Lemen heeft een verstandig besluit genomen om de schoor te laten zoals het is. Zo vermijdt hij een kleine kans op een ""grote ramp" voor een kleine prijs (20 cm verplaatsen van machine). De 7m lange overspanningsbalk en schoor hebben elk hun eigen functie: De balk voorkomt dat het dak de wanden uit elkaar drukt (maar brengt geen stijfheid in de constructie). De schoor zorgt voor de broodnodige stijfheid.
mvg
klaas0639
Ja en ik blijf erbij, ik ga geen trucen uithalen. Dat de horizontale balk een trekfunctie heeft naar de beide wanden dat wist ik, vandaar dat ik 'hoopte' dat de schoor overbodig was.
De afkortzaag staat nu nog op een losse bok, maar wil 'm op een vaste balie maken, met stofopvang. Juist die stofopvang maakt dat mijn verlies minder wordt dan die 20 cm. Ik had daar vandeweek geen rekening mee gehouden

Lange delen kunnen uiteidelijk keurig onder de schoor door.
De lange balk van 7 meter bestaat uit 2 delen van (zowaar) 3,5meter. Op de verbinding ligt een net zo dikke balk van ca 3meter.. Dat geeft een hoop gewicht op die balk die eigenlijk niet zou moeten.
Zie foto:
De eigenlijke verbinding zou veel langer moeten zijn. En iets beter pas. De schuur is 11 meter lang en ik heb 2 van deze spanten. De andere is absoluut niet beter, maar deze kon ik het makkelijkste bij voor een foto.
Ik verwachtte dus dat die schoor was om dat gewicht op te vangen, maar ik had er niet direct bij stil gestaan dat die schoor ook de hoek in haaks houd en andere krachten op moet vangen. Gelukkig heb ik jullie hulp!
Jammer alleen dat ik nog steeds in mijn uppie moet sjouwen.
Hier nog twee foto's van constructies.

Lekker die latten niet even op een spant gedeeld, maar gewoon zomaar ergens.
Kortom de schoor blijft zitten waar ie zit, want een instortend dak willen we niet. Al was dat alleen maar omdat eterniet zo vervelend stuift