Incactus,
Ik werk al een jaar of 40 veel met decoupeerzagen; het is zo'n beetje de meest gebruikte machine in mijn bedrijf (naast de schaven). Ik gebruik de decoupeerzagen voor fijn werk en voor (te) grof werk.
Er zijn allerlei soorten en merken in gebruik geweest.
Ik heb ondervonden dat het vermogen van een dec.machine totaal onbelangrijk is. Het machientje dat mijn lievelingsding is en dat ik steeds weer pak, zelfs voor het allergrofste werk, is maar 320 watt; dat ding komt echt nooit vermogen te kort.
Ik heb machines gehad tot 1000 watt aan toe, maar die waren niet prettig om mee te werken: te zwaar, te onhandig, te lawaaiïg, of ze werden zo heet in de overbrenging dat je ze niet meer kon vasthouden zonder handschoenen.
Alle machines die onder verstek instelbaar zijn, vind ik onprettig: soms te gammel, soms te onzuiver, soms te lomp, soms te kwetsbaar.
Mijn "lievelingsmachientje" kan alleen maar haaks zagen, en dat doet-ie zuiver. Die enkele keer dat ik onder verstek moet zagen (en dat komt niet vaak voor), dan houdt ik een vinger aan 1 kant onder de voetplaat of ik plak er een latje onder met duct-tape.
Echt belangrijk zijn de volgende zaken: de machine moet een goede pendelbeweging kunnen maken, die met een goede slijtvaste steunrol wordt doorgegeven aan het zaagje. Geen steunrol? Dan niet kopen.
Verder moet de op-en-neergaande as heel zuiver inwendig gesteund zijn, zodat die absoluut geen speling linksom of rechtsom heeft (dat moet je echt checken voordat je iets koopt).
Koop uitsluitend een machine waar de standaard T-zaagjes inpassen. Dus geen lullig black-en-decker klemmetje, maar ook geen machine waar uitsluitend merk-eigen zaagjes inpassen, want die zijn te duur en niet overal verkrijgbaar.
Het is fijn als de machine lucht blaast langs het zaagje, om zo het zaagmot weg te blazen. Dan hou je mooi zicht op de lijn. Meestal gaat dat minder goed bij machines die onder verstek verstelbaar zijn.
Koop een machine met zo weinig mogelijk gadgets en andere overbodige fratsen, want die maken de machine onhandig, duur en kwetsbaar. Lasergeleiding: zinloos.
Koop veel zaagjes en beknibbel daar niet op. Wissel vaak van zaagje en gooi de oude weg. (Echt weg! Ook niet bewaren omdat-ie misschien nog wel een klein beetje scherp is

.) Zelfs de allebeste machine presteert waardeloos als er een versleten zaagje in zit.
Kies voor elk klusje het juiste zaagje, dus fijn of grof, gezet (voor bochten) of geslepen (voor rechtdoor). Koop geen zaagjes bij aldi of lidl of action of uit knaak-grabbelbakken, want die zijn allemaal ècht slecht (ik heb ze allemaal geprobeerd en weggegooid).
O ja, een merk. Denk aan Metabo, eenvoudigste model. Blauwe bosch was vroeger altijd erg goed (want eigenlijk Holz-Her), maar is de laatste tijd afgegleden qua kwaliteit. Of koop een tweedehands Holz-Her.
Als eerbetoon is hier een foto van mijn lievelingsmachine, 36 jaar geleden tweedehands gekocht, uitermate handzaam, levenslang mishandeld, vele, vele honderden draaiuren en nog steeds bloedzuiver. De overlever tussen alle andere (soms erg dure) concurrenten.
Onderhoud tot nu toe: wat nieuwe koolborstels, eens per twee jaar nieuw vet in de overbrenging, af en toe de zool richten (als-ie weer eens gevallen is...). That's all.
Wim.