Dewalt DW745 Softstarter plaatsen

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
168
30
Berlaar-Heikant BE
Ik was het beu dat deze zaag direct volledig opstart. Dus niet geleidelijk aan.
Na lang uitstellen dan toch.
Vandaag ook maar tussen ziekte in een softstartmodule geïnstalleerd.

Gekocht op amazon en is 1 van 230V- 16A met de 3 gekende aansluit draden.
Wel wat gepriegel om dit er in te krijgen. Maar na kijken van paar tutorials en ook wel een beetje logisch nadenken is het mij gelukt.
Ik heb deze aangesloten met kabelklemmen dus niets gesoldeerd en ook geen wago llemmen gebruikt. Alles is dus omkeerbaar.
1000045053.jpg
1000045054.jpg
Hierna alles getest en het werkt.
Na de test alle blote delen metaal maar met isolatietape afgeplakt.Lijkt me wel net zo veilig.
1000045055.jpg
1000045056.jpg
Na het definitief inbouwen en dus ook alles netjes gemonteerd weer getest.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vind het toch wel jammer dat DeWalt nog steeds over de gehele breedte geen softstart toepast, pas naar de afkortzagen gekeken maar ook daar kwam ik dit weer als manko tegen.
in jouw bemerking kan ik inkomen
DE hanteert blijkbaar de strategie om vooral eerst een voet tussen de deur te krijgen
voor hen komt de rest later of niet
zachte start op eigen kosten als aanvulling is hier een klassieker !
prijzen & kwaliteit met andere merken vergelijken kan en mag ik helaas niet
ik lees dat je bij een DE direct oorstoppen moet kopen
die zouden ze er toch bij kunnen geven
en gratis !

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
199
53
Utrecht
in jouw bemerking kan ik inkomen
DE hanteert blijkbaar de strategie om vooral eerst een voet tussen de deur te krijgen
voor hen komt de rest later of niet
zachte start op eigen kosten als aanvulling is hier een klassieker !
prijzen & kwaliteit met andere merken vergelijken kan en mag ik helaas niet
ik lees dat je bij een DE direct oorstoppen moet kopen
die zouden ze er toch bij kunnen geven
en gratis !
Ik niet; het zijn bouwzagen en over het algemeen wordt daar gewerkt met hogere stroomsterktes en speelt dat “manko” niet. En gehoorbescherming zou je toch altijd moeten dragen bij volumes boven de 85dB en daar zit je snel aan in de bouw.. bovendien krijg je gehoorbescherming dan van de werkgever, gratis..😉.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.656
917
Moordrecht
Ach, C-zekering ertussen en Bob is je oom. In mn eerste werkplaats had ik er een lang verlengsnoer tussen, want maar 1 stop (kelderbox). Maar goed, voor die 12 euro en een uurtje tijd heb ik een fijnere machine, in ieder geval voor het gevoel.
Niet dat ik daar angst van had of heb, maar nu toch iets vriendelijker voor het elektriciteitsnet in mijn werkplaats.

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
168
30
Berlaar-Heikant BE
Ach, C-zekering ertussen en Bob is je oom. In mn eerste werkplaats had ik er een lang verlengsnoer tussen, want maar 1 stop (kelderbox). Maar goed, voor die 12 euro en een uurtje tijd heb ik een fijnere machine, in ieder geval voor het gevoel.
Die staat er al tussen hoor. Mijn werkplaats is een oude varkensstal. Maar als je het licht ziet flikkeren bij opstart dat vind ik storend. nu geen last meer van.Laat ik zeggen het is nog geen uurtje werk en voor het geld moet je het niet laten.Nu is de start va nee machine toch wat minder direct
Ik niet; het zijn bouwzagen en over het algemeen wordt daar gewerkt met hogere stroomsterktes en speelt dat “manko” niet. En gehoorbescherming zou je toch altijd moeten dragen bij volumes boven de 85dB en daar zit je snel aan in de bouw.. bovendien krijg je gehoorbescherming dan van de werkgever, gratis..😉.
Vind dit toch wat kort door de bocht. Het zijn inderdaad bouwzagen maar dan nog. Een softstart vanaf fabriek is nu ook de kost niet. Als je nu een karwei moet gaan doen bij een verbouwing dan heb je toch ook daar de elektriciteit. Stel oud pand, ...uitklappen zekering. Hier met de verbouwing van het huis zelf meegemaakt. Na de verbouwing natuurlijk geen last van.
Gehoorbescherming is trouwens standaard vind ik als je met frezen, tafelzagen, ... gaat werken.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
199
53
Utrecht
Die staat er al tussen hoor. Mijn werkplaats is een oude varkensstal. Maar als je het licht ziet flikkeren bij opstart dat vind ik storend. nu geen last meer van.Laat ik zeggen het is nog geen uurtje werk en voor het geld moet je het niet laten.Nu is de start va nee machine toch wat minder direct

