Op zijn ouderwets met een trekzaag. Met twee man en dan elkaar de schuld gaan geven omdat het in het begin niet wil, das standaard! "Als IK trek moet JIJ duwen!!"

Samen een liedje zingen op de zaagmaat helpt hier wel eens (zagen zagen wiedewiedewagen, bijvoorbeeld)
Maar, serieus, dat werkt als een tierelier. Zaag even goed scherp maken, balk op vier bokkies leggen waarvan de twee middelste bij voorkeur net even iets hoger liggen (kwestie van één a twee cm) dan de buitenste. Tussen de twee middelste bokkies zagen. De balk geeft dan weg in plaats van klem. Af en toe een vette lap over de zaag halen helpt enorm. De truc is overigens dat er alleen aan de zaag getrokken moet worden, nooit geduwd. Het heet niet voor niets een trekzaag. Meegeven maar niet duwen, dan gaat het. Ga je wel duwen, dan zie je de zaag vóór de snede krommen met alle gevolgen van dien (boze zaagmaat).
Die grote mooie trekzagen met een licht boogvormig blad zijn voor zover ik weet niet meer in de handel verkrijgbaar (misschien in Scandinavie?) maar worden regelmatig op internet aangeboden als curiositeit. Als het metaal niet te ver verroest is kan je die rustig kopen voor een paar centen. Goed ontroesten, tandjes stellen en vijlen, invetten en gaan! Wel even testzagen voor je aan de echte zaagsnedes begint, 't is even wennen. Ik heb ooit eens planken gezaagd met een trekzaag, boom op bokkies, een man er op en een in een kuil onder de boom en maar zagen... Erg leuk om een keer te doen, maar veel bier achteraf is absoluut noodzakelijk!Het is verbazend hoe mooi recht je de planken kan schulpen na een beetje oefening.
40 x 40 cm, dat zijn lekkere stukjes hout. Het is aan te bevelen om de balk goed vast te leggen op de bokkies om teenkneuzing te voorkomen.... O, en let op de hoogte waarop je zelf staat. Ideaal is als je aan het einde van een "trek" met twee knuisten tussen je kruis en je navel uitkomt.
Groet, Rob.
PS: Lees net dat het hout in een constructie zit. Dan is goed stempelen een must. Bij een bevriende bouwvakker een paar stempels lenen en die gebruiken in plaats van bokkies. Hoe je zelf op zaaghoogte komt? Misschien toch even een steigertje?