Diamanten afritser of met een conventionele afritser?

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Het bericht van GJK (2015) heb ik gelezen. Helaas vind ik daar geen antwoord op mijn vraag.

De slijpstenen van mijn Creusen slijpmachine zijn nogal vervuild met slijpresten (zie foto). Beide slijpstenen zou ik graag weer schoon willen hebben om in ieder geval een goede basis te hebben om mijn beitels optimaal te kunnen slijpen.
Kan ik de slijpstenen beter schoonmaken met een diamanten afritser of met de conventionele afritser?

20201208_105817-min.jpg

Bij voorbaat hartelijk dank,

• Verdrietig
Waarderingen: Jan van den Broek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Ik doe de fijne stenen met zo'n vierkant diamantblokje op een steeltje. De grove stenen met zo'n set rammelwieltjes op een houten steel.

• Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Wat ik hier op de foto zie, doet mijn nekharen recht overeind staan. Deze steen zou zomaar eens in je gezicht kunnen ontploffen!!!!
Hier is overduidelijk iets anders dan ijzer/staal mee geslepen. Alle non-ferro of hout gaat in de poriën van de steen als wig werken. Persoonlijk zou ik deze steen weg gooien!!!!!!!!!!!

• Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Wat ik hier op de foto zie, doet mijn nekharen recht overeind staan. Deze steen zou zomaar eens in je gezicht kunnen ontploffen!!!!
Hier is overduidelijk iets anders dan ijzer/staal mee geslepen. Alle non-ferro of hout gaat in de poriën van de steen als wig werken. Persoonlijk zou ik deze steen weg gooien!!!!!!!!!!!
Bedankt Jan, deze slijpmachine staat bij ons al ruim 20 jaar stof te happen. Deze Creusen is van mijn vader geweest. Nu ik straks wil beginnen met een leuke langdurige timmerklus ben ik het e.e.a. aan uitzoeken wat ik nodig heb. Het advies neem ik in beraad.

• Leuk

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zowiezo is zo'n grijze steen bedoeld voor koolstofstaal - terwijl vrijwel alles tegenwoordig HSS is. Daarvoor heb je een andere, meestal witte steen nodig. Als je nog veel oude beitels of schaafbeitels van koolstofstaal hebt, dan zou ik een Tormek of kloon daarvan overwegen, dan worden ze gegarandeerd niet te heet.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Als je die steen even ritst, is hij weer prima te gebruiken voor dingen als afbramen en verfkrabbers. Meestal zit er aan de andere kant van een creusen een witte steen voor je beitels. Boren slijpen gaat ook prima op de grijze steen.

• Verdrietig

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Als je die steen even ritst, is hij weer prima te gebruiken voor dingen als afbramen en verfkrabbers. Meestal zit er aan de andere kant van een creusen een witte steen voor je beitels. Boren slijpen gaat ook prima op de grijze steen.
DUMPEN die steen!!!!!
Je weet niet wat er mee is gedaan. In dit geval is het echt veiligheid voor alles!
Het enige wat ik niet weet, is wat voor klusser/vakman de vorige gebruiker (In dit geval de vader van TS) is geweest. Aan de hand van die kennis kan TS beslissen of hij mijn advies op volgt of, zoals hij zelf schrijft, in beraad neemt.......

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Als de steen gewoon helder klinkt is er niets mee aan de hand. Als je deze steen al eng vindt, ik kom ze regelmatig tegen met stukken uit de rand gebroken, vol met lijm, verf en andere wazige zooi. Ik rits hem en gebruik hem om mijn krabbers even op te knappen. Die grove grijze stenen kunnen een hoop hebben. En als je een slijpmachine aanzet is het toch al geen aanrader om in het pad van de steen te gaan staan.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Als de steen gewoon helder klinkt is er niets mee aan de hand. Als je deze steen al eng vindt, ik kom ze regelmatig tegen met stukken uit de rand gebroken, vol met lijm, verf en andere wazige zooi. Ik rits hem en gebruik hem om mijn krabbers even op te knappen. Die grove grijze stenen kunnen een hoop hebben. En als je een slijpmachine aanzet is het toch al geen aanrader om in het pad van de steen te gaan staan.
Jij hebt kennelijk nooit de gevolgen gezien van een steen die uit elkaar spatte? Ik wel.
Hiermee wil ik de discussie sluiten. Ik heb mijn burgerlijke en collegiale plicht gedaan en daarmee basta.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Laaste tijd hoor je er wijnig over maar vroeger gebeurde het nog wel dat zo een steen uit mekaar spate ,
Met zware verwonding tot gevolg , de meeste oorzaak was een steen op een electromotor maken die te
Hoge toeren maakte waardoor dus de steen uitmekaar klapte,

Dus let op dat een nieuwe steen de toeren aan kan van de machiene ,een steen beoordelen van af een foto,
Doe ik niet ,

Het op nieuw op ruwen kan met zo een plaatjes apparaat op zo een houten steel die dingen zijn nog al aan
De prijs niet gokken van het gaat wel goed bij twijfel koop een nieuw steen , denk na wat kost je gezondheid.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Die nieuwe steen dien je ook te controleren. Daar geldt hetzelfde voor als voor de huidige steen. En als zo'n steen breekt in dit formaat wordt het grootste deel van de brokken gevangen door de kap en de leunspaan. Die ritsdingen met die wieltjes staan regelmatig op marktplaats. Ook op rommelmarkten vindt je ze voor weinig. De meeste mensen hebben geen idee waar zo'n ding voor dient. Ik heb ze in meerdere maten. En ja ik heb wel eens een gebroken steen gezien. Niet veel bijzonders. Het grootste deel van de brokken blijft tussen de flenzen zitten en de rest moet je opvegen. Ik ben nog uit de tijd dat het afbramen van ijzeren profielen op grote slijpmachines gebeurde .

