Diamant slijpsteen van Baptist

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Ik kreeg zojuist een berichtje dat het pakketje al thuis is aangekomen en ook wat foto's van de natuursteen:
IMG-20140513-WA0000.jpg
IMG-20140513-WA0001.jpg

Mijn vermoeden lijkt juist te zijn aan de hand van de verpakking, zoek de verschillen maar eens met:
hier: http://badgerandblade.com/reviews/showproduct.php?product=29384&cat=84
en hier: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Chinese_Guangxi_Hones
en hier: http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/14719-Chinese-Guangxi-stones

Kan zo gauw even geen topic over deze steen vinden op een houtbewerkersforum.

Vanavond eens even mee spelen :D
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Voor het vlakken gebruik ik een extra grove DMT. Voordeel is dat je lekker snel klaar bent. Dat je relatief wat grove krassen in je watersteen maakt is niet zo'n probleem, want die krassen zijn nog altijd vele malen kleiner dan de snedes die je erop bewerkt. De ruwheid "ziet" je snede niet, die middelt uit.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Helaas is mijn aanschaf redelijk teleurstellend. De natuursteen is zeker niet vlak maar dat kan ik hopelijk zelf nog wel oplossen,
het is schuurbaar materiaal maar misschien erg hard.
De diamantsteen is ronduit krom, aan de ene kant bol andere kant hol. Niet zo'n beetje ook (2 mm?) en in de lengte en breedte :mad:
Onbruikbaar dus, ik hoop dat Baptist dit netjes op gaat lossen, ik heb nog geen contact gehad.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nico, wat jammer van die diamand steen 2 mm is wel heeeeel erg veel, mijn steen is in de lengte schat ik een honderdste van een mm niet vlak en dat is niet zon probleem. In de breedte is mijn steen aan beide zijde wel volledig vlak. Misschien heb ik het wel getroffen met mijn steen, overigens Jaap heeft ook deze steen aangeschaft. Denk dat het geen probleem geeft om de steen te ruilen.
Ik neem in ieder geval mijn steen mee. De natuursteen kun je zelf makkelijk vlakken en anders wil ik het wel aankomende zaterdag voor je doen!
Ik gebruik diverse diamandstenen die ik alleen voor het vlakken van de slijpstenen gebruik en dus niet voor het slijpen van mijn snij gereedschap(de stenen blijven dan lekker scherp.

Roeland
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Gewoon terugsturen, 2 mm is onacceptabel voor die prijs.
Ben wel benieuwd naar de (en enigszins sceptisch over) "12000 grit" steen. Normaal gesproken kost een kunstmatige 12000 steen die de helft zo dik is al meer dan het dubbele. En natuurlijke waterstenen zijn nog vele male duurder. Heb je zelf vergelijkingsmateriaal om te testen? Anders wil Roeland dit misschien zaterdag doen?
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
... anders wil ik het wel aankomende zaterdag voor je doen!
Dat zou ik echt geweldig vinden Roeland! Ik heb dus ook nog geen geschikte diamantsteen om het te doen...
Het probleem met de diamantsteen vind ik trouwens erg jammer, het ziet er namelijk wel goed/profi uit! De houder is stevig en zwaar etc.

Ben wel benieuwd naar de (en enigszins sceptisch over) "12000 grit" steen.
Velen (waaronder Baptist) denken ook niet dat de steen 12k is maar zo rond de 8k, maar dat is niet altijd duidelijk.
Misschien wat interessant microscopisch vergelijkingsmateriaal (voor wat het waard is): http://www.tzknives.com/razorbevels.html

De steen schijnt erg goed te zijn maar neemt wat traag materiaal af, waardoor het vlakken wel weer minder vaak nodig is.
Ik ben natuurlijk nog geen ervaringsdeskundige. De steen gaat sowieso zaterdag mee!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wel grappig dat de link die je hierboven post tegen het gangbare ingaat, namelijk dat de slurry juist een fijner slijpresultaat geeft.
Zo heb ik dat ook altijd begrepen hoor. De slurry bestaat deels uit verpulverd slijpmateriaal en dat is fijner dan het slijpmateriaal dat nog in de dragermatrix zit. Da's ook de gedachte achter de nagura-steen die je bij de Japanse waterstenen gebruikt.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Vandaag contact gehad met Baptist en zoals verwacht was het geen probleem, de vervangende diamantsteen is al onderweg!
Waarschijnlijk morgen binnen, ik ben benieuwt...
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Even een (wat mij betreft) afsluitende boodschap voor dit topic:

