Deense olie veroorzaakt zwarte vlekken?

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
20
12
Renkum
Beste houtbewerkers,

Door de aanwezigheid van een paar kringen op het oppervlak van een salontafeltje werd het tijd om 'm op te knappen.

Dus geschuurd (met schuurgaas en schuurpapier) en een lik deense olie eroverheen. Na het aanbrengen van de olie zijn er plots allemaal zwarte vlekken zichtbaar en bij de rand van de tafel is het helemaal erg.

Waar komt dit door en hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Vriendelijke groet, William

Bijlagen

• 1000041840.jpg
    1000041840.jpg
    138,1 KB · Weergaven: 34
  • 1000041838.jpg
    1000041838.jpg
    158,8 KB · Weergaven: 35
  • 1000041842.jpg
    1000041842.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 35

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
20
12
Renkum
Houtsoort weet ik niet meer. Gekocht voordat ik tijd en interesse kreeg in houtbewerking.
In de voortuin geschuurd en na afstoffen direct geolied, dus geen metaalschilfers in de buurt lijkt me. Of kan zoiets ook door schuurgaas (waar is dat van gemaakt?) komen?

Dan maar opnieuw schuren en als alternatief houtwax gebruiken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.235
2.596
Klein-Brabant, Vlaanderen
de voorgeschiedenis is onbekend
de plekken zijn niet rond
dus minder kans dat het reactie van metaaldeeltjes met looizuur oid is
of opnieuw schuren helpt, weet ik niet
hangt van de diepte van de plekken + het reagerende materiaal af

• Leuk
Waarderingen: WdeJong

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
582
269
Het is kopshout, dus heel snel schuurt dit niet.
Ik gok dat de bovenkant voorheen niet perfect vlak was. En dat de grijze vlekken putjes zijn van de eerdere oneffenheid, waar nu nog oude afwerking en zooi in zit. De oplossing zou zijn om wachten tot de Danish echt goed hard is en dan opnieuw flink schuren.

• Leuk
Waarderingen: WdeJong

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
20
12
Renkum
Hmm, hij was toch helemaal mooi blank voordat de olie eroverheen ging.

Kan het ook zijn dat doordat ik het tafeltje lang niet opnieuw gelakt heb, er teveel vocht in het hout is getrokken (5 jaar lang geknoeid met allerlei drankjes op deze tafel) en dat de olie daar op reageert?

Goed ik ga 'm morgen maar is opnieuw schuren.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.240
1.012
Enschede, Twente
Wellicht iets van serendipity, maar kijk eens naar de plaatjes in een zojuist begonnen draadje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.