Deurklinken

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zou de gaatjes in de deur juist wel op de precieze maat maken, zodat het niet zo makkelijk uitleutert, doet dat al makkelijk genoeg met het gebruik van de klinken, en installeren hoef je maar een keer, een beetje moeilijker maakt niet uit IMO ;)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zou de gaatjes in de deur juist wel op de precieze maat maken, zodat het niet zo makkelijk uitleutert, doet dat al makkelijk genoeg met het gebruik van de klinken, en installeren hoef je maar een keer, een beetje moeilijker maakt niet uit IMO ;)

Als ze strak genoeg zet loopt dat wel los (eigenlijk niet dus) is mijn ervaring. En het gaat toch gebeuren, dat de gaten ergens groter worden wanneer je de deuren niet uit de scharnieren licht. Of je moet echt megagoed haaks kunnen boren uit de losse hand, op een verticaal vlak. :D ;) Mij lukt het iig niet, dus de boutjes een slag strakker en 't zit nog prima. En 't is in mijn ervaring een drama om die krengen goed voor 't gat in het slot te krijgen.

Maar, het is het proberen waard om het precies pas te krijgen! Kleiner boren lukt volgens mij nog steeds niet. ;)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als ze strak genoeg zet loopt dat wel los (eigenlijk niet dus) is mijn ervaring. En het gaat toch gebeuren, dat de gaten ergens groter worden wanneer je de deuren niet uit de scharnieren licht. Of je moet echt megagoed haaks kunnen boren uit de losse hand, op een verticaal vlak. :D ;) Mij lukt het iig niet, dus de boutjes een slag strakker en 't zit nog prima. En 't is in mijn ervaring een drama om die krengen goed voor 't gat in het slot te krijgen.

Maar, het is het proberen waard om het precies pas te krijgen! Kleiner boren lukt volgens mij nog steeds niet. ;)

Ja ervaringen verschillen, Ik heb dus wel gehad dat krukken los kwamen te zitten en het hele boeltje wiebelde, vooral doe oude sloten met een vierkant gat waar dus eigenlijk niets de klinken op zijn plaats houden maar een vlak schijfje aan de buitenkant van de deur, en dan gaat het er wel over hoe stevig en wat voor soort model het is, soms zitten er scherpe kantjes aan die zich vastzetten, maar net zo dikwijls is het zacht en dun materiaal dat alleen door frictie op z’n plaats gehouden word, en hout krimpt etc.

Goed meten en alleen aan beide kanten door het hout in het slot boren, de gaten zitten al in het slot en kaars recht tegenover elkaar, in ieder geval, Ik ga voor precies passend :)
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Hallo, vwb de houtafwerking kun je secondelijm gebruiken, dit word ook vaak gebruikt bij pennen.
gr Leendert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Een groot probleem bij het monteren van rozetten of platen is dat lang niet alles vlak of haaks is. Uitleg als het slot niet haaks en evenwijdig in deur zit dan zit de 8 mm krukstift niet meer haaks op de deur en als de rozetten dan wel haaks zitten krijg je extra slijtage of loszittende rozetten. Bij montage was bij ons altijd het advies om ruim te boren. Bij montage van design schilden 15x15cm was dit een serieus probleem.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mijn ervaring is dat het precies boren van de patentboutjes handiger is
Ik kom ook wel eens grote gaten tegen die wat leo al aangaf los komen door de hoeveelheid beweging
Maar ook voor het vastzetten van de boutjes zijn kleinere gaatjes makkelijker want anders maakt het boutje een hoek tenopzichte van mekaar of bij hele grote gaten steek je ze langs mekaar en is het meer een soort zenuwe spelletje
Ook hier geld goed uitmeten maakt het leven makkelijk
Ook niet blijven voort borduren op de elende van je voorgangers , als bijv het slot scheef is ingeboord eerst aanpassen voor dat je verder gaat met afmonteren
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.036
375
Alphen aan den Rijn
Rozetten op de goede plek vasthouden , dan met boor 5 mm voorzichtig doorboren . Kan ook vanaf 2 kanten .
Als het een holle deur is geen Loctite gebruiken , als het gaat bewegen kan je ze later aandraaien .

Succes Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.