Wat ik begrepen heb is dat Dictum de omzet zag verminderen bij de originele kernproducten (houtbewerking, instrumentbouw) en het assortiment is gaan uitbreiden met ander meer die jacht-attributen (een keuze die ik wel snap vanwege hoe Duitsland in elkaar steekt, maar mij absoluut niet aanspreekt). Dat vroeg om een serieuze investering in voorraad (waarschijnlijk met bijbehorende financiering) en dat leverde uiteindelijk niet het rendement op om die investering te amortiseren. Dan heb je dus een probleem.
Toen heeft men gepoogd de cash flow op te krikken door veel acties te doen, maar dat is niet alleen moeilijk in een krimpende markt van hobbyïsten, maar kost ook veel geld (reclame maken, minder marge). Dan komt er een moment dat de kas leeg raakt en heb je echt een probleem.
Uit de reacties hierboven begrijp dat een Belgisch bedrijf de boel heeft overgenomen. Voor hen zal het een goede deal zijn omdat je als grotere entiteit betere inkoopvoorwaarden hebt. Welke consequenties het voor het assortiment van Dictum heeft? Ik vermoed dat het gaat krimpen tot een kern die grotendeels gaat overlappen met wat Vanhoutte doet, anders is dat inkoopvoordeel er niet.
We zullen zien. Het zou jammer zijn als Dictum zou verdwijnen; ik heb er goede ervaringen mee.
(Over die fysieke winkels: Dieter Schmid heeft de zijne al jaren geleden gesloten en 100% gekozen voor online verkoop. Dat geeft volgens mij wel aan hoe moeilijk een echte winkel rendabel te krijgen is.)