deurplaat voor poortdeur

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Ik ben toe aan een nieuwe poortdeur voor de toegang naar mijn achtererf. Deze wil ik graag van een 40mm multiplex deurplaat maken. De deur bevindt zich geheel buiten, dus geen 'warme' kant. Heeft het zin om hiervoor een plaat toe te passen die is gestabiliseerd met aluminium lagen, bv Aluplex? Of volstaat een goede kwaliteit 'normaal' wbp multiplex?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Buiten heb je altijd wisselende omstandigheden ivm windrichting, zon e.d., dus wordt een deur al snel enigszins onevenredig belast. In hoeverre dat een probleem is hangt af van de positie, afwerking, kwaliteit van de plaat, constructie, toleranties etc.
Oftewel; wil je zekerheid dan is alustabiel een dure, maar vrij zekere optie, alles minder geeft je meer risico. Waarbij geldt hoe hoogkwalitatiever de plaat en afwerking, hoe minder risico en vaak ook hoe duurder.
De kopse kanten verdienen sowieso al de nodige aandacht, ik zou de bovenzijde minimaal al afschuinen.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Hier is eind jaren 90 een multiplex deur geplaatst als poort. Volledig buiten en blootgesteld aan de elementen. Buiten jaarlijks wat schilderwerk en af en toe bijschaven blijft hij het doen. Aanraden kan ik het evenwel niet. Want werken doet het altijd. Koud weer is goed sluiten. Vochtig en warm, klemmen. Zomer in volle zon, klemmen. Geen zon, perfect sluitend...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.