Digitale schuifmaat

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ben eens aan het rondkijken voor een digitale schuifmaat. Maar dat valt nog niet mee. De meeste aanbieders geven de nauwkeurigheid van de magneetstrip niet aan, dan ga ik er van uit dat die dus 0,05 of beroerder is . Ik weet dat de duurdere mitutoyo's 0,02 zijn, Maar misschien zijn er nog andere merken die het bekijken waard zijn. Hij moet tegen koel en boorolie kunnen en ook in inches af te lezen zijn.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een goedkoop ding van banggood, maar herhaalde meting op de zelfde plek scheelt slechts een paar honderste van een mm. Die 0,05 mm nauwkeurigheid wordt wel gehaald. Maar hoe beste dig die is tegen vloeistoffen durf ik niet te zeggen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Werkmann digitale schuifmaat 4 euro 95 bij de Action. Ik heb niet getest met boorolie maar ik heb bij gewoon gebruik nog niet veel verschil in uitlezing met mijn klassieke analoge metalen Mitutoyo kunnen ontdekken.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Je zou eens rond kunnen neuzen bij:
Daar heb ik mijn schuifmaat ook vandaan.
Redelijk uitgebreid assortiment duidelijke specificaties in de catalogus, vind ik.
Ze hebben geen webshop, echter bestellen via mail (en misschien telefoon) en laten opsturen was mogelijk.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.374
830
69
Veldhoven
@chevy66 Ik ken je niet goed genoeg, maar ik heb de indruk dat je een professional bent. Daarom zou ik een Mitutoyo kiezen.
Alle goedkope schuifmaten mankeren wel iets: oxidatie, batterijklepje, niet reproduceerbare metingen, noem maar op.
Je zit bij een digitale schuifmaat ook nog met het probleem van wanneer hij afrondt. Er is al gesteld 0.05 of 0,02 maar wanneer schakelt hij over naar de volgende maat?
Het liefste gebruik ik een schuifmaat met een klok er op. Nadeel is daar weer dat er vuil op de tandheugel komt en dat je geen inches kunt aflezen. Bovendien moet ik hem altijd op een onmogelijke manier vast houden tijdens het meten omdat ik linkshandig ben.
Tegenwoordig zijn er ook die inches in breuken kunnen aangeven. Zo eentje heb ik als gadget ooit bij HBM gekocht. Maar de batterij is er altijd uit omdat die leeg loopt. Voor mijn hobbymatige werk in hout gebruik ik uiteindelijk nog steeds mijn oudste Mitutoyo uit 1970. En 10 jaar terug heb ik er een Mitutoyo bij gekocht die met een ketting aan mijn metaaldraaibank vast zit. Samen met een stel micrometers.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het probleem met mijn gewone schuifmaten is dat mijn ogen de streepjes niet meer zo goed kunnen onderscheiden. En brillen zijn spoorloos of stuk over het algemeen. ik ben ook linkshandig, maar je bent na al die jaren zo aan dingen gewent, dat je gereedschap automatisch goed beet pakt. Voor houtwerk is het niet zo belangrijk, maar ik heb weer wat oude metaalmachines gekocht en voor veel werk is een goede schuifmaat goed genoeg. Die stop je wat makkelijker in je zak, dan een micrometer.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.374
830
69
Veldhoven
Het probleem met mijn gewone schuifmaten is dat mijn ogen de streepjes niet meer zo goed kunnen onderscheiden. En brillen zijn spoorloos of stuk over het algemeen. ik ben ook linkshandig, maar je bent na al die jaren zo aan dingen gewent, dat je gereedschap automatisch goed beet pakt. Voor houtwerk is het niet zo belangrijk, maar ik heb weer wat oude metaalmachines gekocht en voor veel werk is een goede schuifmaat goed genoeg. Die stop je wat makkelijker in je zak, dan een micrometer.
Ja, dat herken ik. En ik heb er nog glaucoom bij ook 😢
Ik kan het nu nog oplossen met (VEEL) licht.
Maar dan ging ik toch voor een Mitutoyo. Mitutoyo, Product familie: Serie 500
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat is een mooi overzicht Jan. Ik zocht zo iets, maar kreeg niet zo'n mooi lijstje met de opvolgende modellen, met hun datablad. Het is me alleen niet zo goed duidelijk of ze ook modellen hebben die zowel metrisch als inches kunnen aangeven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals je al zegt, voor hout maakt het niet veel uit - daarvoor ben ik tevreden met mijn HBM (mijn tweede - ik laat die krengen altijd vallen - ik heb ook al een stuk of 5 analoge, vooral kleintjes, versleten). Voor grof werk gebruik ik een analoge die ik 45 jaar geleden voor mijn verjaardag kreeg voor veldbiologisch werk.

Voor iets beters zou ik denk ik eerst bij Hogetex kijken?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.374
830
69
Veldhoven
Dat is een mooi overzicht Jan. Ik zocht zo iets, maar kreeg niet zo'n mooi lijstje met de opvolgende modellen, met hun datablad. Het is me alleen niet zo goed duidelijk of ze ook modellen hebben die zowel metrisch als inches kunnen aangeven.
Ik zie inderdaad nergens of ze ook imperial aan kunnen. Maar ik zie ook geen knopje om te wisselen.
Ik zie wel een GEDORE van rond de 42 euro die wel beide systemen kan meten.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Mututoyo heeft zeker wel schuifmaten gehad die ook in inch kunnen meten. Of die er nieuw nog zijn weet ik zo niet.

Is koelwater bestendig echt belangrijk. Ik zit al jaren ook in de metaal. Je blaast toch eerst de boel schoon, en dus droog.

Mahr is vergelijkbaar met mitutoyo, prijs dacht ik ook.😊.

Wat kwaliteit betreft heeft mitutoyo mijn voorkeur. Ik heb er in de meetkamer genoeg gecontroleerd en gebruikt tijdens draaien, frezen of slijpen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Met Google zoeken op 'mitutoyo schuifmaat inch digitaal'
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja die kunnen wel metrisch en inch, maar die hebben ook weer 300 euro dingen die ik niet nodig heb.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Kan de Mitutoyo ip67 absolute wel aanraden, als ik de gemeten maat met schroefmaat controleer krijg ik altijd dezelfde waarde. Best netjes voor een schuifmaat. En je hoeft niet eerst te nullen met dichte bekken iedere keer als je hem gebruikt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Best netjes voor een schuifmaat. En je hoeft niet eerst te nullen met dichte bekken iedere keer als je hem gebruikt.
Als die 0.05mm haalbaar moeten zijn dan is dit een voorwaarde en meteen ook de reden dat ik nog steeds de streepjes Mitutoyo gebruik. Als je moet nullen heb je twee maal de meetonzekerheid te pakken, plus twee maal vuil tussen de bekken etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.