Decoupeerzagen: is er verschil?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Gister mijn 15 jaar oude blauwe (heavy dutty) Bosch gesloopt denk ik. Destijds deze machine gekocht voor de grofstoffelijke renovatie van mijn woning in 2007. Tijdens het inkorten van een hardhouten garagedeur gisteren liep de zaag telkens uit de geleiderol en kom ik er achter dat de pendel enorm veel speling heeft waardoor de zaag uit de geleiding springt. Dit is ook niet nastelbaar. Voor dit blauwe beest zijn geen onderdelen meer te krijgen. Het viel me een poos geleden al op dat met de machine nauwelijks recht te zagen viel en kennelijk was dat een voorbode. Een precisie instrument is het nooit geweest, maar daar had ik hem ook niet voor gekocht.

Nu vraag ik mij af of er ueberhaupt een wezenlijk kwaliteit verschil zit tussen de Bosch(blauw)/Makita/Metabo toestellen. Mijn 'huismerk' is Festool, maar daar lees ik (oudere) negatieve commentaren over (vooral Carvex). Niet alles wat Festool maakt is persé uitmuntend. Vreemde eend is de Mafell P1cc, maar daar hangt dan ook een heel stevige prijs aan. Dit is ook het enige toestel met een duidelijk andere zaagblad geleiding.

Met kwaliteit bedoel ik vooral levensduur en zaagkwaliteit (recht+haaks). Mijn Bosch heeft nooit echt haaks gezaagd in massief hout van een paar cm dik, bijvoorbeeld wanneer je een pen en gat zou willen zagen. Of vraag ik nu teveel van een decoupeerzaag?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Toen Metabo nog in Duitsland werd gemaakt, was het onverwoestbaar. Bosch Blauw heb ik tegenwoordig ook zo mijn twijfels bij. Elektronica die het begeeft, een invalzagkloon van Mafell die geen meerwaarde biedt, Een bovenfrees die wel uit zijn behuizing kan, maar niet los gebruikt kan worden. Geleidedelen voor een bovenfrees van plastic. Value for money kijk ik tegenwoordig toch vaak naar Makita.

Maar elke decoupeerzaag heeft het probleem dat het zaagje zijn makkelijkste weg door het hout zoekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.609
1.822
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toen Metabo nog in Duitsland werd gemaakt, was het onverwoestbaar. Bosch Blauw heb ik tegenwoordig ook zo mijn twijfels bij. Elektronica die het begeeft, een invalzagkloon van Mafell die geen meerwaarde biedt, Een bovenfrees die wel uit zijn behuizing kan, maar niet los gebruikt kan worden. Geleidedelen voor een bovenfrees van plastic. Value for money kijk ik tegenwoordig toch vaak naar Makita.

Maar elke decoupeerzaag heeft het probleem dat het zaagje zijn makkelijkste weg door het hout zoekt.
Ik heb een (voor mijn doen) kneiterdure Hikoki op 5AH (originele) accu liggen en ik haal daar niet betere resultaten mee dan de Xceed van 19,99 van de praxis die ik de tien jaar daarvoor gebruikte. Dat zegt misschien meer over mijn zaagkunsten dan over de machine(s) maar ook de Hikoki gaat zoeken, trilt teveel en het zaagje springt er wel eens uit. Volgende word een Parkside. Zal geen haar beter zagen maar kost in ieder geval stukken minder.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
545
Mijn Bosch heeft nooit echt haaks gezaagd in massief hout van een paar cm dik, bijvoorbeeld wanneer je een pen en gat zou willen zagen. Of vraag ik nu teveel van een decoupeerzaag?
Ja, je vraagt teveel van het ding. Precieze houtverbindingen maken doe je met andere elektrische gereedschappen of met de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rene71

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Ja recht zagen is lastig. Maar er zijn extra dikke decoupeerzaagbladen die een stuk beter presteren.
Ik heb toen ik met mijn ijzerhandel stopte bewust geen carvex genomen. Mijn oude festo ps 2 hebben ze een keer laten vallen 3 x terug gestuurd en hij zaagt nu niet meer recht verder heb ik nog de ps 300.
Hoe metabo nu is weet ik niet maar de duitse machine waren prima.
Bosch komt er bij mij nooit meer in (maar dat is een persoonlijk verhaal) Milwaukee is ook goed maar ik heb geen ervaring met hun decoupeerzagen maar de reciprozaag was een van de beste.
Makita altijd goede keus. Let wel op bij alle merken geldt dat ze wel bezuinigen op de goedkopere modellen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb toevallig recent 55 mm Cumaru in de lengte gezaagd met een Mafell over 40 cm lang (zonder geleider). Geen enkel probleem met dit zware hardhout. Maar het is wel een decoupeerzaag, een mm hoogteverschil tussen de toppen en de dalen vond ik netjes - het was een voorbereiding. Als het perfect vlak moet, moet je daarna schaven.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.745
2.601
Gaanderen
Ik heb een (voor mijn doen) kneiterdure Hikoki op 5AH (originele) accu liggen en ik haal daar niet betere resultaten mee dan de Xceed van 19,99 van de praxis die ik de tien jaar daarvoor gebruikte. Dat zegt misschien meer over mijn zaagkunsten dan over de machine(s) maar ook de Hikoki gaat zoeken, trilt teveel en het zaagje springt er wel eens uit. Volgende word een Parkside. Zal geen haar beter zagen maar kost in ieder geval stukken minder.
Hikoki zit nu toch bij metabo in de groep (of andersom)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.656
707
Antwerpen
als de hoofdtaak het maken van pen- en gatverbindingen is, dan betwijfel ik of een pendelzaag, die maar op één punt het zaagbladje geleid, wel een goede keuze is. Het uiteinde van het zaagblad is niet gevoerd en zal de makkelijkste weg kiezen. Ga dan voor een handzaag of zaagtafel
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Ik ben serieus onder de indruk van de haaksheid van de p1cc. Prijzig ding maar de alternatieven zijn allemaal vrij belabberd. Heb een ps300 gehad, en meermaals met carvex en diverse alternatieven (bosch blauw, makita) gewerkt.