Vind dit toch wat kort door de bocht. Het zijn inderdaad bouwzagen maar dan nog. Een softstart vanaf fabriek is nu ook de kost niet. Als je nu een karwei moet gaan doen bij een verbouwing dan heb je toch ook daar de elektriciteit. Stel oud pand, ...uitklappen zekering. Hier met de verbouwing van het huis zelf meegemaakt. Na de verbouwing natuurlijk geen last van.
Gehoorbescherming is trouwens standaard vind ik als je met frezen, tafelzagen, ... gaat werken.
Jij, als verbouwer van je huis, bent de doelgroep van deze deWalt niet. Je kunt het kort door de bocht vinden, maar in de bouw spelen dit soort issues niet.
De particulier schaft met een reden een dergelijke zaag aan, maar weet vaak niet wat er nu exact gekocht wordt, dan zet ie ’m aan en klapt de automaat eruit. Als een professional een verbouwing gaat doen in bv een door jou gesteld oud pand, klikt ie zo een “C” automaat in de groepenkast.
Ik heb de grotere uitvoering als tweede zaag, want lekker voordelig en naar zolder te tillen, maar heb ook gelijk een soft start ingebouwd en mijn huis had ik al voorzien van “C” automaten. Gewoon vanwege het geweld met opstarten dit ingebouwd.

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
168
30
Berlaar-Heikant BE
Jij, als verbouwer van je huis, bent de doelgroep van deze deWalt niet. Je kunt het kort door de bocht vinden, maar in de bouw spelen dit soort issues niet.
De particulier schaft met een reden een dergelijke zaag aan, maar weet vaak niet wat er nu exact gekocht wordt, dan zet ie ’m aan en klapt de automaat eruit. Als een professional een verbouwing gaat doen in bv een door jou gesteld oud pand, klikt ie zo een “C” automaat in de groepenkast.
Ik heb de grotere uitvoering als tweede zaag, want lekker voordelig en naar zolder te tillen, maar heb ook gelijk een soft start ingebouwd en mijn huis had ik al voorzien van “C” automaten. Gewoon vanwege het geweld met opstarten dit ingebouwd.
Wel dat geweld met opstarten vind ik nu dus eigenlijk niet echt kunnen. Het geluid vind ik zoals gezegd eigenlijk niet erg.Voor een producent is dit toch gemakkelijk op te lossen. Nu dit wist ik natuurlijk bij aanschaf van de machine. Langs de andere kant waarom zou de producent dit aanpassen als we het allemaal zelf doen. Bespaard hun natuurlijk weer wat kosten.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
199
53
Utrecht
Alleen hobbyisten / amateures passen het aan denk ik. In de bouw interesseert werkelijk niemand het. Daar zijn de meeste flinke machines gewelddadig. Er is voor de fabrikant 0 reden om hier iets mee te doen.
Ik gebruik ook liever mijn tafel met inductie maar die staat soms net te ver weg😳

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
168
30
Berlaar-Heikant BE
Alleen hobbyisten / amateures passen het aan denk ik. In de bouw interesseert werkelijk niemand het. Daar zijn de meeste flinke machines gewelddadig. Er is voor de fabrikant 0 reden om hier iets mee te doen.
Ik gebruik ook liever mijn tafel met inductie maar die staat soms net te ver weg😳
Dit is jammer genoeg mijn enige tafel. Maar ik begrijp de reden wel maar toch. Voor de motor is dit toch ook niet zo goed, andere onderdelen die die klap krijgen.
Ik begrijp natuurlijk wel dart ze op de bouw daar geen rekening mee houden.
Maar als het de levensduur van de machine kan verlengen mag het toch ook gezegd worden.
Voor de fabrikant natuurlijk minder van belang want sneller een nieuw toestel kopen.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.459
331
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan zeggen wat je wilt over dat deze bedoelt is voor de bouw, zoals ik zei heb ik pas eea aan machines zitten vergelijken en daar valt gewoon op dat bv een Makita in dezelfde prijsklasse deze tekortkoming niet heeft. En dat is toch ook echt wel een merk wat veel voor de bouw maakt.

• Leuk
Waarderingen: pietjeekes

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
199
53
Utrecht
Je kan zeggen wat je wilt over dat deze bedoelt is voor de bouw, zoals ik zei heb ik pas eea aan machines zitten vergelijken en daar valt gewoon op dat bv een Makita in dezelfde prijsklasse deze tekortkoming niet heeft. En dat is toch ook echt wel een merk wat veel voor de bouw maakt.
Zeker zo, maar vergelijk de Amerikaanse eens met de Japanse bouwcultuur..
En iedere fabrikant maakt zijn eigen keuzes en zullen daar ongetwijfeld redenen voor hebben.
De Makita's hebben idd een softstart ingebouwd, maar zijn zeker 25-40% duurder dan de deWalt's.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.