Deur en raam(kozijn) maken in houtskelet schuurtje

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Hoi allen,

Ik zou graag jullie advies vragen over hoe de raam en deur te plaatsen in een houtskelet schuurtje. Ik heb een houtskelet gebouwd met uitsparingen voor deur en raam. Door tijdsdruk en -gebrek vanwege andere projecten, hadden we niet alle details uitgewerkt. Mijn vader had een opzet voor het skelet gemaakt, een partij tweedehands hout en isolatie geregeld en ik ben enthousiast gaan bouwen. Nu de gevelbekleding er tegenaan zit, twijfel ik wat de beste manier is voor de deur en het raam. Hoe nu verder?

Kort de opbouw: simpel recht hok, ongeveer 260*180 cm. buitenmaat en plat dak voor sedum. Ongeveer midden op de lange kant een deur, op de korte kant een raam (klepraam). Het skelet bestaat uit 5*7 cm. vuren en 7*12 cm. dakbalken. Tussen de regels is 2*3 cm. pir plaat ter isolatie. Aan de buitenkant dampopen folie met latten van 15 mm. dik. De gevel is aan de achterkant bekleed met geïmpregneerd grenen dubbel rabat en aan onze zichtkant met red cedar rabat. De binnenkant wordt afgewerkt met 18 mm. underlayment/multiplex.

Nu dus nog een deur en raam. Ik heb uitsparingen vrijgelaten in het skelet. We hadden losjes gedacht de vuren stijlen tevens te gebruiken als kozijn, met een lat er in als sponning. Zie bijgevoegd een doorsnede van de opbouw, gemaakt in de opening van het raam. Op de vuren stijl zou dan een lat komen.
Bij allebei komt in ieder geval een hardhouten onderdorpel voor de afwatering. De deur en het raam wilden we uit restant cedar planken te maken (3 lagen gestapeld), waarbij de bekleding op de deur doorloopt met de gevelbekleding.
Maar nu twijfel ik over het idee om de vuren stijl als kozijn gebruiken. Daarmee is dit constructieve, onbewerkte deel niet goed beschermd tegen weersinvloeden. Voor het raam kan ik een kozijn maken met hardhouten profielen en eventueel gelijk het raam van hardhouten raamprofielen maken. Dat zou ik waarschijnlijk onbehandeld laten of blank afwerken, dat past beter.
Voor de deur wordt dat te krap. Ik heb de opening gemaakt op de deurmaat van onze binnendeuren, 78 cm. In het geheel was dat mooi in verhouding. Maar met twee kozijnstijlen van 66 mm. wordt de opening wel erg smal.
Mijn andere idee is om de zijkanten en bovenkant af te werken met een plank cedar, en daar een lat op te slaan als sponning. Alleen is de afdichting tussen dorpel en stijl dan nooit zo waterdicht als bij een goed gebouwd kozijn, en daarmee gevoelig voor rot.

Wat is wijsheid in deze?
 

Bijlagen

  • detail raam.jpg
    detail raam.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 61

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Ik ben voor het zelf samenstellen. Das hoeft niet minder waterdicht te zijn hoor.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
je hebt ons nog niet verteld of je de deur naar buiten of naar binnen wil laten draaien
mijn voorkeur is naar buiten, o.a. omwille van de plaatsbesparing + de regendichting
als je het daarmee eens bent, dan kunnen we verder in detail gaan
Klein detail vergeten inderdaad. De deur en het raam draaien allebei naar buiten.

Ik ben voor het zelf samenstellen. Das hoeft niet minder waterdicht te zijn hoor.
Daarmee bedoel je hardhouten dorpel met cedar "stijl"? En dan de dorpel over de hele breedte, zoals een normaal kozijn.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik ben voor het zelf samenstellen. Das hoeft niet minder waterdicht te zijn hoor.
Kleine update hierover: mijn vader heeft een kozijn- en raamprofielen gemaakt uit dikkere ceder planken. De kozijnprofielen vallen over de geveldelen heen zodat de kopse kant daarvan is beschermd.

De deur wordt anders opgelost. Er komt een kant-en-klare hardhouten onderdorpel (C profiel). De dagkant wordt afgetimmerd met ceder plank (geveldeel zonder profiel) en daar slaan we lat op.

Als het raam erin zit en de deur af is zal ik een paar foto's plaatsen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
waarbij de bekleding op de deur doorloopt met de gevelbekleding.
Als je de deur wilt bekleden met horizontale planken, let erop dat je niet dezelfde fout maakt als ik in 1995.
Ik had de planken destijds op de voorwand bevestigd voordat ik de wanden aan elkaar zette. Aan de binnenkant ter plaatse van de deur een stel planken met schoren er tegenaan gespijkerd en vervolgens de zo onstane deur uitgezaagd precies langs de stijl van het houtskelet.
binnen een half jaar heb ik een nieuwe deur moeten maken, met vertikale vellingdelen, omdat de horizontale delen te strak tegen elkaar aan waren gezet in de zomer.
Toen het vochtig en kouder werd, ging het hout werken en de deur bol staan waardoor hij niet wilde sluiten.
Bij de eerste deur liepen de delen overigens wel mooi door...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Bedankt voor de tip, mink! De rabatdelen zijn al horizontaal geplaatst met voldoende tussenruimte, en een uitsparing voor de deur. Met behulp van een lange lat zijn de planken mooi gelijk geplaatst aan weerszijden van deuropening.

De deur wordt waarschijnlijk van opgebouwd uit, van binnen naar buiten, 10 mm multiplex - 12 mm plankenframe - rabatdeel afwerking. We maken eerst het frame van plank en multiplex en hangen dat er in. Pas als de deur op z'n plek hangt, monteren we de rabatdelen doorlopend met de gevel.

Ik heb wel één foutje gemaakt: ik had de rabatdelen niet gelijk met de vuren skelet-stijl moeten afzagen bij de deuropening, maar de dikte van de dagkantbetimmering moeten laten oversteken. Nu gaat de dagkantbetimmering de horizontale lijn doorbreken. Klein detail, en een wijze les.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
plaats je draiende delen in een kozijn em maak de openingen gewoon groter ols dat nodig is.

zelf zag ik ze achteraf op maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.