Diamantsteen
Ik heb de nieuwe diamantsteen inmiddels ontvangen van Baptist. Mijn eerlijke mening:
De steen is in de lengte niet perfect vlak, ik heb niet gemeten hoeveel maar ik schat 0.5 mm?
In de breedte is de steen volgens mij nu perfect vlak en dat is het belangrijkste.

Bij het eerste gebruik was de steen erg grof maar dat verdween snel. Er zijn zeker geen ongebruikelijk grove krassen te zien
op de te slijpen beitel daarmee kan ik niet onderschrijven dat deze goedkopere steen enkele (veel) grovere diamantdeeltjes
heeft en daardoor lelijke/diepe krassen geeft -> wat mij betreft en bij mijn steen : niet waar.

Ik heb de steen van Roeland ook gezien op de houtdag/opendag bij Masave en deze ziet er nog perfect uit en lijkt ook nog
steeds vlot af te nemen (gum en koperborsteltje zijn voor het schoonmaken een geweldige tip Roeland, bedankt!).
De houder is fantastisch, zwaar en zeer stabiel.

Conclusie: ik ben nu tevreden met deze aankoop en deze steen voldoet voor mij.

Chinese natuursteen
Deze steen is meegeweest naar de open dag/houtdag in Zwolle. Volgens Roeland ook zeker een natuursteen.
Roeland heeft voor mij een kant gevlakt en ik heb de andere kant gevlakt met een
grove diamantsteen die ik van Roeland heb gekocht. Ik vind de steen echt perfect, hij neemt vrij traag af en het resultaat
is daardoor zeer scherp. De steen hoeft niet voorgeweekt te worden, een beetje natmaken is voldoende.
De steen krast niet zo diep in, ik heb bijvoorbeeld de beitel van mijn Stanley 71 1/2 (grondschaaf) ermee gewet wat ik altijd erg
lastig vind en daarmee een (ondiepe) kras in de steen gemaakt, deze is met de "Brekelmans"-diamansteen zo weer weg!

Al met al vind ik het een aanrader voor het fijne werk!
 
Laatst bewerkt:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Met alle respect Nick, maar ik ga toch weer even jouw topic tot 'leven' roepen;) , en wel met een vraag.

Vandaag heb ik van Baptits binnen gekregen:
- De 400/1000 diamantsteen met houder
- De natuurwetsteen met korrel 6000 en
- De Veritas MK 2

Volgens mij is de korrel 6000 dezelfde die jij ook hebt. Ook deze is niet vlak, maar dat is geen probleem. Wat ik wel erg jammer vind is dat bij mij de 400/1000 diamant over de lengte ook aardig krom is en over de breedte ook niet echt.Over de lengte meet ik 0.30mm en over de breedte meet ik 0.05mm. Uiteraard ga ik mij niet druk maken over 0.05mm, maar bij 0.30mm krijg ik toch een raar gevoel.

Is er iemand die mij uit eigen ervaring kan zeggen of 0.30mm over de lengte een probleem gaat geven? En daarnaast vroeg ik mij af of ik met de diamant de natuursteen kan vlakken?

Groet,
Marthijn
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Marthijn,

Over de breedte 0,05mm afwijking ga je niet terug zien in je slijp resultaat valt ruim binnen de marge.
Over de lengte zou ik me ook absoluut niet druk maken dit ga je niet merken bij het slijpen al dan niet met een slijphulp en uit de hand.
In de lengte van de steen is een afwijking van 2 a 3mm ook niet bezwaarlijk zolang de steen in de breedte maar vlak is en jij hebt slechts een afwijking van 0,30mm.
Als je geheel met de hand slijpt dan is een licht bolle (concave) over de breedte en over de lengte niet heel storend doordat je uit de hand het oppervlak leest en volgt, zolang de steen maar niet hol is over de breedte.
Ik slijp voornamelijk uit de vrije hand en had laatst een nieuwe steen aangeschaft van spyderco ik kwam er pas achter dat de steen over de breedte bol was, dit had ik niet eerder opgemerkt omdat ik uit de hand slijp. Pas toen ik met m'n eclips een beitel ging slijpen kwam ik hier achter.(steen terug gestuurd en een nieuwe gekregen). Die steen had een hardheid van 9,2 en diamant is 10 kreeg hem dus niet gevlakt met mijn diamant steen.

