Deurmaten voor binnendeuren

Frederik1980

Nieuw lid
9 apr 2021
19
0
Maassluis
Wie zou mij kunnen helpen. Ik ga binnenkort beginnen met het maken van binnendeuren.

Mijn stompe deurkozijn is 93cm breed en 234 cm hoog. Welke deurmaten dien ik hiervoor aan te houden om deze netjes passend erin te maken?
De dikte van mijn deur zal 36mm zijn terwijl de sponning waar deze invalt 43 mm is. Dien ik hier nog rekening mee te houden met de scharnieren bijvoorbeeld.

Alvast dank voor de reacties.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
In de hoogte gaat er nog een dorpel af, of een doorgelegde vloer. In de breedte kan je beginnen met een spleet van 2,5 mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Je weet hoe groot het gat is, dus de deur moet iets kleiner. Hoeveel kleiner hangt af van hoe recht het kozijn is en hoe vlak de vloer. Meer is er niet over te zeggen van hier af.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Begin met 4 mm smaller dan het kozijn (2 mm aan weerszijden), dan heb je nog genoeg om de deur op maat (en arm!) te schaven zonder een enorme kier te krijgen.
Vooral bij oude huizen, meet eerst of het kozijn recht is.
In nieuwbouw heb ik ook gezien dat men links en rechts 0.5 cm hanteert, zodat de deur altijd past. Scheelt werk, maar ziet er weinig elegant uit vind ik.

Voor de bovenkant ook 2 mm aanhouden. De ruimte aan de onderkant hangt af van de situatie in je huis. De norm voor nieuwbouw met mechanische afzuiging is rond de 3 cm (uit mijn hoofd).
In oude, gerenoveerde huis zou ik 1,5-2 cm aanhouden bij passief geventileerde ruimtes (ventilatieroosters) en 2-3 cm. bij mechanische afzuiging.

De dikte van mijn deur zal 36mm zijn terwijl de sponning waar deze invalt 43 mm is. Dien ik hier nog rekening mee te houden met de scharnieren bijvoorbeeld.
Dat kan prima. Als je bestaande scharnieren gebruikt, meet voor de zekerheid de breedte op. Meestal passen die op de smallere deur, anders zijn er extra smalle scharnieren te koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.