Dewalt DWS774 kromme as?

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Hallo allen,

Gister na lang wachten (maar dat wist ik bij bestellen) eindelijk de dewalt DWS774 binnen gekregen. Echter viel me bij een van de eerste test zaagsneden op dat de as enigszins krom is. Nu vraag ik me af of ik een zeikerd ben, of dat ik hem moet retourneren. Het is van dewalt misschien het instapmodel (en wat mag je aan nauwkeurigheid verwachten van een ‘bouw’zaag), maar het is toch zeker geen goedkope prul...

ik heb het op film vast proberen te leggen, maar het is moeilijk te zien... Bij het uitlopen van de zaag zie je de schaduwlijn wat op en neer zwabberen. Ik vind dit het best zichtbaar aan de bovenkant, waar de schaduwlijn iets minder strak is. Ook zie je de imbus-bout waarmee het blad vast zit licht zwabberen. Ik heb geprobeerd te meten met een schuifmaat hoe erg de zwabber is: het blad is 2mm breed en de zaagsnede is ongeveer 2,5mm (al is dit niet echt heel nauwkeurig gemeten...). Wat vinden jullie? Acceptabele afwijking of direct onder garantie retourneren?

 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Excuus, ik bedoel ook dat de tanden 2mm breed zijn, die heb ik gemeten, niet de bladdikte. Op het blad heb ik geen dikte-maten gevonden
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.628
1.147
Fryslân
Dit is wel echt een rare zwabber. Als de machine voluit staat, trilt ook alles denk ik? Dat lijkt me ook niet goed voor de machine op de lange duur.
Paar vragen; je hebt een zaagblad zonder reduceerring gebruikt. En je hebt het zaagblad goed geplaatst. En de bout is ook recht erin gedraaid?

Als dit alles goed is, dan zou ik de machine terug sturen. Dit lijkt mij niet goed. Ook voor de langere duur.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.037
Klein-Brabant, Vlaanderen
het zaagresultaat is het enige dat telt
bekom je een rechte zaagsnede, dan is er niets op aan te merken
je begint pas te zagen wanneer de motor op volle toerental is
bij het nalopen van de zaag zullen zowel de zaag als de schaduwlijn niet meer perfect recht gaan
heb je twijfels, en kan je de machine tegen een kleine kost inruilen, doe het dan tijdig
het valt me wel op dat deze zaag enkel een kniegewricht heeft, en niet over een stang glijdt
waarom ben je niet voor eentje met stangen gegaan ?
links de jouwe - rechts 1 met stangen
1608476087997.png 1608476128296.png
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
@jelmer: het zaagblad kwam zo gemonteerd uit de fabriek. Ik heb het nog los gehad omdat ik ook eerst dacht dat daar ergens iets mis ging, maar dat was niet de oplossing. Idd zonder reduceerring, en de bout zit er recht in. Op volle toeren klinkt het mij niet raar, maar dit is mijn eerste afkortzaag dus ik heb ook geen vergelijk.

@ZotVanHout mij lijkt als de machine bij het uitlopen zwabbert, die dat ook op volle toeren zal doen. Overigens heeft mijn zaag exact dezelfde trekfunctie als de door jou afgebeelde dws777, met interne stangen. Een van de redenen waardoor ik van deze zaag gecharmeerd was!
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Of het blad krom is heb ik nog niet bekeken (ga ik doen), maar ik zou dan de zwabber die in de bout zit niet verwachten. Met een gat wat niet in het midden van een blad zit zou ik dan weer geen zijwaartse zwabber verwachten.

overigens geeft de zwarte print op het zaagblad ook een vertekend beeld, daar moet je niet naar kijken. Die staat niet volledig gecentreerd op het zaagblad geprint. Het gaat hierin echt om de zwabber die in de bout zichtbaar is, en uiteraard de zwabber in de schaduwlijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.037
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout mij lijkt als de machine bij het uitlopen zwabbert, die dat ook op volle toeren zal doen
je mag dit terecht veronderstellen
ook ik heb mij dit altijd afgevraagd bij de afkortmachines die ik heb (een dewalt nr ??? van 305 mm + een bosch 8sjl van 216 mm)
en ik vraag me dit nog altijd af, want bij het uitbollen lijkt het of ze schuin gaan lopen
stuur de machine bij twijfel terug, en vraag een andere
wat zijn de voorwaarden ? kost ?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.286
172
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Heb je de breedte van je tanden over 3 tanden gemeten? je tanden staan om en om iets naar links en iets naar rechts uit het midden van het blad. Het is dus normaal dat je een bredere zaagsnee krijgt dan de dikte van je tand en blad.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Zonder blad direct op de as meten. Alle opdruk op het blad de ruimte op de ring en de imbus die niet lekker centreert leid alleen maar af.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Het zwabberen van de inbusbout kan ook liggen aan de bout zelf. Het moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk, als dat kan , door hier een kwalitatief mindere bout te monteren dan doen ze dat. Kan ook zijn dat het draadgat iets uit het midden is geboord. Lijkt me niet waarschijnlijk, maar tegenwoordig kijk ik nergens meer van op.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als je wilt controleren of het blad zwabbert, of scheef staat. Machine van het stroomnet halen, viltstift met een scherpe punt op de zaagtafel vastmaken, zodat de punt het zaagblad net raakt, dan het blad met de hand gaan draaien, krijg je een gelijke cirkel op je blad, is je blad recht.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Bedankt voor alle reacties! ik heb een aanvraag ingediend bij toolnation om aan de hand van het filmpje te beoordelen. Even afwachten wat zij ervan vinden. Mocht het geen garantiegeval zijn volgens hen, dan kan ik de zaag natuurlijk altijd gewoon retourneren binnen de bedenktijd (zaterdag pas geleverd).

Ik heb geprobeerd de zwabber te herkennen met het zaagblad gedemonteerd, maar juist die bout en het zaagblad versterken het zichtbare effect. Zonder deze componenten was het niet of nauwelijks zichtbaar, maar dat is op zich niet gek: een afwijking van 0,1mm op de as wordt versterkt door de grootte van het zaagblad, en kan bij de snede voor een veelvoud daarvan zorgen.

Dat van de viltstift kan ik wel nog eens proberen, thanks voor de tip!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.932
849
Oss
Voor mijn gevoel is er weinig mis met deze machine.
Gewoon gaan zagen en kijken naar het resultaat.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.574
263
Mss dat je eens kunt meten aan het eind van het zaagblad (dus nog voordat de tanden beginnen) met een micrometer/klokje?
Meten is weten.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Gister al meteen een reactie van toolnation, waarin ze erkennen dat de machine inderdaad niet naar behoren draait en teruggestuurd mag worden. Nog even afwachten hoe ze het op gaan lossen, maar het is in ieder geval hoopvol (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.