Dichtmaken ruimte tussen dakbalken

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allemaal!

Ik heb weer een vraag voor de bouw van mijn schuur. Binnenkort wil ik beginnen met het plaatsen van de folies met daartussen glaswol isolatie.

Over het algemeen niet heel ingewikkeld.
Maar nu heb ik de ruimte tussen de zoals op de foto te zien:

87A9C8CA-3E20-4B82-95B3-881B3F680705.jpeg
Aan zowel de buiten als de binnenkant heb ik nu geen ruimte om folie vast te zetten. Aan de binnenkant komt er over het folie ook nog 18mm OSB. Ook wel prettig als dit nog ergens aan vastgezet kan worden.

Is er iemand weet hoe dit doorgaans wordt opgelost? Het enige wat ik zelf heb kunnen bedenken zijn klosjes tegen het dakbeschot aan schroeven. Dak zit er helaas al op dus moet dan alles van onder vastzetten. Als ik dan dezelfde kopmaat neem als van de muren zelf, kan ik met 1 klosje per ‘vak’ mogelijk af.

folie en OSB kan dan weliswaar alleen aan de bovenkant vast. Links en rechts blijft dan ‘los’ wat wellicht niet ideaal is voor een dampdicht folie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Je kan toch aan weerskanten van dat hoekijzertje een houtje vastschroeven? Zelfde bij het dakbeschot. Dan komt je dak ook vast te zitten aan de constructie door de osb platen. Die hoekjes met 2 schroeven gaan het niet redden.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Die hoekprofielen heb ik helaas wat slordig geplaatst waardoor er niet overal even veel ruimte naast is.

hoekijzers zitten aan elke kant van de balk. Balken HoH 40cm. OSB van boven om de 40cm vastgeschroefd. Wellicht hadden er meer schroeven in de hoekankers gekund, maar heb de zwaartekracht in m’n voordeel, toch?

ik denk dat ik inderdaad maar wereld aan klosjes ga zagen. Worden veel klosjes en schroefjes, haha! Jammer dat ik dit nu pas ontdek. Maar goed, al doende leert men toch?

meer tips zijn evt welkom!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit heb ik niet van nabij gevolgd
heb je echt een dampscherm nodig ?
is de schuur een afgesloten binnenruimte ?
ik denk dat er 35 cm brede glaswol met flappen bestaat (+ 6 cm van de balken = 41 cm hoh - 1 cm meer breedte wordt aangeraden om goed aan te sluiten)
gewoon tussen de balken duwen en onderaan vastnieten
dampscherm kan daarop geniet worden
als je het vooraf met uitsnijdingen bovenop de draagbalk legt, dan kan je het laten doorlopen
osb langs onder op de balken vastvijzen (afzagen op 6 x hoh 40 = 240 cm ?
de osb zorgt zelf reeds voor luchtdichting
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
dit heb ik niet van nabij gevolgd
heb je echt een dampscherm nodig ?
is de schuur een afgesloten binnenruimte ?
ik denk dat er 35 cm brede glaswol met flappen bestaat (+ 6 cm van de balken = 41 cm hoh - 1 cm meer breedte wordt aangeraden om goed aan te sluiten)
gewoon tussen de balken duwen en onderaan vastnieten
dampscherm kan daarop geniet worden
als je het vooraf met uitsnijdingen bovenop de draagbalk legt, dan kan je het laten doorlopen
osb langs onder op de balken vastvijzen (afzagen op 6 x hoh 40 = 240 cm ?
de osb zorgt zelf reeds voor luchtdichting

het gaat in dit geval niet om het dak te isoleren maar de opening naar buiten toe. De rest van de ruimte wordt met damp dichte folie afgewerkt. Als ik dat met deze openingen naar buiten toe niet zou doen, zou dat zonde zijn. Daarnaast wil ik ook gaan verwarmen in de ruimten en wil hier niet zoveel warmte aan verliezen, vandaar ook isoleren. En het dampscherm zorgt er ook voor dat de isolatie dan droog blijft. Uiteraard wordt er ook nog voor goede ventilatie gezorgd.

de isolatie die jij bedoelt is spijkerflens Isolatie volgens mij. Maar dat lost nu niets op volgens mij. Ik zal toch ergens ‘body’ moeten hebben om folie en OSB aan te monteren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Die houtjes zijn toch voor elk vak hetzelfde? Iets van een panlat 25 x 35 is al voldoende. Als er een stukje hoekijzer in de weg zit, haal je het uit het hout, of je verplaatst het hoekijzer een stukje. Eigenlijk horen daar opwaaiankers en ze horen gespijkerd te zitten. Schroeven zijn te hard en breken vaak net onder de kop bij een beetje belasting.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De balken hebben allemaal dezelfde afstand, dus als de keuze is gemaakt is het herhaal werk inderdaad.