Ik zou met deze diamantsteen geen water of westenen mee vlakken koop een goedkope diamantsteen set op plastic(in blister) haal het plastic los oude lijm verwijderen en op nieuw verlijmen op een vlak stuk hard hout en gebruik deze alleen om je waterstenen mee te vlakken.
Doe het al jaren zo en het bevalt uitstekend.

Roeland
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Dank je wel voor je reactie Roeland.

Ik gebruik een slijphulp, tot vandaag had ik alleen zo'n Stanley geval, maar gelukkig was dat tot vandaag:). Bedankt ook voor de goede tip voor het vlakken. Ik heb zo'n 4zijdige diamant van de Lidl, daar zit 200 300 400 en 600 grit op. Gaat dit werken denk je, en zo ja welke grit raad je mij dan aan?

Trouwens, goede service van die winkel waar je de Spyderco vandaan hebt. Gebruikt en wel, toch retour bij defect. Dat zijn de betere zaken!

Groet,
Marthijn
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Even inpikken en beetje topic-jacken (wil geen onnodige post beginnen als er al zéér veel op slijpen wordt gepraat).
Eerder zegt iemand dat ie een natuur wetsteen heeft gekocht.

Wat is het verschil tussen (naast de korrel) tussen deze en de volgende gele natuursteen (aka Belgische brok):

Is één van de twee 'beter' dan de andere?
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
166
15
Ik kan niet zeggen of het Belgische brokje 'beter' is, ik heb hem namelijk zelf niet maar:
- De natuur wetsteen is veel groter (dat werkt prettig).
- Hoeft niet in water bewaard te worden, een klein beetje water sprayen voor gebruik werkt goed. Van het Belgische brok weet ik dat niet.
- Belgisch brok lijkt me kwetsbaarder en slijt harder, deze chinese natuur steen is totaal niet kwetsbaar (ik heb hem nu flink gebruikt).
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
BDan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt.

Ik heb de genoemde diamantsteen gekocht bij baptist en vond dat deze vrij snel zijn aggressie verloor. Ik heb de tip opgevolgd van het gummen en de koperborstel, maar hij is blijkbaar snel versleten. Misschien komt dat doordat ik de diamantplaat voortdurend gebruik voor het vlakken van mijn waterstenen (daar is hij in mijn ogen perfect voor). Het duwt niet de deeltjes van de plaat zoals dopelig beschrijft en ik zou denken dat het diamslijpsel harder is dan mijn Japanse watersteen. Toch vermoed ik dat de snelle slijtage komt doordat ik er mijn waterstenen mee vlak.

Wat denken jullie? Als het inderdaad zo is dat de diamantsteen hierdoor is verpest koop ik een nieuwe, speciaal voor mijn beitels en gutsen.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb dezelfde diamantsteen van Baptist en heb hetzelfde resultaat. Na enkele keren een beitel slijpen en wetten was de steen al zo goed als glad geworden. Zo zie je maar weer goedkoop is duurkoop en Baptist levert dus ook troep. Ik heb meer vertrouwen in de setjes van Lidl voor Euro 6,99! Je denkt bij een betrouwbare leverancier een kwaliteitsproduct te kopen, maar komt toch bedrogen uit.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
mijn beitels zijn bot zijn al een tijdje bot en ik zat te denken om nieuwe te kopen. Maar wellicht is zelf slijpen ook een optie :).
Hier zijn veel mensen die iets van slijpstenen weten, dus een goede plek om te vragen. Wat is een goed beginners setje .

Deze :
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...tenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder
en deze:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...den-stenen/slijp-en-wetsteen-korrel-1000-6000

En slijp hulp en Wat nog meer.

Ik ga ze niet intensief gebruiken.
Bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.