dewalt dws777-qs

Mahmud

Nieuw lid
15 dec 2025
3
0
45
Oldenzaal
hallo beste mensen..
heb sinds ik de afkortzaag nieuw heb gekocht geb ik altijd met hitachi wde1200 of met een makita VC1310LX1 gebruikt met automatische afzuiging .
zonder maar 1 keer de zekering doorsloeg.
tot 2 weken terug in een woning in duitsland sloeg zekering geregeld door, maar soms ook niet??
dit had ik ook toen ik de stofzuiger tussen heen haalde.
dit kon ik verwijten aan het slechte bedrading en overmatige lasdozen.

gelijk de een klus ernaa in nederland bij een redelijk nieuw huis met een nieuwe meterkast en bedrading had ik het zelfde probleem weer..
ook zelfs toen ik het aansloot op een buitenshuis wcd waarvoor op 1 groep.

heb de zaag helemaal losgehaald en bekeken op kabel breuk etc. ik kon niets zien.
ondanks ik met continu afzuiging gebruik was er best veel zeer fijne stof aan de binnenkant die ik schoon heb geblazen.
nu met afzuiging slaan de zekeringen niet door
zal het te maken aan het fijne stof?

of zal de ''breuk'' in de voeding kabel weer op zijn plek zijn gekomen?

is het handig om de kabel van 2*1m² te vernieuwen naar 3*1,5m² , maar ik zie nergens een aarde aansluiting in de machine.
wellicht heeft dat gele blokje te maken met aarde?
1000039848.jpg
zie foto's van de zaag
1000039849.jpg 1000039855.jpg

heeft iemand enig idee of ervaring met dit soort problemen, en eventueel een oplossing.

Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.504
380
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit is een van de veel voorkomende problemen met DeWalt zagen omdat ze geen softstart gebruiken.
Je aanloopstroom is te hoog waardoor de B curve automaten eruit gaan. Simpele oplossing, gebruik een lang snoer ertussen, maar laat dat niet opgerold op je haspel zitten. Permanentere oplossing is een groep met C curve in de meterkast plaatsen, maar als ik je verhaal zo lees ben je vaan op verschillende plekken en wordt dat dus lastig.

• Leuk
Waarderingen: Mahmud

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.102
310
Zo te zien heb je geen ruimte om een soft starter in te bouwen.
Je zou een losse inschakelstroombegrenzer kunnen proberen.

Bijlagen

• IMG_0741.png
    IMG_0741.png
    219,2 KB · Weergaven: 29
  • Leuk

Mahmud

Nieuw lid
15 dec 2025
3
0
45
Oldenzaal
bedankt voor uw reactie,,
heeft u een tip hoe ik dit moet doen?
m.a.w
waar tussen precies moet het komen en welke specificaties moet de regelaar hebben..

bedankt alvast

Robert Jansen

Nieuw lid
24 nov 2025
8
3
Groningen
Ik heb JJR-01 en SX-12/d3 softstart modules op verschillende afkortzagen en tafelzagen gebouwd. Bij afkortzagen past het meestal niet in de behuizing. JJR-01 soft start modules hebben montage gaatjes. Ik boor dan gewoon een gat in de behuizing boven de schakelaar en leid de draden naar de buitenzijde en schroef de soft starter aan de buitenkant. krimpkous om de bedrading en smeltlijm in het geboorde gat. (Op de buitenzijde monteren is eigenlijk niet toegestaan en zal leiden tot afkeur bij bedrijfsmatig gebruik) Ik zie hier op het forum ook mensen die een lqd-2A 15A250V-5E4 module gebruikt hebben. Misschien past die er wel in?

Maar dan nog zou ik je aanraden om de zaag gewoon te verkopen en een Makita ofzo met soft start te kopen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.738
3.941
Zo'n blokje is 2 bij 3 cm. Als je het kroonsteentje en de bevestigingspennetjes weg haalt, past dat volgens mij wel. De verbindingen van de kabels kun je dan opschuiven.

• Leuk

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.102
310
Dat is dan inderdaad een kleintje, die ken ik zelf niet. Heb er een paar ingebouwd en die waren ongeveer 4,5 bij 3 cm en ongeveer 1,5 cm dik.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.