De hoekijzers zouden in theorie nog er uit kunnen. Al moet ik dan wel met een hoekmachine aan de haal om de schroeven los te halen die in de muur vast zitten, naar onder zeg maar. Zou je dit ook echt adviseren te doen? Is behoorlijk veel werk en gepruts natuurlijk.

Bij de houtjes de hoekijzers er uit halen net zo goed, want het geldt bijna overal denk ik. Hiervoor kan ik wel een aanslag maken in de afkortzaag om het aan de lopen de band te doen.

446EEA72-4557-4FE9-B1DB-D6C15DD5A7B0.jpeg

Zelf dacht ik nog misschien alleen aan de bovenkant een panlat vast te maken. Folie en OSB kan hier dan tegenaan. Zijkanten heb ik dan geen body, maar voor OSB maakt dat niet uit op die kleine afstand. Folie kan daar dan niet vast. Hoe erg is dit eigenlijk? Ik ben geen expert op dit gebied en wil het graag goed doen.

Ik denk dan alleen: als ik bij de houtjes een hoekje er uit haal, dan zit daar net zo goed een kier toch? Of moet je dit dan nog allemaal afkitten/tapen voordat het OSB er op komt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Je kan de folie gewoon de hoek om vastzetten. Even met een stukje osb er op afsnijden. Dan steekt het niet uit als je de definitieve osb platen bevestigd. Komt er nog gips over, dan snij je het af als je osb platen op zijn plek zitten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
alternatief voor glaswol zijn pur-/pir-platen
je kan ze een paar mm kleiner dan de opening zagen & de spleet met pur-schuim vullen
dan heb je tegelijk je dampscherm, alhoewel niet ademend, want die platen hebben een buitenlaag van alufolie
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb nog 4 platen van 60x120 over en een paar strookjes van het dak. Deze hebben inderdaad een damp-scherm van zichzelf. Als ik hier strookjes van zaag en vastzet met pur-schuim zoals je zegt, is dat direct klaar!
Folie aan de binnenkant kan ik daar dan overslaan. Waar ik dan nog mee blijf zitten is het vastzetten van de OSB.

En de PIR platen die ik heb zijn 60mm dik, terwijl de muur 95mm dik is. Misschien een combinatie van jullie voorstellen? Aan de bovenkant een latje van 25x35, met de lange zijde tegen het plafond aan. Als ik deze aan de binnenkant gelijk zet met de muur, kan ik van de buitenkant de PIR strookjes er in zetten. En dan voordat ik de kieren dicht pur even aan de buitenkant een plaat er tegenaan schroeven zodat de PIR platen niet naar buiten worden gedrukt tijdens het drogen van de pur-schuim.

Klinkt als een leuk plan! Kom ik ook dankbaar van m'n restant PIR platen af en scheelt heel veel knip en plak werk met de folies. Of voorziet iemand hier nog problemen met deze constructie?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Pir plaat erin.
Altijd iets groter zagen beetje schuin zodat ze er makkelijk in gaan en goed klemmen.
Je wilt zonder pur alles dicht maken.
Eerst pur in het gat dan plaat erin duwen en drogen laten.
Zorg ervoor dat alles strak aansluit.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor je reactie! Voor de kant met het overstek ga ik het inderdaad zo doen.
De kant zonder overstek kan ik aan de buitenkant gewoon folie plaatsen. Dit is reeds gedaan. De binnenkant heb ik voorzien van klosjes rondom. Aan de kant zonder overstek heb ik gewoon glaswol er in gedaan. Dit sluit mooi af.

De andere kant met overstek (helaas geen foto bij de hand) heft ook al klosjes gekregen, maar daar gaat dan het PIR in met pur schuim vastgezet.

Screenshot 2020-06-08 at 15.07.23.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.