• Verdrietig

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Die nieuwe steen dien je ook te controleren. Daar geldt hetzelfde voor als voor de huidige steen. En als zo'n steen breekt in dit formaat wordt het grootste deel van de brokken gevangen door de kap en de leunspaan. Die ritsdingen met die wieltjes staan regelmatig op marktplaats. Ook op rommelmarkten vindt je ze voor weinig. De meeste mensen hebben geen idee waar zo'n ding voor dient. Ik heb ze in meerdere maten. En ja ik heb wel eens een gebroken steen gezien. Niet veel bijzonders. Het grootste deel van de brokken blijft tussen de flenzen zitten en de rest moet je opvegen. Ik ben nog uit de tijd dat het afbramen van ijzeren profielen op grote slijpmachines gebeurde .
Waarom in godsnaam bagatelliseer je een reëel veiligheidsrisico??????
Ja, ik weet het....ik stopte met de discussie, maar ik word hier intens verdrietig van!!!!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
De synthetische moderne stenen vallen zelden uit elkaar. Als een steen helder klinkt praat je over een verwaarloosbaar risico. Dat is hoe ik het zie. Ik heb zelfs geen vermeldingen kunnen vinden van bedrijfsongevallen door een gebroken slijpsteen. Maar een ieder is vrij om zijn eigen afweging te maken.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
De synthetische moderne stenen vallen zelden uit elkaar. Als een steen helder klinkt praat je over een verwaarloosbaar risico. Dat is hoe ik het zie. Ik heb zelfs geen vermeldingen kunnen vinden van bedrijfsongevallen door een gebroken slijpsteen. Maar een ieder is vrij om zijn eigen afweging te maken.
Maar hier praten we niet over moderne synthetische stenen...

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Volgens mij wel. Die stenen op die creusen zijn zeer waarschijnlijk nog hier in europa gebakken. Maar ook de huidige slijpstenen uit het verre oosten die ik gebruikt heb, liepen mooi rond, zonder bruut ritswerk. Dat was 20 jaar geleden toch nog vaak anders. Moest je het gat met lood volgieten en daarna opnieuw boren, om de steen rond genoeg te laten lopen om hem te kunnen ritsen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Volgens mij wel. Die stenen op die creusen zijn zeer waarschijnlijk nog hier in europa gebakken. Maar ook de huidige slijpstenen uit het verre oosten die ik gebruikt heb, liepen mooi rond, zonder bruut ritswerk. Dat was 20 jaar geleden toch nog vaak anders. Moest je het gat met lood volgieten en daarna opnieuw boren, om de steen rond genoeg te laten lopen om hem te kunnen ritsen.
TS heeft het over een oude Creusen die al 20 jaar stof stond te happen!
En nu hou ik er mee op. Ik vink het volgen uit.
Ik vind dat je met veiligheid altijd de veiligste adviezen moet geven, en dat is in dit geval:
WEG MET DIE STEEN!!!!
Ik heb ooit iemand de stukken in zijn gezicht zien krijgen.
Ik ben 66 en heb inclusief opleiding, nog maar 50 jaar ervaring, waarvan zelfs een jaar als ploegleider SLIJPEN in een fabriek van Philips.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.963
3.518
Van dat stofhappen gaat een slijpsteen niet achteruit. Maar als de topicstarter besluit om nieuwe stenen te monteren, dan wil ik de oude graag hebben. Het zijn prima stenen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.707
1.053
71
Veldhoven
Dit begint kinderachtig te worden mannen:oops:

als jullie niet stoppen kopieer ik de discussie naar de kantine, kunnen we eens kijken hoe lang jullie het volhouden.....

terug naar de vraag van TS s.v.p
Ik was al weg...
Maar keek uit nieuwsgierigheid nog even terug ;-)
EDIT: Toen ik net terug las, kreeg ik ook het idee dat het een beetje op een wedstrijdje ver plassen begon te lijken.
Mijn excuses.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.570
2.348
Terkaple
www.woodworking.nl
We moeten wel beseffen dat we hier een mening hebben met soms een vracht ervaring erachter. Dat weten we van beide mannen Chevvy en Jan. Persoonlijk gun ik ze beide hun gelijk en zou voor mijn eigen spullen wel naar de koers van Jan neigen. Ik sleutel nu ook bijna 50 jaar en heb ook de nodige brokken gemaakt.
Ik denk ook dat Chevvy heel goed weet waar hij mee bezig is, dat blijkt ook uit allerlei topics.
Er lezen echter heel veel mensen mee met minder ervaring en we hebben toch wel wat de plicht om hen voor brokken te behoeden. Dus bij deze druk ik toch graag iedereen op het hart om veiligheid hoog in het vaandel te houden, als een soort van forum "denk om en met elkaar" standaard.

jaap
ps. dit is echt wel een interessant draadje, hier komt kennis en ervaring boven, laten we dat ook koesteren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.