Diamant slijpsteen van Baptist

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een nieuwe diamant slijpsteen is in het begin ruw en krast ook wat meer. Na een paar keer gebruiken voelt hij veel zachter en gladder aan, maar is dan zeker niet versleten, de steen moet gewoon even inlopen! Schoon houden met een gummetje en droog opbergen zodat ze niet gaan roesten, dan heb je er jaren slijpplezier aan. Als je denkt dat je diamant steen versleten is en je hebt hem goed schoongemaakt, schuur hem dan even langs een oud glas; komen er dan krasjes in of wordt het glas dof, dan is de steen nog helemaal ok om te slijpen.

jaap
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Je kunt al beginnen met schuurpapier en een vlakke plaat, waarbij je uit de hand slijpt. Ik gebruik een marmeren tegel die vlak is, maar een glasplaat werkt ook goed. Op de plaat leg je watervast schuurpapier. Dat blijft plakken met een beetje vocht ertussen. Lage investering en werkt prima.

Uit de hand werken kan in het begin lastig zijn. Als je begint, zou je kunnen starten met het stanley-setje ("stanley 0-16-050"). Dat is voor iets meer dan een tientje een eenvoudige oliesteen en een slijphulp die je beitel in een vaste hoek houdt. Je kunt de slijphulp prima gebruiken in combinatie met een vlakke plaat. Als je de smaak te pakken krijgt, koop dan een diamansteen 400-1000, een watersteen en de veritas honing guide: echt een geweldig apparaat, maar kost 60 euro.

Dat je de smaak te pakken krijgt weet ik wel bijna zeker: het verschil tussen bot en scherp gereedschap is het verschil tussen frustratie en genot. Als je het eenmaal kunt wil je steeds scherper, het wordt een tweede natuur.

Kijk voor meer info over slijphulpen in het topic http://www.woodworking.nl/showthread.php?23-beitelslijpgereedschap
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Beste Jaap,

Ik heb het net getest: mijn steen krast inderdaad meteen op glas, dus hij slijpt wel. Misschien klopt mijn verwachting niet, namelijk dat ik in een nieuwe vouw moet kunnen zetten binnen een redelijke tijd, bijvoorbeeld een kwartier voor een stanley 4 schaafbeitel of een 25mm steekbeitel. In het begin lukte dat prima met die diamantsteen, maar dat was na een paar weken over. Ik doe nu ongeveer 1500 slagen op de 400 zijde voor een steekbeitel en het kost me met rusten meer dan een uur. Op schuurpapier 180 gaat dat een stuk sneller, maar dat kost een paar vellen per keer, erg duur als je regelmatig een nieuwe vouw maakt.

- Wat is jouw ervaring met de tijd die nodig is voor nieuwe vouw?
- Denk je dat het vlakken van mijn waterstenen met de diamantsteen zou moeten kunnen zonder dat het de diamantsteen tezeer aantast?

Sander
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@sjvandam, man wat een werk. Ik ben wat van de gemakkelijke en hou van snel ;). Al het voorwerk doe ik op een slijpmachine of een kleine bandschuurmachine. Het bijhouden doe ik op de diamant steen en een fijne watersteen. Voor het ruwe voorslijpwerk is 400 ook te fijn vind ik. Als je toch zonder stekker wilt slijpen, zou je op zoek kunnen gaan naar een handslijper, zo een die je zelf moet draaien. Op Redwood School of Woodworking leren ze het zo ook nog.
Bij normaal slijpen om de vouw goed te houden heb je maar een paar slagen nodig elke keer. Kijk ook nog eens naar de filmpjes op ons forum in deze link.

Voor het vlakken zou ik een vrij grove steen gebruiken, Roeland koopt ze goedkoop bij de Aldi of Lidl, haalt het plastic er af en verlijmt ze dan op een stuk hout, 4 of 6 op een plank een een mooi breed en lang slijp opp te maken.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat bedoel je precies met een nieuwe vouw Sander? Een uur klinkt als veel en veel te veel, hoog tijd om een andere methode te kiezen. 400 schuurpapier is inderdaad te fijn. ik zou eerder bij 80 beginnen als ik veel te verwijderen heb. Maar een slijpmachientje met een 36 grit steen is nog een stuk vlotter.

Oude beitels vol roestputten vlakken is nog weer een heel ander verhaal. Ik gebruik nu los grit (100 geloof ik) op een marmeren tegel als eerste stap. Dat kan je regelmatig verversen en kost niet veel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Sander, een nieuwe vouw zetten of de hoek veranderen van 25 naar bv 30 graden daar is de steen van Baptist niet geschikt voor (400/1000gritt)
Waterstenen trouwens ook niet of je moet grit 40 nemen.
Ik gebruik hiervoor altijd schuurpapier op een glasplaat of natuursteen geplakt. Bij het veranderen vd hoek vd vouw start ik met korrel 80 en dat gaat prima, overigens grit 40 watersteen is fijner als korrel 80 schuurpapier.
Het schuurpapier/linnen slijt echter snel ik kan 1 bijtel doen en dan moet ik weer vers schuurpapier aanbrengen.
Je kunt ook inderdaad overwegen om eerst voor te werken op een elektrische machine
.

groet, Roeland
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@sjvandam:

Ik weet niet of het uitkan, maar is het niet een idee om meer dezelfde beitels te kopen en die met een andere vouw slijpen? Dan hoef je ze alleen maar af te wetten of een beetje bij te slijpen, maar niet meer een heel nieuwe vouw slijpen.

