Deens ovaal

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Bézier curves (en afgeleide splines) geven inderdaad mooi vloeiende overgangen. Je kunt ze ook in SketchUp gebruiken, daar zit de methode niet standaard in maar is beschikbaar als plug-in / extensie.

Voor wie zich wat in deze materie wil verdiepen en er een goed uurtje voor over heeft, is op YouTube The Continuity of Splines door Freya Holmér een absolute aanrader.
 

jorisvh

Post veel
ontwerpen waarbij de overgang tussen verschillende segmenten van een oppervlak meer continu zijn geven in het algemeen inderdaad een betere kwaliteitsperceptie.
bvb, met dank aan http://bentonian.com/Lectures/FGraphics1920/4. Beziers, B-Splines and NURBS.pdf:

1700319546765.png

wiskundig gezien wil je minstens G1-continuïteit hebben in de overgang tussen 2 segmenten.
dat betekent dat de 2 segmenten door hetzelfde punt gaan + dezelfde richting hebben in dat punt. als je met cirkelsegmenten en rechte stukken werkt krijg je dat prima voor mekaar met houtje touwtje methodes.
bvb wil je een cirkelsegment met R=3000mm koppelen aan een cirkelsegment met R=2000mm, dmv een segment met R=250mm, dan teken je vanuit het middelpunt van de cirkel R=3000 een 2de cirkel met R2750 (3000-250) en vanuit het middelpunt van de cirkel met R=2000 een 2de cirkel met R1750 (2000-250).
waar de 2 kleinere cirkels snijden ligt het middelpunt voor de R250 cirkel.
de lijn door de middelpunten van de R3000 en de R250 snijdt beide cirkels waar ze mekaar raken en loodrecht daarop ligt de gemeenschappelijke raaklijn.

met Beziers, B-splines, NURBS, … kan je hogere continuïteit verwezenlijken (bvb dat de kromming gelijk is aan beide kanten) maar die lijken mij in de praktijk niet zo toepasbaar in de houtbewerking tenzij je een CNC hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Bézier curves (en afgeleide splines) geven inderdaad mooi vloeiende overgangen. Je kunt ze ook in SketchUp gebruiken, daar zit de methode niet standaard in maar is beschikbaar als plug-in / extensie.

Voor wie zich wat in deze materie wil verdiepen en er een goed uurtje voor over heeft, is op YouTube The Continuity of Splines door Freya Holmér een absolute aanrader.
zeer interessant filmpje. Ben halverwege. Maar het gaat mij een beetje boven de pet hoe ik dit in een mal kan toepassen uit de hand.

Maar als ik het een beetje begrijp is een ovalen tafel ook zo'n Bezier spline, maar de deens ovalen tafel waarbij we voor de lange zijde een vaste straal gebruiken dus eigenlijk niet echt.

Na de openhout dag ging ik nog op bezoek bij CILO, een dure design meubel winkel. Mag daar graag rondkijken en ideeën opdoen.

Er was 1 tafel met naar mijn idee een foutje erin en ik zag het bijna direct. Ik vindt het niet mooi maar wellicht is het bewust wel gedaan.

De overgang is niet helemaal conform bovenstaande Bezier materie. Het is subtiel aanwezig, maar als je er op let en er weet van hebt zou ik mij daar toch aan storen.

tafel cilo niet perfect.JPG
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Inderdaad. Er zit een recht stukje net voorbij de bocht. In Beziertermen: een steunpunt teveel. Dat zal te maken hebben met opties voor verschillende breedtes, lijkt me (volgens mijn logica, dus).
 

jorisvh

Post veel
Maar als ik het een beetje begrijp is een ovalen tafel ook zo'n Bezier spline, maar de deens ovalen tafel waarbij we voor de lange zijde een vaste straal gebruiken dus eigenlijk niet echt.
klopt.
C1-continuïteit in de overgang tussen 2 segmenten betekent: zelfde raaklijn en zelfde kromming.
1700399248250.jpeg

de definitie van een cirkel is juist dat de kromming constant is. straal veranderen betekent kromming veranderen.
je kan eventueel wel middelpunt spiegelen zonder de straal te veranderen (van hol naar bol gaan) maar voor een tafel is dat niet erg toepasbaar.

ik vermoed dat de methode met 4 spijkers en een touw (zie vb Musicus) wel een C1-continue curve oplevert maar het bewijs daarvoor kan ik niet zo uit de mouw schudden.
daar koppel je ovaal segmenten aan mekaar.
ik heb dat ondertussen eens in Fusion getekend, zal het volgende week eens terug opzoeken en delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Dit is een forum van en voor doeners, doorgaans praktische denkers. Dus volledig logisch dat hier de aandacht voor Bezier- en aanverwante curves vooral richting praktische benutting gaat. De wens om een bepaalde vorm te maken wordt met wat wiskundig vernuft omgezet in een opdracht waarmee een machine aan het werk kan worden gezet.

Minstens zo fascinerend (voor de liefhebber) is het proces de andere kant op. Onze hersenen lijken wiskundige patronen te gebruiken om wat we waarnemen te toetsen aan ons gevoel voor schoonheid. Op zich niet verrassend, we herkennen immers allemaal mooie cirkels, symmetrie in al zijn varianten, repeterende patronen, gulden snede en de "rule of thirds".
Blijkbaar werken we onbewust ook met complexere functies als derde- en vierdegraads Bézier-curves wanneer we beoordelen of een vorm esthetisch klopt. Zie het voorbeeld van @Guido76 hierboven.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.