diepe schaal van noten

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.780
1.061
Emst
Ik had in de schuur een blok hout liggen en ik had een nieuwe beitel gekocht, namelijk de Woodcut Powerhead
Ik schat in dat ik dat blok hout mooi kan gebruiken om de nieuwe beitel te gebruiken.
In 38 minuten rond gemaakt, er zat een erg zachte plek in en daar heb ik secondelijm in laten lopen, de volgende keer zie ik wel of dat genoeg is.

Ik ben begonnen met 480 toeren en heel vlot naar de 6 a 7 honderd toeren.

IMGP8545.jpg

IMGP8546.jpg

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.780
1.061
Emst
Schaal is 20cm doorsnee en 15 cm diep geworden, het stuk hout bleek noten te zijn.
Schaal is door mij afgekeurd vanwege ontelbare kleine scheurtjes en ik mooi met de Woodcut Powerhead samen met de CDK uitholsysteem.
Conclusie, ik moet nog wel oefenen om vooral de binnenkant netjes glad te draaien.
Het uithollen ging verder vlot en tevreden met systeem om mee te werken.

IMGP8558.jpg

IMGP8560.jpg

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.780
1.061
Emst
Als het alleen het schrapertje was en goed schuren, dan had ik dat wel gedaan.
Maar er zitten erg veel kleine scheurtjes in het hout, dat is het probleem.
Ik heb vorig jaar een notenboom in stukken gezaagd en daar ligt de helft van bij mij.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
661
372
‘s-Hertogenbosch
Het mooiste meisje van….. is ook gescheurd zeggen ze wel ooit…🤔, weet ik niet en wil het niet eens weten…
Maar om op je schaal terug te komen, qua tekening is het een schitterend plaatje… dat je niet tevreden bent over de scheurtjes… laat het jammer zijn, weet je ook hoe ze erin gekomen zijn??? Als ik het goed gezien heb is het een end-grain schaal, komen de scheuren ook in cross-grain?( is hier ook een nl benaming voor).

Heb je van die cdk ook foto’s, of heeft Cor een demo filmpje van hoe het werkt, ik heb er in doorn slechts heel erg vluchtig naar gekeken ( foei) . Ik hoop in de toekomst iets meer van dit systeem te zien…

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
Ik heb vorig jaar enkele oude stammen gekocht en daar heb ik ook problemen mee. Kernrot, en valscheuren. Vooral die laatste had ik niet verwacht. Echt kersenhout 30 jaar gelegen. Ook een sierkers. Die laatste is wel zo hard dat ik mijn gutsen blijf slijpen. 30 cm draaien en dan weer slijpen. Ik denk erover om veel in de kachel te doen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.320
3.452
Gaanderen
John 1969 Cor demonstreert ermee in vianen. 22 maart. Ik weet niet of je lid bent van radius? Dan moet je een uitnodiging hebben gekregen. Ik wil je best de uitnodiging mailen. Stuur je mail adres maar per PM

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
661
372
‘s-Hertogenbosch
@Wim Kluck , jazeker ben ik lid van radius, en had in de mailing idd gelezen dat op de benedenverdieping cor diverse werkstukken maakt op de demo-bank, alleen niet geregistreerd dat hij eventueel dit hulpstuk demonstreert .
Zoals gezegd in doorn heb ik wel iets gezien maar had zelf ook diverse demo’s…

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.