperatuurverschil. Ter vergelijking, de zwarte flexibele waterleiding tyleen is ook een vorm van HDPE.
De door jou getoonde plaat is dus zeer zeker ongeschikt. Het gaat met 100% zekerheid doorhangen in het midden.

Als het echt 3 mm HPL is (beter bekend onder de merknaam Trespa) zou het denk ik wel gaan met een bodem van 20x35 cm.
Dan heb je dit type plaat , maar voor zover ik weet is die alleen in wit te krijgen als je 3mm dik wilt. In 6mm is deze er in allerlei kleuren.

Ik wil juist geen bodem in het zicht.
Je kunt ook een sponning maken aan de onderkant van je lade waar je de bodemplaat onder schroeft. Dan zie je ‘m niet vanuit de zijkant maar zit die wel zo laag mogelijk.
Er is alleen wel een flink nadeel aan die methode, en dat is ook gelijk waarom dat bij keukens en andere kastjes vaak niet wordt gedaan. Als de bodem toch iets doorzakt door het gewicht komt het laagste punt hiervan lager dan de zijkanten uit, en dus ook snel lager dan de bovenkant van het ladefrontje eronder. Dus een schurende lade of een die niet meer open kan… en met een groef 5mm vanaf de onderkant heb je al 5mm extra om geen probleem te hebben met een bodem die iets doorzakt onder het gewicht van de inhoud. Plus dat je die dan los kunt bevestigen ipv star om werking van de bodem tov de zijkant te laten gebeuren.

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
91
7
Amersfoort
Misschien dat het je plannen voor project B in de war gooit, maar flessen olie en azijn zou ik niet horizontaal bewaren.
Één keer een lekke dop en je lade schuift geweldig soepel natuurlijk, maar wel een grote bende.
No shit Sherlock 😉. De onderste lade krijgt ongeveer 30 cm ruimte, zodat de flessen rechtop staan. 😁

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
91
7
Amersfoort
HDPE is absoluut geen trespa. Dat is zeer buigzaam en niet vormvast; het zet ook enorm uit bij temperatuurverschil. Ter vergelijking, de zwarte flexibele waterleiding tyleen is ook een vorm van HDPE.
De door jou getoonde plaat is dus zeer zeker ongeschikt. Het gaat met 100% zekerheid doorhangen in het midden.

Als het echt 3 mm HPL is (beter bekend onder de merknaam Trespa) zou het denk ik wel gaan met een bodem van 20x35 cm.
Dan heb je dit type plaat , maar voor zover ik weet is die alleen in wit te krijgen als je 3mm dik wilt. In 6mm is deze er in allerlei kleuren.

Je kunt ook een sponning maken aan de onderkant van je lade waar je de bodemplaat onder schroeft. Dan zie je ‘m niet vanuit de zijkant maar zit die wel zo laag mogelijk.
Er is alleen wel een flink nadeel aan die methode, en dat is ook gelijk waarom dat bij keukens en andere kastjes vaak niet wordt gedaan. Als de bodem toch iets doorzakt door het gewicht komt het laagste punt hiervan lager dan de zijkanten uit, en dus ook snel lager dan de bovenkant van het ladefrontje eronder. Dus een schurende lade of een die niet meer open kan… en met een groef 5mm vanaf de onderkant heb je al 5mm extra om geen probleem te hebben met een bodem die iets doorzakt onder het gewicht van de inhoud. Plus dat je die dan los kunt bevestigen ipv star om werking van de bodem tov de zijkant te laten gebeuren.
Nou, dit is precies mijn zorg, vandaar dat ik eerder denk aan frezen en inderdaad ik zag alleen een 3 mm wit. Dan terug bij de 6 mm. Jeetje wat n overwegingen 😅

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
91
7
Amersfoort

Bedankt voor de uitleg over trespa. Dat was heel helpend. Ik ga voor 6 mm zwart.

Het lijkt erop dat 3 mm zwart wel bestaat of is dit iets anders?

Hoe diep moet de sleuf dan worden en hoe breed?

Hoe hoog vanaf de onderkant van de wanden van de lade? 5 mm of meer omdat de plaat 6 mm is?

Hoe bevestig ik de bodem? Ik zie hier verschillende adviezen over. Ik las een advies om de bodem te laten zweven ivm uitzetten, maar ik krijg ook advies om de bodem te lijmen (ik neem aan lijm in de sleuf) en te schroeven. Wat adviseer jij?

En als ik schroef neem ik aan dan is dat vanuit de bodem de zijwanden, front en achterkant in.

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.034
1.465
Omgeving Leiden
No shit Sherlock 😉. De onderste lade krijgt ongeveer 30 cm ruimte, zodat de flessen rechtop staan. 😁
Je weet maar niet wat voor creatieve oplossingen er worden bedacht om zoveel mogelijk mm te winnen om zoveel mogelijk spullen in een kleine keuken op te bergen.
Maar mooi dat je er zelf ook al aan hebt gedacht :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.