Als het om 2 hoeken gaat, 25 en 30 graden, dan zou ik het wel weten (niet als het 30 beitels zijn, maar ik vermoed dat het er minder zijn). Want iedere keer zo'n tijd besteden aan het slijpen zou ik snel zat worden. ):
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Deze 2 foto's laten een beetje zien wat voor oppervlak een nieuwe en een goed gebruikte diamant steen achterlaten.

De gebruikte diamant steen is 600 grit en de vergroting is 2000 keer.

600-New_2012-10-01.jpg

Dit is met de nieuwe 600 grit steen


600-Old_2012-10-01-2.jpg

en dit doet een flink gebruikte 600 grit steen.

jaap
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Deze 2 foto's laten een beetje zien wat voor oppervlak een nieuwe en een goed gebruikte diamant steen achterlaten.

Wow, wat een foto's! De met gebruikte steen geslepen beitel ziet er een stuk scherper uit. De sporen van het geweld van de nieuwe steen op de tweede foto verklaren waarom het in het begin zo aggressief ging. Bedankt voor de verhelderende plaatjes.

Inmiddels begrijp ik, ook door de opmerking van Roeland, dat ik grote oppervlaktes dus niet met een diamantsteen moet doen, maar dan toch maar met schuurpapier. Van het slijpwiel hou ik niet zo, het ding is groot en zwaar, de vouw wordt hol, ik krijg het niet goed haaks en ik verbrand de snede zo gauw.

Sander
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
@sjvandam:

Ik weet niet of het uitkan, maar is het niet een idee om meer dezelfde beitels te kopen en die met een andere vouw slijpen? Dan hoef je ze alleen maar af te wetten of een beetje bij te slijpen, maar niet meer een heel nieuwe vouw slijpen.

Goeie tip. De nieuwe vouw om de hoek te veranderen of een extra vouw aan de achterkant weer weg te slijpen doe ik alleen op mijn schaafbeitels maar daar heb ik er nogal wat van en ik pas ze aan aan het hout dat ik voor mijn project gebruik. Ik zou inderdaad beter meerdere schaafbeitels hebben, vooral voor mijn #4 en #5, met de manier van slijpen erop aangegeven. Ik ga maar eens schaven voor de sloop zoeken.

Sander
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Goeie tip. De nieuwe vouw om de hoek te veranderen of een extra vouw aan de achterkant weer weg te slijpen doe ik alleen op mijn schaafbeitels maar daar heb ik er nogal wat van en ik pas ze aan aan het hout dat ik voor mijn project gebruik. Ik zou inderdaad beter meerdere schaafbeitels hebben, vooral voor mijn #4 en #5, met de manier van slijpen erop aangegeven. Ik ga maar eens schaven voor de sloop zoeken.

Sander

Ik weet niet wat voor beitels je hebt qua merk, als het van die dure zijn is het wel een hoop geld. Maar aan de andere kant slijten ze ook hard als je ze vaak omslijpt.
Je zou ook eens kunnen kijken wat de beitels die je nieuw wilt nieuw kosten. En misschien heeft iemand op het forum nog wat liggen, je zou in het marktplein een berichtje kunnen plaatsen. :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wel grappig om te lezen en te zien. Ik heb ooit wel eens korte uitleg gehad, maar dat stelde niet veel voor. Alleen de braam weghalen met een wetsteen na het machinaal slijpen. De rest heb ik mezelf aangeleerd.

Ik gebruik nooit slijphulpen dus altijd uit de hand. En niet zoals in het filmpje, waarbij hij zijn hele lijf beweegt, maar gewoon alleen met m'n armen. Ik maak ook een ronddraaiende beweging, niet alleen heen en weer. De juiste hoek aanhouden doe ik intuïtief. Werkt prima volgens mij.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wel grappig om te lezen en te zien. Ik heb ooit wel eens korte uitleg gehad, maar dat stelde niet veel voor. Alleen de braam weghalen met een wetsteen na het machinaal slijpen. De rest heb ik mezelf aangeleerd.


Ik gebruik nooit slijphulpen dus altijd uit de hand. En niet zoals in het filmpje, waarbij hij zijn hele lijf beweegt, maar gewoon alleen met m'n armen. Ik maak ook een ronddraaiende beweging, niet alleen heen en weer. De juiste hoek aanhouden doe ik intuïtief. Werkt prima volgens mij.


Herkenbaar, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En niet iedereen durft het aan om het uit de losse hand te doen.
Mij lukt het ook prima, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen in ieder geval willen starten met een hulpmiddel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.