deuren voor keuken

Bertlo

Nieuw lid
26 mei 2013
1
0
ik ben van plan om de eiken deuren en ladefronten zelf te maken voor een keuken. als onderbouw de Ikea kasten gebruiken. wie heeft hier ervaring mee.?

bvd . Bertle
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik zou Ikea kasten links laten liggen en voor iets als Bruynzeel kasten gaan. Ikea heeft hier en daar zijn eigen standaarden en de kwaliteit vind ik persoonlijk nogal magertjes
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb zelf frontjes gemaakt voor de lades en de hoge kasten van Ikea. Ik heb de corpus van de Method (keuken) kasten gebruikt maar gebruik ze zelf als kledingkast.

Hier een verslag:

 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik heb al zo'n 20 jaar een keuken van ikea, bevalt me nog steeds. Heb me indertijd uitgebreid laten informeren: alle keukenkastjes zijn van spaanplaat en hardboard. De bruinzeelkasjes waren toen zo'n vijf keer duurder. Iedereen die een merkkeuken koopt van zo'n 10.000 of meer weet één ding zeker: je bent getilt. Mandemakers kan er een voetbalclub van sponseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Je ziet wel eens dat bij massieve houten kastdeuren aan de achterkant lijsten dwars op de delen erop gezet worden in een zwaluwstaartprofiel. Dit om kromtrekken tegen te gaan. Ik meen met te herinneren dat dit op het YouTube-kanaal van SWR Handwerkskunst een keer voorbij gekomen is & wellicht ook bij Ishitani Furniture. Zeker weten dat de laatste het doet bij tafelbladen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Mijn ervaring is als die van Chevy. De keukens van Ikea waren 20 jaar geleden echt van een andere kwaliteit.

Dat gezegd hebbende bezocht ik toevallig vorige maand een (ikea)keuken die ik vijf jaar terug met aftermarket eiken fronten heb geïnstalleerd. Gebruikt door een gezin met vier kinderen. En daar was weinig bovenmatige slijtage te bespeuren. Alleen de vaatwasser was al een keer vervangen😏
 

ChristyAnu5

Nieuw lid
7 feb 2024
3
0
Eindhoven
Wat is het beste sterke alternatief qua houtsoort voor de keukenkasten zelf te bouwen, met nog een haalbaar prijsje.

En dus al zeker geen ikea kwaliteit..
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Dat hangt er vanaf wat voor machines je hebt.
Ik heb ooit jaren geleden een keuken gekocht via Karwei en dat was prima kwaliteit.
Ik heb honderden keukens gemaakt in de tijd dat ik nog werkzaam was als interieurbouwer in loondienst en daarvoor heb je op z’n minst een formaatzaag, een kantenverlijmer en een mal voor rijboring en scharnieren nodig.

Je kunt ook standaard panelen van de dhz zaak opdelen en een kantenbandje er op strijken, zelf een mal maken voor rijboring en schanierboring maar dan moet je:
A) de standaard maten kennen en,
B) de juiste machines hebben.

Inkopen van kasten en zelf de deuren en panelen maken is dan zeker een alternatief!
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.