Digitale schuifmaat

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Knotwilg, dat was wat ik zocht. De 500-752-20 kan mm en inches en is ook nog redelijk betaalbaar .Ongeveer 250 euro incl btw wat ik zo snel kan vinden.
 

jorisvh

Post veel
ik heb deze van bij Sander
die kan mm en inch (met komma en met breuken) en was 1 jaar geleden 41, nu 55 :oops:.
ik gebruik ze enkel voor hout (plaatdiktes opmeten, groefbreedtes instellen, ...) en daar is ze sowieso meer dan nauwkeurig genoeg voor. geen idee of dit volstaat voor metaal:
  • Resolutie: decimaal = 0,01 inch; imperiaal (breuken) = 1/64 inch; metrisch = 0,05 mm
  • Precisie: decimaal = +/- 0,02 inch; imperiaal (breuken) = +/- 1/500 inch; metrisch = +/- 0,05 mm
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Uit eigen ervaring ben ik bekent met de kwaliteit van mitutoyo. Dus die ga ik bestellen.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Format misschien een goed alternatief.
Op het werk hebben we er 2. Is geen mitutoyo maar alleszins acceptabel.
Die is dus zeker om te zetten in inch. Wel nullen bij aanzetten, dat vind ik wel een nadeel.
 

Bijlagen

  • 20220422_092846.jpg
    20220422_092846.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 11
  • 20220422_092919.jpg
    20220422_092919.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 11

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.739
2.598
Gaanderen
Van die gedore zou ik afblijven. Wij konden die vroeger heel goedkoop inkopen. Dit betekend dat het een chinees is is met gedore erop. Ik zou voor mitutuyo gaan. Mauser kan ook maar of die nog te koop zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Ik heb nog een manuele mauser. Met een grote knop om te ontgrendelen. Maar die gebruik ik ook als krasblok en de pen om diepte te meten is weg. Loopt na vele jaren nog steeds soepel en geen speling op de bek. Moet wel goede kwaliteit zijn.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Als je het serieus wil gebruiken zou ik ook een Mitutoyo aanraden.
Een groot verschil (wat je niet direct ziet) tussen goedkope en duurdere schuifmaten is het stroomgebruik.
Een goede schuifmaat gebruikt maar bijzonder weinig stroom, mét en zonder het scherm aan. Zo kan je makkelijk een paar jaar op één knoopcel werken (en heb je niet steeds een dode schuifmaat op het moment dat je hem nodig hebt)

Een goedkope schuifmaat gebruikt vaak veel meer stroom (digitale schuifmaten gebruiken ook stroom als het scherm uitstaat) en dan zit je na 6 maanden met een stuk gereedschap wat je tijdelijk niet kan gebruiken.

De 500-196-30 is een 150mm model met duimwiel én inch-meting. (150e op farnell)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Marijn

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
240
77
Al jaren werk ik met een Gedore schuifmaat en wat die allemaal al mee gemaakt heeft met metaal en hout,werkt nog steeds naar behoren.
En ook een lange levensduur van de batterij ,en dat is vaak wel anders met de rijst schuifmaten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.072
1.706
Terkaple
www.woodworking.nl
Om elke keer dezelfde meetresultaten te krijgen is het volgens mij juist bij een schuifmaat van belang dat het ding over de hele lengte soepel en zonder haperingen schuift. Als dat stroef of haperend gaat, meet je niet met dezelfde meetdruk en ben je je meetnauwkeurigheid kwijt. Mijn mitutoyo geeft me echt het beste gevoel van alle schuifmaten die ik wel eens gebruik bij anderen. Mijn oude analoge Mitutoyo van school doet het ook nog steeds goed. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om het ding als kras pen te gebruiken, zoals je wel eens ziet.

jaap
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.383
836
70
Veldhoven
Om elke keer dezelfde meetresultaten te krijgen is het volgens mij juist bij een schuifmaat van belang dat het ding over de hele lengte soepel en zonder haperingen schuift. Als dat stroef of haperend gaat, meet je niet met dezelfde meetdruk en ben je je meetnauwkeurigheid kwijt. Mijn mitutoyo geeft me echt het beste gevoel van alle schuifmaten die ik wel eens gebruik bij anderen. Mijn oude analoge Mitutoyo van school doet het ook nog steeds goed. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om het ding als kras pen te gebruiken, zoals je wel eens ziet.

jaap
Nou Jaap, dan zal ik wel een aantal punten in je achting dalen. Vanaf mijn eerste schuifmaat in 1970 heb ik altijd meteen van de bekken de ronding afgeslepen om er mee af te kunnen schrijven. Hahaha. Sorry.....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
969
Riemst
Om elke keer dezelfde meetresultaten te krijgen is het volgens mij juist bij een schuifmaat van belang dat het ding over de hele lengte soepel en zonder haperingen schuift. Als dat stroef of haperend gaat, meet je niet met dezelfde meetdruk en ben je je meetnauwkeurigheid kwijt. Mijn mitutoyo geeft me echt het beste gevoel van alle schuifmaten die ik wel eens gebruik bij anderen. Mijn oude analoge Mitutoyo van school doet het ook nog steeds goed. Kan het niet over mijn hart verkrijgen om het ding als kras pen te gebruiken, zoals je wel eens ziet.

jaap
Die Mitutoyo schuifmaat van de vakschool is toch een mythisch voorwerp waar iedereen precies aan gehecht blijft. Ik heb de mijne ook nog altijd (met mijn naam er in) en gebruik hem zelfs niet op de draaibank om de bekken te sparen. Het is eigenlijk ook het enige stuk gereedschap waar ik echt aan gehecht ben.
 

Hansall

Nieuw lid
27 apr 2022
5
0
Nederland
Ik heb zelf een analoge en digitale Mitutoyo liggen. De digitale die ik heb, CD-20APX, zou aan jou eisen moeten voldoen qua nauwkeurigheid en bestendigheid tegen vloeistoffen op het weergeven in INCH na want dat gebruik ik niet. Wel moet ik zeggen dat ik eigenlijk zeker zo vaak m'n analoge gebruik en niet echt zweer bij een digitale. Verder zijn het prima schuifmaten waar je heel wat jaren mee vooruit kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.