Is het voor nu-en-dan gebruik dan zou ik hem niet direct aanraden.

Voor eindafwerking of verbindingen neem ik sowieso een ander gereedschap
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
als de hoofdtaak het maken van pen- en gatverbindingen is, dan betwijfel ik of een pendelzaag, die maar op één punt het zaagbladje geleid, wel een goede keuze is. Het uiteinde van het zaagblad is niet gevoerd en zal de makkelijkste weg kiezen. Ga dan voor een handzaag of zaagtafel
Neen, dat is niet de hoofdzaak, maar ik daag jullie uit om de grenzen van een goede decoupeerzaag vast te stellen en om te kijken of het de investering waard is veel dieper in de buidel te tasten voor een apparaat wat het verschil maakt. Je hebt gelijk, alleen de Mafell is constructief anders, maar ook heel veel duurder en dan nog is het geen lintzaag🧐
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Ik heb die Mafell nog nooit in mijn handen gehad, maar als ik mij goed herinner van andere berichten is het ook wel een lomp geval.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.458
399
Dordrecht
Ik ben serieus onder de indruk van de haaksheid van de p1cc. Prijzig ding maar de alternatieven zijn allemaal vrij belabberd. Heb een ps300 gehad, en meermaals met carvex en diverse alternatieven (bosch blauw, makita) gewerkt.

Is het voor nu-en-dan gebruik dan zou ik hem niet direct aanraden.

Voor eindafwerking of verbindingen neem ik sowieso een ander gereedschap
Die p1cc Is de beste, maar ook die drukte ik bij een beurstest tot ongenoegen van de standwerker zo uit het lood door een beetje gas te geven in de bocht bij dik multiplex.
Ik gebruik een decoupeerzaag niet voor exact werk, dus ik heb er het geld niet voor over, een gebruikte PS300 is me prima. Die heb ik al 15 jaar ge- en misbruikt en die zaagt nog steeds prima als ik hem even netjes op het zaagje instel, maar wel alleen voor timmerwerk, niet voor meubelwerk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.191
2.638
Ik gebruik al 30 jaar een groen bosch geval. Doet het nog steeds. Voor net werk stop ik er een nieuw zaagblad in. Dat scheelt echt veel. En alle bewegende delen krijgen af en toe een beetje naaimachine olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.795
752
Enschede, Twente
De Festool Carvex is met een hack te verbeteren volgens deze Engelsman:


Zelf heb ik een PS300, die ik heel weinig gebruik, want ik ben als de dood voor decoupeerzagen (na een paar schrikmomenten).
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ik gebruik al 30 jaar een groen bosch geval. Doet het nog steeds. Voor net werk stop ik er een nieuw zaagblad in. Dat scheelt echt veel. En alle bewegende delen krijgen af en toe een beetje naaimachine olie.
De groene Bosch die ik ooit in mijn jeugd heb gekocht, is in ieder geval ouder geworden dan de blauwe. De laatste heeft wel zwaarder werk voor zijn kiezen gehad, maar ja van een blauwe van 750W en metalen aandrijfwerk mag je ook wat verwachten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.191
2.638
Mijne is een bosch pst700pae. Met het toen nieuwe zaagwisselsysteem zonder schroevendraaier. Het is een beetje een lomp ding ,,maar hij doet het na al die jaren nog steeds. Mijn groene bosch slijptol uit die tijd doet het ook nog steeds prima. Ik gebruik de machines professioneel. Eind jaren 80 maakten ze gewoon nog goed spul.
 
  • Leuk
Waarderingen: gait en Roel22

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Het is een Festool PS300 geworden en in Duitsland (Rubart) besteld. Afgezien dat ik meestal tevreden ben over het merk, heeft deze machine een afwijkende geleider voor het zaagje en niet een klassieke rol. De Mafell is extreem duur en ook niet met korting te krijgen zoals met Festool nog enigszins.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Roel22

Post veel
27 feb 2017
939
323
Ik heb een groene Bosch van lang geleden en het ding doet tot op de dag van vandaag wat ie hoort te doen, zagen, en nog redelijk recht ook. PTS 50 A. Wisselen nog met schroevendraaier. Ik durf er amper naar te raden hoe oud ie is, ik heb soms het gevoel dat ik er mijn hele leven al mee doe. Erg oud i.i.g....:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.