Deze zaagbouten los maken?

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Hoi,

Ik heb deze nieuwe-oude carcaszaag gekocht. Een Abraham Ashton, met stempel 1918...

Het handvat is redelijk ok, maar als ik hem netjes wil opknappen is loshalen wel makkelijk. Nu zitten er mooie sleuven in de moeren, maar nadat ik de tjap eruit gepeuterd had, leken ze wel soort van hol...

Is het verstandig dit los te halen? Ik had begrepen dat echt oude zaagbouten nog wel eens bros kunnen zijn?

Hopelijk is het op de foto beetje te zien. Je ziet echt ruimte rond wat ik denk de bout is...
Ik zou er wel een nachtje kruipolie ofzo in kunnen laten zitten voordat ik er aan ga draaien.

De zaag zelf is beetje frankenstein geslepen. Lijkt wel alsof de laatste die het heeft gedaan even was vergeten dat het een crosscut is...20240102_213116.jpg20240102_213127.jpg20240102_213225.jpg20240102_213201.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Het lijkt als of er iemand een zaagsnede in de klinknagels heeft gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Carcass saw = crosscut
Tenon saw = ripsaw
Ik noem ze beide kapzaag.
Messing kan bros worden. Ik ken dit voornamelijk van het vervangen van kraanleertjes. Als de moertjes daar groen en rose kleuren breekt het vaak.
Bij zagen denk ik dat dit wel meevalt. Zit het echt vast dan kan het natuurlijk wel breken. Kruipolie in laten werken en een juiste schroevendraaier gebruiken. Je hebt ook gleufmoerschroevendraaiers. Die zijn voor de moderne gleufmoeren. Slijp een oude schroevendraaier in vorm zodat ie goed past in de gleufmoer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en Athanor

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Carcass saw = crosscut
Tenon saw = ripsaw
Ik noem ze beide kapzaag.
Messing kan bros worden. Ik ken dit voornamelijk van het vervangen van kraanleertjes. Als de moertjes daar groen en rose kleuren breekt het vaak.
Bij zagen denk ik dat dit wel meevalt. Zit het echt vast dan kan het natuurlijk wel breken. Kruipolie in laten werken en een juiste schroevendraaier gebruiken. Je hebt ook gleufmoerschroevendraaiers. Die zijn voor de moderne gleufmoeren. Slijp een oude schroevendraaier in vorm zodat ie goed past in de gleufmoer.
Thanks. De sleuf is iets meer dan een 1mm breed. Ik vind het vooral lastig om een schroevendraaier te vinden die breed genoeg is. Deze koppen zijn 14mm... breedste schroevendraaier die ik heb gezien zijn 8mm (en die zijn al aan de dikke kant) Kun je idd bijslijpen...

Hoe zou je de andere kant vasthouden? Want dat zit waarschijnlijk met soort van slotbout achtige manier... maar als het hout gekrompen is of erg droog, dan zat dan niet optimaal houden?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Baptist heeft speciale schroevendraaiers als ik het goed heb. Ik zou of een schroevendraaier afslijpen of een plaatje van een schraapstaal, oude zaag of zoiets gebruiken. Bijna altijd hebben deze schroeven aan de andere kant een vierkant (slotboutachtig) of ribbel. Zelf heb ik een keer messing slotbouten gekocht met gleufmoeren en die gebruik ik voor mijn zagen. Het is niet zo moeilijk om een nieuw handvat te maken en er zijn sites waarop je veel verschillende modellen handvatten kunt downloaden. Let wel op de richting van het hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Die groeven hebben allemaal een andere maat. In begin 1900 werden schroeven machinaal gemaakt. Dus weet je zeker dat het schroeven zijn?
 

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Die groeven hebben allemaal een andere maat. In begin 1900 werden schroeven machinaal gemaakt. Dus weet je zeker dat het schroeven zijn?
nee, maar heb ook niet echt bedacht hoe dat te testen... en zonder altenatief om iets terug te zetten als ik ze echt moet slopen... wil ik er eigenlijk niet aan beginnen.

Stel het zijn klinknagels:
-Draaien maakt ze dol of de slotbout aan de andere kant draaid door.
-Ik zou met een punch erin kunnen gaan (door de sleuf) om ze eruit te mappen.

Stel het zijn schroeven:
- Draaien kan ze los krijgen als de andere kant niet door draaid. Als ze dat wel doen, dan moet ik die kant beschadigen om ze vast te kunnen zetten in tang ofzo.
- Met een punch erin gaan en erop slaan zal geen effect hebben, of de schroefdraad breekt uit.

Dus in beide gevallen als je verkeerd gokt, dan gaan ze stuk :)
En als je goed gokt, is er nog een kans dat het niet werkt...

Dus high-risk, medium-reward oefening. Ik denk dat ik er gewoon omheen ga schuren.

Dan kan ik altijd later nog een nieuw handvat maken met andere bouten als ik dat wil.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Ik zou met een stukje staalwol en een beetje lijnzaad olie proberen wat vuil weg te halen, als je gaat schuren gaat dat het er niet mooier van maken. Ik zou er zeker niet te veel aan doen, is niet nodig naar mijn mening.
 

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Dit zijn vrijwel zeker speciale boutjes, als al aangegeven hiervoor.
Om te voorkomen dat de andere kant doordraait leg ik altijd een paar lapjes rubber (uit een oude fiets-binnenband geknipt) op elkaar op de werkbank en daar de zaag op. Dan met een zo groot mogelijke grote schroevendraaier draaienen daarbij zoveel mogelijk vertikale druk uitoefenen. Het rubber voorkomt dat de kop aan de onderkant doordraait.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piepeloen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.