Decoupeerzagen: is er verschil?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Dat is zeker waar, maar je leert op den duur hoe je de zaag moet gebruiken om toch een bevredigend resultaat te krijgen. Ik weet niet precies hoe dat uit te leggen, maar ik denk dat wel meer mensen op zo'n manier een decoupeerzaag gebruiken. Je "doet" iets met het ding waardoor hij wél doet wat wilt dat hij doet. Lastige materie, maar het werkt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik heb een groene Bosch van lang geleden en het ding doet tot op de dag van vandaag wat ie hoort te doen, zagen, en nog redelijk recht ook. PTS 50 A. Wisselen nog met schroevendraaier. Ik durf er amper naar te raden hoe oud ie is, ik heb soms het gevoel dat ik er mijn hele leven al mee doe. Erg oud i.i.g....:)
Het zal wel de PST-50 zijn, mijn PST-54 is het broertje daarvan. Deze modellen zijn ca. 30 jaar oud. De topmodellen groen waren destijds identiek aan de blauwe, behalve dan de kleur van de behuizing. Af en toe werden er betere kogellagers gebruikt in de blauwe modellen, maar het verschil was minimaal. Elektrisch gereedschap was destijds relatief duur, maar kwalitatief verhoudingsgewijs een stuk beter. Vandaar dat deze modellen ook best lang gebruikt kunnen worden.

Een paar jaar terug heb ik de GST-160BCE gekocht om in hard materiaal (RVS) en dikker hout te gebruiken. Deze is krachtiger, met snel-wisselsysteem voor het zaagblad, zaagt beter, heeft ingebouwde verlichting, etc. Voor een prijs die relatief een stuk lager is als wat ik destijds voor de PST-54 heb betaald heb ik nu een machine met bijna 3x de zaagcapaciteit. Ik verwacht niet dat deze net zo lang mee zal gaan, want hoe realistisch is dat nu echt?
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Die oude groene bosch machines zijn kwalitatief beter dan de goedekope nieuwe groene. De zaaggeleiding van de oude kon wel beter.
Heb mogelijk dezelfde gehad en deze aan de stichting gered gereedschap gegeven. Ik dacht toen dat mijn veel zwaardere blauwe Bosch het eeuwige leven moest hebben, maar dat blijkt een flinke misrekening. Wanneer ik op YouTube kijk schrik ik soms van de brouwkwaliteit van sommige prijzige gereedschappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik had ook een groene PST 700 PAE en jaren lang met plezier gebruikt
En (door de schuld van dit Forum) een blauwe Bosch GST 160 CE gekocht en mijn groene Bosch aan mijn schoonzoon gegeven. Ik merk weinig verschil in gebruik en mijn schoonzoon zaagt er heerlijk mee volgens mij is deze zaag ook van eind tachtiger jaren. Ik heb ook nog een groene bovenfrees POF 600 ACE die werkt ook nog steeds prima, al is deze wel moeilijker in te stellen om precies te frezen. Ik denk dat de oude groene minstens zo goed waren als de nieuwe blauwe.

Mvg, :) .
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.089
402
Er is zeker verschil ik heb er heel wat in mijn handen gehad.
een heel groot deel is ongeschikt om door dikker dan 8mm te zagen de zaagsnede is dan absoluut niet haaks

Zelf heb ik nu een festool maar wel het oude model daar ben ik erg tevreden over.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.546
256
Ik heb onlangs tijdens een verbouwing regelmatog de Millwaukee accu-deco gebruikt van mijn collega. Zonder ooit iets nagemeten te hebben ging die behoorlijk haaks door 7 cm dikke balken.
(Toen die dat ineens niet meer deed bleek een nieuw zaagje de oplossing.)
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik ben van een heel goedkoop c merk naar een Bosch GST 160 gegaan en het zaagt fijner. Echter haaks zagen bij dikker materiaal (vanaf 35mm) blijft een issue met het ding.. Met lange Ecotools zaagbladen gaat het iets beter maar met de Bosch bladen wil het niet lukken om haaks te zagen helaas.

