deur niet haaks - wie weet raad?

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste allen,

Voor een kledingkast heb ik een viertal deuren gemaakt. Het eindresultaat is fraai maar ik heb een grote zorg. 3 van de 4 deuren zijn niet haaks! Ik pieker me suf wat het probleem is omdat ik denk in het werk alles keurig heb gecontroleerd, te hebben gezaagd en verbonden. Zo passen ze volgens mij niet het kozijn.

De deuren zijn paneeldeuren van vuren. 2 stijlen (27x69), een vuren boven en onderkant (27x143) met vlakken van triplex (3,6mm), onderling verbonden met vuren (27x69). Alles is verbonden met domino's en de vlakken vallen een cm weg in een gefreesde groef. Na het verlijmen van alle vlakken heb ik de diagonale gemeten, maar zit met een verschil van een half cm. Dat vind ik zelf te veel.

Waar is het fout gegaan? En belangrijker nog. Is het nog te corrigeren of is dat van de regen in drup? Zo bedacht ik me dat ik de deur die wel haaks is als voorbeeld gebruik om alle deuren haaks te zagen (met de invulzaag). Daarmee worden ze wel wat kleiner, maar dat is geen probleem. Het kozijn waar ze in vallen moet nog gemaakt worden.

Ik vraag me ook af of ik het wel goed verbonden heb. Had ik de panelen bijvoorbeeld meer speling moeten geven in de groef en moet je ze überhaupt wel volledig verlijmen?

Wie heeft hier ervaring mee? En weet raad. Ik hoor graag van jullie.

IMG_3093.JPG
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Heb je tijdens het opsluiten de diagonalen gemeten ? als er wat ruimte in de verbindingen zit is dat het moment om te zorgen dat het haaks wordt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.620
Normaal lopen de stijlen door en zit de rest van het hout er tussen. Nu heb je een heel klein raakvlak waardoor je stijlen al snel een kleine afwijking kunnen krijgen. En dan kom je niet meer haaks uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Goede vraag. Ik heb het geprobeerd te corrigeren nadat alles in de (natte) lijm zat en ik de diagonale checkte. Maar er was in sommige geen beweging te krijgen, ook niet na een paar goede tikken op 1 van de hoekpunten om de deur. Ik geloof dat ik het een volgende keer het nog een keer check alvorens in te lijmen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Als de lijm eenmaal is opgedroogd zul je met een schaaf aan de slag moeten. Of met een invalzaag. Maar voor dit soort klusjes pak ik altijd de schaaf. Als je goedgelijkend hout kunt vinden met een beetje passende nerf kun je zelfs een vullatje lijmen om eventuele kieren op te vullen aan andere zijden. Met een beetje mazzel zie je dan nog maar heel weinig van.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.777
746
Enschede, Twente
Ik weet dat dit achteraf 'beter weten' is, maar het handigst is om deuren een halve cm of zo overmaats te maken, zodat je ze passend kunt maken met de schaaf of de invalzaag met rail...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Bij het verlijmen trek je zulk een deur recht door de lijmklemmen iets schuin te leggen. Je klemt eerst met de lijmklemmen recht (evenwijdig met de regels). Dan meet je de diagonalen. Zijn die verschillend, dan moeten de lijmklemmen iets schuin (links of rechts schuin hangt af van de richting van de afwijking). Door een beetje schuin te klemmen, trekt het werkstuk recht. Controleren doe je niet met een winkelhaak maar door de diagonalen te meten.
De panelen moeten uiteraard wel wat speling hebben.
Recht zagen kan, maar dan worden je stijlen wel taps.
Vermits je nog deuren moet maken zou ik helemaal opnieuw beginnen en dit als leergeld beschouwen.Dat is helemaal geen schande en hoort bij het leerproces.
De panelen kan je gewoon herbruiken, de kaders raak je wel kwijt in andere onderdelen van de kast.
Ik weet niet of je de andere deur al klaar hebt, maar het is aangeraden alle onderdelen van alle deuren in één keer te maken. Als je voor elke deur opnieuw begint is de kans op fouten groter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.