Dictum gered door Filip

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.706
679
Dictum is overgenomen door Filip, de huidige eigenaar en bedrijfsleider van het bedrijf Willy Vanhoutte.
Ik was wel erg verrast, toen ik het vernam.

Hier op het forum is Willy Vanhoutte heel gekend als speciaalzaak voor gereedschappen en producten voor houtdraaien, houtsnijden, pyrograveren, figuurzagen, slijpen enz Vandaag was het en morgen is er daar een opendeurdag.

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.920
2.970
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor de info @ornament , je bent niet de enige verrast is, maar ook wel een mooi bericht en enige opluchting dat een zaak als Dictum niet verloren gaat.

We hadden er al een onderwerp over, maar deze nieuwe informatie is goed nieuws!

jaap

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Willempie

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.706
679
Weet ik Jaap.

Een nieuw begin van Dictum ( of verder zetting) is een een nieuwe rubriek waard, dacht ik.

Het is heel , heel vers nieuws. Ik vermoed dat het binnenkort wel ergens in de pers zal komen, of in een nieuwsbrief van Willy Vanhoutte of Dictum.

Vandaag was ik op de opendeurdag Willy Vanhoutte. Zoals altijd stond Filip de hele dag achter de kassa. Eten is er voor hem op een opendeurdag niet bij...

Morgen, zaterdag, is er daar ook nog opendeurdag.

groeten

Ornament

• Leuk
Waarderingen: jaap en Willempie

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.135
483
Middelburg
Feel fijn om te horen, nu maar hopen dat het assortiment wat dictum had, ook in stand blijft, alsook de nette prijzen voor zijn premium merken. Eerlijk gezegd had ik niet het lef om nog dingen te bestellen gezien het faillissement dat er aan zat te komen. Het laatste is dus niet meer aan de orde, gefeliciteerd Filip met het voortzetten van deze speciaalzaak(y)(y)(y)

• Leuk
Waarderingen: jaap en Willempie

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.135
483
Middelburg
Denk je dat chinese meubelmakers met minderwaardige spullen (willen) werken? Het zijn "wij" die het voor niets willen. Er zijn zeer hoogwaardige, zo niet high end spullen, te koop in China, gemaakt in China.
Klopt ondanks ik geen fan ben van chinees gereedschap, ben ik toch vaak positief verrast wat Hongdui op de markt brengt, vaak beter dan de Westerse varianten, hoge kwaliteit. Btw volgens mij verkocht Dictum ook in hun assortiment van de Chinese fabrikant Hongdui?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.562
388
Torhout, België
Denk je dat chinese meubelmakers met minderwaardige spullen (willen) werken? Het zijn "wij" die het voor niets willen. Er zijn zeer hoogwaardige, zo niet high end spullen, te koop in China, gemaakt in China.
Klopt, en ik had zo'n reactie verwacht. De chinesen kunnen inderdaad kwaliteit maken als wij ervoor willen betalen. Ik bedoelde eerder dat een westerse webshop die overgenomen wordt door een chinees bedrijf de kwaliteit niet ten goede zal komen. En dat ligt voor een groot stuk aan de consument. Vroeger koste een schaaf een weekloon voor een vakman.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.706
679
Er is een reden dat Dictum in moeilijkheden is geraakt. Ik hoorde een aantal overtuigende reden waarom het bedrijf Dictum onleefbaar is geworden. Uit heel goede bronnen, maar niet van Filip zelf. Ik ga het hier niet na zeggen.

Wat ik zie op hun website:
Bovenaan staat ook een knop "Hunting."
Als je daar op klikt kom je bij dure kleding en schoen en dergelijke terecht . Het lijkt erop dat daar heel sterke kortingen wordt opgegeven. Wordt dat uitverkocht?
Onder "hunting "staat ook "dog supplies". Ook daar fikse kortingen.
Blijft de jacht nog een activiteit voor Dictum?

Hoeveel winkels hadden ze? Nu zie ik er twee staan op de website.
Hoeveel gaan ze er aanhouden?

Axminster heeft ook moeten inkrimpen, maar dat zal niet noodzakelijk eenzelfde oorzaak hebben. De situatie van Dictum was wel erg specifiek

De moeilijkheden bij Steinert heeft ook weer andere redenen.

groeten
Ornament

Scheppie

Oud hout
10 dec 2009
2.512
452
Heelsum
Heel veel winkels die kwaliteit willen leveren met een breed assortiment en een fysieke winkel komen in de problemen. Door de internet only shops en de schaalvergroting s het bijna niet vol te houden om geld te verdienen aan de dingen die mensen zo leuk vinden, wat vinden we leuk:
* Fysieke winkel
* Altijd open als wij er heen willen
* Zeer goed opgeleid en onderlegd personeel
* Alles op voorraad
* Het hele (brede) assortment kunnen leveren en voelen en zien in de winkel

En dan aan het einde gaan wed de prijs vergelijken met de internet shop die alleen de hardloper op voorraad heeft, geen enkele verkoper heeft die iets van het product snapt en die alleen maar een doos schuift zonder passie en gevoel.

