Dikke houten balken verlijmen.

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Besten,

Ik heb een aantal ruwe eikenhoutenbalken van (h)120mm x (b)230mm van 720mm lengte die ik aan elkaar wil bevestigen, zodat het kan fungeren als werkbankblad. Kan ik ze verlijmen?
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Ruw hout verlijmen wordt niet zo fraai, dan zullen ze toch eerst even wat gladder moeten worden.

Overigens lijken de maten niet helemaal correct, wel erg ambitieus om die maten in een paar linmklemmetjes te krijgen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Hoe groot had je je tafelblad in gedachten dat hier uit moet? Ik zou die doorsnede in ieder geval in 4en delen en dan glad schaven. Dan heb je nog altijd een blad van 60 mm pakweg dik….da’s nog best robuust:unsure:….
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Dan frees ik ze eerst vlakker, heb geen schaaf. Moeten ze echt heel glad, of is korrel 80 afdoende? Mijn idee was om 7 van deze balken te verlijmen. Dat wordt dan een blad van 7 x 23 cm lang en 72 cm breed. Hoewel de lengte wat minder zal uitpakken na het frezen. De dikte zal op een dikke 10 cm uitkomen.
 
Laatst bewerkt:

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Daar ben ik nog wel ff zoet mee dan. Is het voor het lijmen beter om ze juist niet al te glad te maken zodat de lijm meer oppervlakte heeft om te hechten?
 
J

j1eke

Guest
Je zou ze met behulp van een mal vlak kunnen. Voor een werkbank is het uiterlijk natuurlijk minder belangrijk dan de sterkte. De meeste lijmen voor hout zijn niet zo goed in het overspannen van kieren. Als je ze niet helemaal netjes tegen elkaar aan krijgt zonder kiertjes, zou ik voor een lijmsoort gaan die dit wel kan. Epoxy kan dat bijvoorbeeld goed. Voordeel is dat je dan ook wat meer werktijd krijgt bij het verlijmen.
Je hoeft oppervlakken niet extra ruw te houden, hout is van zichzelf poreus genoeg.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
225
95
Omgeving Alkmaar
Met deze manier van verlijmen moet je wel rekening houden met flinke uitzetting / krimp van het blad gedurendede seizoenen als je het blad op een onderstel wilt bevestigen.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
De werkbank blijft binnen staan in een ruimte die een vrij constant klimaat heeft. Dus over extreem uitzetten of krimpen maak ik me niet zo veel zorgen.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Tja, ik heb geen idee wanneer de boom is geveld en hoe lang het hout sindsdien heeft liggen drogen. Maar vers van de zagerij komt het iig niet. Het hout ligt nu binnen te wachten op gebruik. Ik zal daar voor de zekerheid nog ff mee wachten, zo een haast heeft het allemaal ook weer niet. Er moeten nog grote lijmklemmen aangeschaft worden en die zijn duur. Zeker voor iemand die rond moet komen van een bijstandsuitkering. De zoektocht naar bruikbaar materiaal voor een schappelijke prijs is dan ook een tijdrovende. Ik red me vooralsnog met Einhell en Black&Decker materiaal, een uitzondering is de excentrische schuurmachine; die is van DeWalt. Wie weet wat de toekomst brengt? Wellicht is de houtbewerking een kans om de bijstandsuitkering te kunnen verlaten. Wie niet waagt die niet wint, credo mijn bestaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
912
765
Nootdorp
Wellicht goed om te overwegen om het advies van Bert over te nemen. Dit bespaart je een hoop tijd en energie, en het is een betere constructie.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
ik zou die balken in vieren opdelen.
dan op ca. 50*115 schaven.
en het dan halfsteens in de lengterichting verlijmen tot een werkblad.
houd er wel rekening mee dat een blad van 600*2000 met een dikte van 115 in eik nauwelijks te tillen is.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Ik ga ze verzagen in wat meer hanteerbare stukken. Als ik de helft van de dikte neem wordt ie alsnog dik zat en inderdaad wat makkelijker te hanteren. Kan ik er gelijk 2x zoveel oppervlakte uit halen en hou ik wellicht wat over voor andere doeleinden. En vast niet alles zal bruikbaar blijken te zijn, dan heb ik wat meer speelruimte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.