De Mafell zou het allemaal wel kunnen, maar ik koop voorlopig even geen nieuwe meer..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.190
2.638
Als je haakse zaagsneden wil, heb je een voldoende grof zaagblad voor de dikte van je materiaal nodig, een scherp zaagblad en genoeg geduld. Als ik een uitsparing voor een spoelbak moet zagen, krijg ik dat op deze manier prima recht met mijn oude bosch. Als je te hard duwt, gaat de zaag aan de onderkant waar hij geen geleiding heeft weg lopen. Als ik hem gebruik om pallets te slopen, gebruik ik een wat versleten zaagblad en brute kracht. Het maakt dan niet uit hoe de zaagsnede er uit ziet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.795
752
Enschede, Twente
Hoi Bert,
Kunnen we daar misschien iets van leren? Als je de schrikmomenten tenminste wilt beschrijven hoor.
Die me nog het meest voor de geest staan:
1. Denkelijk had ik het zaagblad niet goed erin gezet (was een oude B&D gewend) en die vloog me zo'n beetje om de oren toen ik plaatmateriaal zou 'freestylen'. Les geleerd: handleiding vooraf lezen & eerst even handmatig testen of blad goed gefixeerd is.
2. Omdat ik een CMS-uitbreiding voor mijn MFT/3 had, dacht ik dat de module voor de decoupeerzaag ook handig zou zijn. Eén keer gebruikt en ik kreeg dermate heftige visioenen van afgezaagde vingers en open wonden dat ik de module aan de muur heb gehangen, waardie nog steeds hangt: Les geleerd: altijd je informeren over ervaringen van anderen, aleer iets nieuws aan te schaffen. Plus: minder naar Grey's Anatomy en The Good Doctor kijken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Ik ben inmiddels met pensioen, dus levensjaren plenty, veel met deco's gewerkt, maar ik heb nog nooit een "schrikmoment" meegemaakt, geen idee wat er dan speelt. Ben er wel nieuwsgierig naar.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.001
824
Omgeving Leiden
Die me nog het meest voor de geest staan:
1. Denkelijk had ik het zaagblad niet goed erin gezet (was een oude B&D gewend) en die vloog me zo'n beetje om de oren toen ik plaatmateriaal zou 'freestylen'. Les geleerd: handleiding vooraf lezen & eerst even handmatig testen of blad goed gefixeerd is.
2. Omdat ik een CMS-uitbreiding voor mijn MFT/3 had, dacht ik dat de module voor de decoupeerzaag ook handig zou zijn. Eén keer gebruikt en ik kreeg dermate heftige visioenen van afgezaagde vingers en open wonden dat ik de module aan de muur heb gehangen, waardie nog steeds hangt: Les geleerd: altijd je informeren over ervaringen van anderen, aleer iets nieuws aan te schaffen. Plus: minder naar Grey's Anatomy en The Good Doctor kijken.
Dankjewel voor je ervaringen. Tja, als een gedachte zich eenmaal vastgezet heeft in je hoofd, dan is daar lastig vanaf te komen. Verstandig van je om naar jezelf te luisteren. Je hebt er niks aan om met zweet op je voorhoofd en in je handen het toch maar weer te proberen. Als je je er niet vertrouwd mee voelt: niet doen.
Nou ken ik die medische series ' vanaf de zijkant'. Ik ben ook niet zo'n held wat dat soort zaken betreft.
Dat het mij vast allemaal zal overkomen is erg negatief gedacht; dat het me zeker niet zal overkomen is heel erg naïef gedacht.

Belangrijk is, met welk gereedschap je ook werkt, dat je dat geconcentreerd doet en de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. En vlak voordat je aan de slag gaat je afvraagt of je jezelf wel vertrouwt. Telkens weer, want vaak bij routinematig handelen gaan er dingen fout.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Die me nog het meest voor de geest staan:
1. Denkelijk had ik het zaagblad niet goed erin gezet (was een oude B&D gewend) en die vloog me zo'n beetje om de oren toen ik plaatmateriaal zou 'freestylen'. Les geleerd: handleiding vooraf lezen & eerst even handmatig testen of blad goed gefixeerd is.
2. Omdat ik een CMS-uitbreiding voor mijn MFT/3 had, dacht ik dat de module voor de decoupeerzaag ook handig zou zijn. Eén keer gebruikt en ik kreeg dermate heftige visioenen van afgezaagde vingers en open wonden dat ik de module aan de muur heb gehangen, waardie nog steeds hangt: Les geleerd: altijd je informeren over ervaringen van anderen, aleer iets nieuws aan te schaffen. Plus: minder naar Grey's Anatomy en The Good Doctor kijken.
Wat vindt je dan van cirkelzagen en slijptollen? Op schuurmachines na, vind ik decoupeerzagen een vd meest relaxte (elektrische) gereedschappen. Zelfs met moderne accu schroefmachientjes moet je oppassen dat je je polsen niet breekt wanneer je niet oplet wanneer hij vast slaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Die groene kwamen vroeger van Scintilla uit Zwitserland.
Ja dat heb ik ter plekke gezien. Werden toen der tijd alleen doot vrouwen gemonteerd. In die fabriek werden ook decoupeerzaagbladen gemaakt en verpakt. Toen zaag ik voor wie Bosch allemaal bladen maakte.
Of beter voor wie niet? (dat waren er wel enkele)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.