Dewalt DW744xp tafelzaag

tools

Nieuw lid
31 jan 2011
11
0
hallo allemaal,

Ik ben een tijdje terug dit forum tegen gekomen, en ik moet zeggen er worden hier leuke onderwerpen besproken.
Met antwoorden waar je wat aan hebt.

Nu heb ik ook een vraag het onderwerp komt al vaker aan bod maar dit type eigenlijk niet.
Ik ben opzoek naar een andere tafelzaag en zit er over te denken om een: Dewalt DW744XP
te kopen.

Dit gaat mij met name om de hoge wattage (2000 watt) die de machine heeft en dat er de mogelijkheid op zit om bredere platen mee te zagen.

Heeft iemand zo'n machine of weet iemand er meer van dan verneem ik dat graag.

mvg rob

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ja, sinds een jaar heb ik deze machine. Ben er tevreden mee.
Langsgeleider, miter track en zaagblad zijn goed in lijn af te stellen (nou ja, die miter track natuurlijk niet). Groot voordeel is de rack and pinion van de langsgeleider, daarmee is het goed instellen.

De verstekgeleider zelf is een beetje een onding, want er zit wat speling in. Met enig knutselen of het maken van een eigen slee kom je al weer een heel eind.
Laatste nadeel: stofafzuiging, dat werkt niet goed (moet ik nog eens naar kijken)
 

tools

Nieuw lid
31 jan 2011
11
0
haasjetik bedankt

Heeft de machine ook genoeg kracht om een keer, een regel van 50/70 door te zagen zonder dat hij meteen stil valt.

Om op de stof afzuiging terug te komen, werpt hij de stof niet goed uit de machine of hoopt het zich in de machine op?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Oef, die maat heb ik nog nooit geprobeerd. Ik zal dit weekeinde eens kijken of ik iets heb liggen om te proberen.

Stof hoopt zich onder de machine op; ik ben altijd nog van plan om de zijkanten beter af te sluiten en onder de machine een soort stofluik (chute) te maken.
Het heeft ook te maken met het feit dat ik alleen maar een Festool Midi heb voor de afzuiging.

Stof aan de bovenzijde is er ook, maar dat kun je met een andere kap (shark guard) wel verbeteren.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik zou niet proberen om hout van 50 en 70 mm direct door te zagen.
Daar zijn deze niet echt voor gemaakt.
Het hangt ook af welke hout je gaat zagen.

De geleider iets ruimer nemen 2 a 3 mm!
Wat ik doe is de zaag halverwege het blok zetten en schulpen.
Daarna de balk omdraaien en dan nog eens schulpen.
Dan de goede maat instellen en de zaag geheel omhoog en dan nog eens schulpen.

Dan heeft de zaag merkbaar minder kracht nodig.

Anders valt de zaag stil en dat is niet goed voor de levensduur van de cirkelzaag motor.

Zelf de echte schulpzagen die hebben al moeite mee om sommige houtsoorten te schulpen.
 

tools

Nieuw lid
31 jan 2011
11
0
Allemaal bedankt voor de reacties.

Het gaat mij inderdaad om het schulpen van het hout. Vaak vuren hout
Voor het afkorten heb ik wel een afkortzaag, maar voor het schulpen ben ik eigenlijk opzoek naar een sterkere en compacte tafelzaag.

Het aanbod hierin is best groot maar kan de juiste machine nog niet vinden. :cry: :cry:

mvg rob
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Recentelijk heb ik vuren balkjes 44*44 geschulpt (met een thin kerf schulpblad) en dat ging prima. Misschien zeg ik iets heel raars, maar kun je dan niet beter naar een lintzaag gaan kijken?
 

tools

Nieuw lid
31 jan 2011
11
0
Nee een lintzaag lijkt mij niets, ik wil hem ook af en toe meenemen op locatie en dat zie ik met een lintzaag niet echt zitten.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ok; op het risiko dat dit topic te oud is, toch een reactie.
@ haasjetik: is alles aan deze tafel te verstellen?
Denk aan zaagblad tov t tracks e.d. dit om e.e.a. goed uit te lijnen.
Is de fence om te schulpen nauwkeurig?
Vind het tandwiel systeem voor de fence echt geweldig, en vraag mij af waarom er niet meerdere merken gebruik maken van dit systeem.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hey Wupsie, je hebt heel wat gepost over allerlei zaagtafels hier, nogal uiteenlopende modellen, Scheppach TS-2010, Inca Major, deze deWalt, wat wil je ermee zagen? Wat ga je met de machine doen?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ja, zaagblad en fence zijn afstelbaar, bijvoorbeeld tov miter track. Zie ook manual.

Wat bedoel je met je vraag of de fence nauwkeurig genoeg is?