Dus we moeten niet klagen want we doen het allemaal zelf. Ik ga niet zeggen dat ik er nooit deel aan neem maar probeer bewuste keuzes te maken. Moeilijk genoeg.

Benieuwd wat er overgenomen wordt, het bedrijfsmodel zal gerepareerd moeten worden anders is het dweilen met de kraan open.

Nogmaals.... laten we zuinig zijn op onze ervaringen winkels zoals Baptist en GereedschapPro. Gun die mensen hun. brood en marge anders kunnen we er misschien ook niet meer heen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.715
1.311
Enschede, Twente
Wat ik begrepen heb is dat Dictum de omzet zag verminderen bij de originele kernproducten (houtbewerking, instrumentbouw) en het assortiment is gaan uitbreiden met ander meer die jacht-attributen (een keuze die ik wel snap vanwege hoe Duitsland in elkaar steekt, maar mij absoluut niet aanspreekt). Dat vroeg om een serieuze investering in voorraad (waarschijnlijk met bijbehorende financiering) en dat leverde uiteindelijk niet het rendement op om die investering te amortiseren. Dan heb je dus een probleem.

Toen heeft men gepoogd de cash flow op te krikken door veel acties te doen, maar dat is niet alleen moeilijk in een krimpende markt van hobbyïsten, maar kost ook veel geld (reclame maken, minder marge). Dan komt er een moment dat de kas leeg raakt en heb je echt een probleem.

Uit de reacties hierboven begrijp dat een Belgisch bedrijf de boel heeft overgenomen. Voor hen zal het een goede deal zijn omdat je als grotere entiteit betere inkoopvoorwaarden hebt. Welke consequenties het voor het assortiment van Dictum heeft? Ik vermoed dat het gaat krimpen tot een kern die grotendeels gaat overlappen met wat Vanhoutte doet, anders is dat inkoopvoordeel er niet.

We zullen zien. Het zou jammer zijn als Dictum zou verdwijnen; ik heb er goede ervaringen mee.

(Over die fysieke winkels: Dieter Schmid heeft de zijne al jaren geleden gesloten en 100% gekozen voor online verkoop. Dat geeft volgens mij wel aan hoe moeilijk een echte winkel rendabel te krijgen is.)

• Leuk
Waarderingen: Koos, jaap en city17

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.130
1.463
Riemst
Een zeer verrassende wending. Een Belgisch bedrijf dat een Duitse sectorgenoot overneemt. Waarschijnlijk niet toevallig een West-Vlaams bedrijf dat zijn vleugels uitslaat.
Hopelijk krijgen zij de zaken terug op orde!

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en padawatje

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.295
1.266
Antwerpen
Vlg Holzwerken.net worden volgende veranderingen doorgevoerd:
  • Winkels dicht
  • Geen cursussen meer
  • 30 van de 80 medewerkers worden overgenomen

Neuanfang bei Dictum: Nach dem Gang in die Insolvenz im Frühjahr 2026 hat sich nach einer längeren Hängepartie ein Investor gefunden: Anfang September hat der Belgier Filip Wauters die zentralen Geschäftsbereiche des wohl bekanntesten deutschen Werkzeughändlers übernommen. Für Holzwerker in ganz Europa und darüber hinaus bedeutet das: Es gibt weiter hochwertiges Werkzeug aus Niederbayern. Dictum hat traditionell Lieferanten aus aller Welt und auch eine eigene Produktion in der Nähe der Zentrale in Plattling.

Mit der Übernahme beginnt für das traditionsreiche Unternehmen aber ein tiefgreifender Umbau. Dictum will sich nach eigenen Angaben künftig stärker auf sein Kerngeschäft konzentrieren: hochwertige Werkzeuge und fachkundige Beratung.

Ladengeschäfte und Kurswerkstatt werden geschlossen​

Gleichzeitig werden die Ladengeschäfte in München und Plattling geschlossen sowie der Betrieb der Dictum-Kurswerkstätten an den beiden Standorten eingestellt. Damit verliert der deutschsprachige Raum einen zentralen Ort für Kurse. Auch aufwendige Dienstleistungen wie den „Schärfpass“ wird es laut Dictum ab sofort nicht mehr geben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.