Tandwiel systeem loopt soms wat vol met stof en dat maakt dat je er wel aandacht aan moet geven. Dat stof is sowieso een beetje een probleem, ik heb er nooit en goede oplossing voor gevonden.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@Haasjetik: dank voor de info en nuttige link, wordt gewaardeerd :)

@Scheppie: je komt wel eens wat tegen op MP, en dacht bv dat de inca veur een prikkie van de hand zou gaan, niet dus
De scheppach 2010 leek mij een mooie zaagtafel, hulpstukken zijn nog betaalbaar en verkrijgbaar.
De scheppach staat bij een soort van handelaar, heb er geen goed gevoel bij, en hij wil er 400 euro voor, daar komen dan nog de kosten voor twee tafels bij, en dan gaan we richting de 6 a 700 euro.
Naar aanleiding van jou info betreffende deze tafel staat ie even on hold :)

Bedankt voor jullie reactie mannen, tja, de keuze wordt kleiner, ben dus op zoek naar een zaagtafel met een nauwkeurige fence, en nu kwam ik er op mijn schier eindelose nachtelijke omzwervingen op het www achter, dat bij dewalt de fence over twee tandbanen loopt.
Dit is ook nog eens bij te stellen, dus mijn vraag was hoe nauwkeurig je dit kan stellen.
M.a.w. hoe groot is de afwijking ???

Wat betrefd het gebruik van de zaag:
Soms maak ik setjes speakers, van mdf of berken multiplex, ook wel subwoofers, de baffels maak ik vaak van echt hout, dus ... sta nu op het punt een tafel te maken van ongeveer 4cm dikke planken, ja Rick, ik haal ze binnenkort op :) :)
Verder is de planning dat ik er ook nog wat andere meubeltjes mee ga maken.
Volgende zomer staat er wat buitenmeubilair op de planning, waarschijnlijk eiken.

Kortom, de tafel moet voldoende vermogen hebben, mooie grote afmetingen hebben, een schone zaagsnede, en voldoende zaagdiepte, gekoppeld aan precies af te stellen fences :)

Ook wil ik wat kleiner spul gaan maken, zoals kistjes enzo :)
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Bedankt voor jullie reactie mannen, tja, de keuze wordt kleiner, ben dus op zoek naar een zaagtafel met een nauwkeurige fence, en nu kwam ik er op mijn schier eindelose nachtelijke omzwervingen op het www achter, dat bij dewalt de fence over twee tandbanen loopt.
Dit is ook nog eens bij te stellen, dus mijn vraag was hoe nauwkeurig je dit kan stellen.
M.a.w. hoe groot is de afwijking ???

Je kunt de achterste baan verschuiven ten opzicht van de voorste. Daarmee zet je de fence parallel aan bijvoorbeeld het zaagblad (dat lijkt me het handigste in ieder geval :) ). Ik kan het niet in een getal uitdrukken, maar ik krijg de boel er wel goed mee.

Als je goed wil afkorten moet je een aangepaste miter fence maken. De meegeleverde versie is niet nauwkeurig genoeg. Met een simpel kunststof rail met stelmogelijkheid kom je een heel eind.

Het ding is niet al te duur, maar voor zijn prijs zeer nauwkeurig.
 

JJ Geers

Nieuw lid
9 nov 2013
10
0
Schijndel N. Br.
Hallo,

even een vraagje van een nieuw forumlid (ik zal me binnenkort uitgebreider voorstellen hoor :) )
en sinds kort eigenaar van bovengenoemde Dewalt zaagtafel:

Ik heb 'm sinds enkele weken hier binnen staan, maar ik krijg 'm niet aan de praat.
Zodra ik de groene knop indruk komt de motor wel op gang, maar kennelijk krijgt hij te weinig stroom
om zichzelf draaiend te houden.

Nu slurpt ie 11,5 ampere, en 2000 watt. Op advies heb ik 'm op allerlei stopcontacten geprobeerd,
maar helaas. Is er hier iemand die er misschien iets over kan zeggen?
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Misschien een vreemde opmerking, maar probeer eens om de stekker andersom in het stopcontact te steken. Sommige schakelaars blijven alleen gesloten met de juiste orientatie van fase, nul en aarde. Je hebt wel een randaarde stopcontact in gebruik?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
haasjetik bedankt

Heeft de machine ook genoeg kracht om een keer, een regel van 50/70 door te zagen zonder dat hij meteen stil valt.

Om op de stof afzuiging terug te komen, werpt hij de stof niet goed uit de machine of hoopt het zich in de machine op?

Ik heb het broertje van deze en die heeft geen enkele moeite om het hele max zaagblad door vuren te trekken. Als je het beleid doet merk je niet eens dat ie hard moet werken. Het is natuurlijk logisch dat dit alleen werkt als de tanden niet versleten zijn en als je de handel er met sneltreinvaart door duwt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.